رشته دندانپزشکی یکی از رشته های حساس در پزشکی می باشد. ابزار و تجهیزات دندانپزشکی هم بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم تا درباره یکی از این ابزار دندانپزشکی به نام رانژور دندانپزشکی صحبت کنیم. در واقع احتمال دارد که برایتان پیش آمده باشد که پیش دندانپزشک رفته ایید و دندانپزشک به شما گفته است که یکی از دندان های شما نیاز به عصب کشی یا ترمیم دارد. پوسیدگی دندان یکی از بیماری های دندانی است که اگر درمان نشود باعث خرابی و پوسیدگی دندان های دیگر هم می شود. با توجه به این موضوع دندانپزشک برای رفع پوسیدگی دندان و ترمیم ریشه از ابزار های مختلفی استفاده می کند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار در این حوزه درمان، فرز دندانپزشکی می باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با یکی از این ابزار دندانپزشکی آشنا شوید.

رانژور دندانپزشکی چیست؟

ابزاری برای کندن قطعاتی از استخوان بوده و در انواع مختلف ظریف تا سنگین موجود می باشد. جالب است که بدانید رانژور در زبان فرانسوی به معنای جونده است. این محصول یک ابزار چند منظوره می باشد که برای استفاده در برش یا اصلاح استخوانی استفاده می شود.

رانژور جز ابزار ارتوپدی می باشد که به طور معمول توسط جراحان ارتوپدی برای جدا کردن مقدار زیادی از بافت و استخوان استفاده می شود. استخوانی دارای یک دسته بزرگ با مکانیسم دو قطبی و فک های منحنی و خمیده با مکانیسم عمل ترکیبی است. در واقع مکانیسم عمل ترکیبی باعث میشود که رانژور ها در نوک تیز خود قابلیت بیشتری برای عمل جراحی بهتر ایجاد کنند.

رانژور دندانپزشکی چیست؟

انواع رانژور

رانژور لکسل

از انواع مدل های رانژور برای جدا سازی بافت های استخوانی در اعمال مختلف مانند: ارتوپدی، مغز و اعصاب و…  استفاده می کنند. سه نوع معمول از رانژور ها وجود دارد که شامل: رانژور نوع ساده، نوع دابل رانژور و نوع کریسون می باشد.

معرفی رانژور نوع دابل

این مدل از رانژور در مقایسه با نوع ساده بسیار قوی تر می باشد به این دلیل که آرواره های آن با دارا بودن دو تکیه گاه بسیار قوی عمل می کنند. پس این مدل ابزار بمنظور کندن قطعه کوچکی از استخوان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دهانه مستقیم یا دارای انحنا است. قابلیت برش ۴ تا ۸ میلی متر از استخوان را دارا می باشد.

نوع کریسون

از این مدل رانژور برای برداشتن قطعاتی ظریف از نواحی استخوانی در جریان جراحی های اعصاب کاربرد دارد. بیشتر کاربرد آنها در لامینکتومی ها است که برای برداشتن لامینای مهره ای از آن بهره گیری می کنند . این وسیله در دو شکل سر بالایی و سرپایینی موجود است. دارای دهانه رو به بالا یا پایین است که از ۴۰ تا ۹۰ درجه بصورت زاویه دار می باشد و جالب است که بدانید قابلیت کندن ۳.۵ تا ۶.۵ میلی متر از استخوان را دارا می باشد.

انواع جراحی های متدوال دندانپزشکی

انواع جراحی های متدوال دندانپزشکی

  • کشیدن دندانهای پوسیده غیر قابل ترمیم
  • جراحی دندانهای نهفته
  • کشیدن دندانهای غیر زنده
  • جراحی های پیش پروتزی، جهت اصلاح فرم و کانتور ریج باقیمانده
  • کشیدن دندان به دلایل ارتودنسی
  • جراحیهای بازسازی دهان، فک و صورت
  • شکستگی های استخوان های فک و صورت
  • جراحیهای ایمپلنت

ابزار های لازم برای جراحی در دندانپزشکی

ابزار های لازم برای جراحی در دندانپزشکی

فورسپس

فورسپس ابزاری جهت کشیدن دندان که دارای محور می باشد.

الواتور

الواتور وسیله ای درفش گونه که با خاصیت عملکرد وج مانند باعث خروج دندان از حفره آلوئولی می گردد.

الواتور کرایر

الواتوری با نوک مثلثی شکل جهت خروج ریشه های مولر فک پایین.

الواتور اپکسو

الواتوری است با دو خم و یک نوک تیز جهت خارج کردن اپکس باقیمانده.

بن فایل

بن فایل وسیله ای است که جهت تصحیح فرم استخوان بکار می رود به آن سوهان استخوان نیز می گویند.

کورت جراحی

وسیله ای دارای سر قاشقی شکل جهت پاک کردن انتهای حفره از نسوج نرم باقیمانده.

رانژور

رانژور ابزاری است با دو سر برنده شبیه فورسپس برای برداشتن تیغه های استخوانی باقیمانده.

هموستات

وسیله ای است جهت گرفتن وسایل و یا به عبارتی ادامه دست دندانپزشک در دهان بیمار. تفاوت هموستات و سوزنگیر مربوط به شیارهای سطح داخلی آنها می باشد. شیارهای هموستات موازی بوده در حالی که شیارهای سوزنگیر جهت جلوگیری از سرخوردن سوزن متقاطع می باشد.

موسکیتو

یک نوع هموستات ظریف سر کج است.

رترکتور

رترکتور وسیله ای است جهت کنار نگه داشتن فلپ حین جراحی است. متداولترین نوع آن رتر کتور مینه سوتا می باشد.

سرساکشن جراحی

فلزی بوده و یک سوراخ در وسط آن جهت قطع و وصل مکش دارد. برای پاک کردن داخل آن از میله ظریفی به نام ماندرون استفاده می شود.

نخ بخیه

نخ بخیه به دو دسته ی قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم می شود.

مشخصات ظاهری رانژور

این محصول دارای جنس آلیاژ استیل می باشدیک استیل قابل اتو کلاو دارد. دارای طول ۱۷ سانتی متر است. این ابزار جر تجهیزات دندانپزشکی پر کاربرد است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آشنایی با کاربرد رانژور دندانپزشکی ” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید