تجهیزات اندو برای افزایش سطح دقت و کاهش مدت زمان درمان برای بیمارانی که مشکلات مرتبط با ریشه دندان دارند، استفاده می گردد. در این مقاله قصد داریم با تجهیزات آندو آشنا شویم و نکات و ویژگی های این تجهیزات کاربردی در دندانپزشکی را عنوان کنیم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

اندو چیست؟

برای این که با تجهیزات اندو آشنا شویم بهتر است که در ابتدا بدانیم این تجهیزات برای کدوم قسمت درمان استفاده می شود، درمان های که بر روی ریشه دندان انجام می شود که شامل: عصب کشی، درمان مجدد ریشه، جراحی های اپیکو که باعث قطع کردن انتهای ریشه دندان می شود تمام این موارد را درمان ریشه یا به صورت عامیانه Endo گویند.

فرآیند انجام اندو چگونه است؟

در واقع اندو یا عصب کشی یکی از راه های درمانی است که درون دندان انجام می شود و زمانی که پالپ و بافت نرم داخل کانال دندان و مجرای ریشه ملتهب، آلوده و دچار آسیب زیادی شده می شود عصب کشی و درمان ریشه لازم است. انجام درمان عصب کشی شامل فرآیند های مختلف تخصصی است که نیاز به دقت فراوانی دارد و مراقبت های بعد از انجام اندو هم بسیار مهم می باشد.

فرآیند انجام آندو چگونه است؟

معرفی تجهیزات اندو

توربین و آنگل

یکی از تجهیزات اندو می توانیم به توربین و آنگل اشاره کنیم. این ابزار ها در عصب کشی دندان استفاده می شود و برای تراشیدن دندان و برداشتن پوسیدگی کاربرد دارد. در واقع جالب است که بدانید توربین به عنوان مته دندانپزشکی می باشد که درون سر آن فرز های الماس قرار دارد که به راحتی می تواند دندان را تراش دهد. آنگل ها از قدرت بیشتری برای تراشیدن دندان برخوردار هستند البته صدای بلندتری هم در مقایسه با توربین دارند. این ابزار به وسیله سر های برنده ای که دارد می تواند مینا و عاج دندان را بتراشد و پوسیدگی های دندان را بردارد.

دستگاه روتاری

از دیگر تجهیزات اندو، دستگاه روتاری نام دارد که به وسیله فایل های مخصوص عصب کشی دندان را انجام می دهد. لازم است که بدانید این نوع فایل ها در ابعاد و جنس و فرم های مختلفی وجود دارد و دقیقا به مانند کانال ریشه فرم می گیرند. این دستگاه باعث می شود تا عصب کشی دندان با دقت و کیفیت بسیار بالایی انجام شود. با  استفاده از این دستگاه، درد کمتری در عصب کشی دندان حس خواهید کرد.

دستگاه روتاری

دستگاه اپکس فایندر

برای تعیین طول ریشه کانال در فرآیند عصب کشی دندان از دستگاه اپکس فایندر استفاده می شود. باید دقت داشته باشید که این دستگاه جایگزین رادیوگرافی نیست و باید از هر دو ابزار استفاده کنید. در این ابزار اصول عصب کشی به طور کامل رعایت می شود و به صورت کامل پوسیدگی دندان برداشته می شود و کاملا درمان می شود. برای کیفیت بهتر این دستگاه باید به ایزولاسیون ابزار اهمییت زیادی بدهید.

دستگاه رادیوگرافی

در واقع این دستگاه برای تشخیص آبسه دندان و همچنین در عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرد و جز تجهیزات اندو به حساب می آید. این دستگاه به راحتی هر گونه پوسیدگی دندان، نقایص فک و سایر مشکلات فک و دندان را تشخیص می دهد. دستگاه رادیوگرافی به دو نوع درون دهانی و خارج دهانی تقسیم می شود.

دستگاه رادیوگرافی

دستگاه آبچوراتور

نام دیگر این ابزار، دستگاه تراکم عمودی است از تجهیزات Endo است. این دستگاه به شما قابلیت پر کردن ریشه دندان از طریق تزریق را فراهم می کند. در برخی مواقع مشاهده شده است که این دستگاه در مقایسه با روش های معمولی توانسته کانال های فرعی و جانبی را بسیار بهتر پر کند.

کاربرد تجهیزات اندو در دندانپزشکی

در واقع این ابزار و تجهیزات برای سرعت و کیفیت بالا در درمان ریشه دندان های ساخته شده اند. تجهیزات اندو دارای تنوع بالایی است و هر کدام کاربرد مخصوص خودشان را دارند. مهم ترین کاربرد این ابزار ها کم کردن مدت زمان درمان و افزایش دقت و کیفیت درمان می باشد.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

عصب دندان یا پالپ هنگامی که دچار آسیب و عفونت شده باشد دچار درد می گردد و نیاز به عصب کشی دارد. پوسیدگی های عمیق دندان یا ضربه و فشار شدید به دندان باعث آسیب رساندن به پالپ دندان می گردد. گاهی اوقات دندان پزشک با استفاده از روش های شیمیایی پالپ را از بین می برد و سپس خارج می کند. توجه داشته باشید که اگر عمل عصب کشی انجام نشود موجب عفونت های شدید و مشکلات سلامتی می گردد.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

نحوه مراقب بعد از عمل عصب کشی

در روز های اول به دلیل التهابات طبیعی بافت های دندان، درصورتی‌که بیمار سابقه درد دندان و عفونت را قبل از اندو داشته باشد، دچار حساسیت خواهد بود. برای رفع این حساسیت و ناراحتی ها می توانید مسکن های تجویز شده از سمت دندانپزشک را مصرف کنید. توجه داشته باشید که تا زمانی که عصب کشی به طور کامل انجام نشده است و روکش دندان کار نشده بهتر است از جویدن با آن دندان در زمان ترمیم خودداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آشنایی با تجهیزات اندو” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید