انواع بیس و لاینر جز مواد موجود در دندانپزشکی است که برای درمان دندان و کف بندی حفرات دندان استفاده می شود. در واقع قبل از سمان کردن یک رستوریشن در حفره آماده سازی شده، دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که درون حفره از بیس، سیلر یا لاینر محافظت کننده استفاده کند. به این صورت می باشد بیس و لاینر روی کف حفره دندان قرار می گیرد و سپس مواد ترمیمی  بر روی آن قرار می گیرد. با توجه به افزایش تعداد این دسته محصولات باعث شده است تا انتخاب را برای دندانپزشکان سخت کند. در این مطلب قصد داریم تا انواع بیس و لاینر را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیس و لاینر چیست؟

در ابتدا قبل از بررسی انواع بیس و لاینر بهتر است که هر کدام از این ماده های محافظت کننده را مورد بررسی قرار دهیم. دایکال نام تجاری لاینر می باشد که هیدروکسید کلسیم هم نامیده می شود. جالب است که بدانید دایکال اولین لایه ای است که بر روی کف حفره قرار داده می شود و یک لایه نازکی می باشد که بر روی سطوح آماده سازی شده دندان قرار می گیرد. این ماده دندان را از ماده ترمیمی و مایعات داخل دهان و محیط خارج محافظت می کند. لاینر های با ضخامت کم به دو دسته لاینر های محلول که دارای ضخامت ۵-۲ میکرون است و لاینر های پسون انسیون که دارای ضخامت ۲۵-۲۰ میکرون است. لاینر های ضخیم تر هم موجود است که به نام cement liners هستند و دارای ضخامت ۲۰۰-۱۰۰۰میکرون می باشند که این نوع لاینر ها برای حفاظت حرارتی و درمان دارویی پالپ استفاده می شود. توجه داشته باشید که این نوع لاینر ها به دلیل ضخامت، سختی و استحکام نامناسب به تنهایی در حفرات عمیق استفاده نمی شوند.

لاینر در دندانپزشکی

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 90

بیس ها ماده ضخیم تری در مقایسه با لاینر ها هستند که برای جایگزینی عاج از دست رفته کاربرد دارد. این نوع ماده را باید بلافاصله بعد از جایگذاری و سخت شدن اولیه قادر به تحمل نیروهای ناشی از فشرده سازی ماده ترمیمی باشد. بیس ها در زیر رستوریشن های دائم مورد استفاده قرار می گیرد و باعث التیام پالپ آسیب دیده می شود از دیگر کاربرد های این است که، پالپ را در برابر شوکهای گالوانیک، حرارتی و ترومای مکانیکی محافظت نموده، میتوان قبل از جایگذاری ترمیم نهایی شکلشان را اصلاح نمود.

بیس در دندانپزشکی

دلیل استفاده انواع بیس و لاینر

این تصور وجود داشت که استفاده از مواد ترمیمی دندان باعث آسیب دیدن به پالپ دندان می شود و برای آن مضر می باشد. به همین دلیل دندانپزشکان از ماده ای برای محافظت یا بافر کردن عاج دندان استفاده کردند که همان انواع بیس و لاینر می باشد که بین ترمیم و دندان قرار می گیرد و باعث می شود تا دیگر حساسیت بعد از درمان دندان به وجود نیاید. البته امروزه معتقدند که حساسیت پس از درمان اغلب توسط باکتریها اتفاق میافتد . باکتریها در بزاق حضور داشته، به فضای میکروسکوپی بین ترمیم و سطح دندان وارد میشوند. این پدیده تحت عنوان ریزنشت شناخته شده، از طریق فرآیند موئینگی رخ می دهد بنابراین، ریزنشت را میتوان به صورت جریان مایعات دهانی و باکتریها به فضاهای میکروسکوپی بین سطوح آماده سازی شده دندان و ماده ترمیمی، تعریف نمود. از علل ریزنشت میتوان به تفاوت در انبساط حرارتی ماده ترمیمی و دندان، انقباض ناشی از سخت شدن، گاه اثرات اختتام و پرداخت ترمیم، موقعیت منشورهای مینایی، روشهای کاربردی و شکل حفره اشاره نمود.  البته توجه داشته باشید که با استفاده از روش ترمیمی مناسب می توان از ایجاد ریزنشت جلوگیری کرد.

معرفی انواع بیس

در ادامه مقاله انواع بیس و لاینر بهتر است که با انواع بیس آشنا شوید:

پلی کربوکسیلات  پلی اف (PolyF)

یکی از انواع بیس می باشد که این ماده باعث تحریک پالپ دندان نمی شود. از این بیس برای چسباندن روکش و پست و کور هم استفاده می شود.

زینک اکساید اوژنول یا زی او ای (ZOE)

این ماده نه تنها باعث تحریک دندان نمی شود بلکه باعث تسکین درد های دندانی می شود. کاربرد فراوانی در ترمیم دندان دارد. مایع آن اوژنل یا روغن میخک نام دارد و بوی ویژه ای دارد.

گلاس آینومر (GI)

که به دو صورت در بازار عرضه می شود سلف کیور و لایت کیور. نوع اول خودش سفت می شود و نوع دوم با نور آبی رنگ دستگاه لایت کیور سفت می شود. از این بیس برای چسباندن روکش و پست و کور هم استفاده می شود. اگر می خواهید با گلاس آینومر بیشتر آشنا شوید به این مطلب مراجعه کنید.

زینک فسفات مانند هاروارد (Harvard)

این ماده ممکن است باعث تحریک دندان زنده شود بنابراین بیشتر در دندان های روت کانال شده و برای چسباندن روکش و پست و کور کاربرد دارد.

کاربرد انواع لاینر یا دایکال

  • درمان نور، به دندان‌پزشک امکان صرفه‌جویی در زمان داده و ضایعات تولیدی کمتری ایجاد می‌کند.
  • موجب تغییر رنگ درترمیم می‌شود واین مورد به علت واکنش ندادن با Bis-GMA است.
  • با توجه به مواد مورداستفاده شده که ازنظر مقاومت در مقابل اسید فسفریک بسیار مطلوب می‌باشد.
  • قابلیت چسبندگی به سطوح فلزی را دارد.
  • مواد به سهولت قابل‌حمل می‌باشند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم  “آشنایی با انواع بیس و لاینر” را مورد بررسی قرار دهیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.