آلژینات دندانپزشکی یکی از مواد دندانپزشکی برای قالب گیری دندانپزشکی می باشد و به طور معمول پودری و مایع است و در رنگ و اسانس های مختلفی تولید می شود. در واقع آلژینات یک بیوپلیمر تولید شده از منابع تجدید پذیر می باشد که در زمینه های مختلف علمی و تخصصی از جمله دندانپزشکی کاربرد های فراوانی دارد. در این مطلب قصد داریم تا این ماده دندانپزشکی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی آلژینات

همانطور که گفته شد آلژینات دندانپزشکی بر پایه بیوپلیمر ها می باشد و به طور کلی مواد مبتنی بر پایه بیوپلیمر  دارای قابلیت تجزیه پذیری و تخریب پذیری توسط عوامل موجود در طبیعت را دارند به همین دلیل جایگزین خوبی برای مواد پلاستیکی است. یکی از این مواد بیوپلیمری، آلژینات ها هستند. این ماده از ترکیب موجود در دیواره‌ی سلولی جلبک های قهوه ای موجود در سواحل سردسیر و در فاصله میان جزر و مد دریا دیده به‌وجود می‌آید. به طور کلی جلبک دریایی برای تولید آلژینات سدم خام در سراسر جهان برداشت می شود و وابسته به نوع جلبک دریایی ساختار های مختلف شیمیایی را در هر گیاهی می توانید پیدا کنید. معرفی آلژینات

نحوه استفاده از آلژینات دندانپزشکی

در ابتدا لازم است که مقدار مشخصی از آلژینات با حجم تعیین شده آب بر اساس نوع و برند آلژینات اندازه گیری می شود. مقادیر ارائه شده بر اساس برند آلژینات به شرح زیر است:
  • آلژینات ساده زرماخ، ۱۸ گرم پودر به ازای ۳۶ میلی لیتر آب
  • آلژینات هیدروگام زرماخ، ۱۴ گرم پودر به ازای ۳۰ میلی لیتر آب
  • آلژینات ارتودنسی زرماح، ۱۸ گرم پودر به ازای ۳۶ میلی لیتر آب
  • آلژینات کروموژل مارلیک، ۱۷ گرم پودر به ازای ۳۰ میلی لیتر آب
  • آلژینات کروماتیک، ۲۰ گرم پودر به ازای ۴۲ میلی لیتر آب
سپس ترکیبات را با توجه به نوع برند و زمان نوشته شده بر روی بسته آلژینات دندانپزشکی که میانگین ۳۵ ثانیه است، مخلوط می کنیم و سپس بر روی قالب تری قرار می دهیم. هنگامی که قالب درون دهان بیمار قرار گرفت به روی دندان ها باید فشار داده شود. همچنین لازم است که بدانید آلژینات ها با توجه به نوع و برند تولید شده دارای زمان سفت شدن های متفاوتی هستند: آلژینات ساده زرماخ، ۶۰ ثانیه آلژینات هیدروگام زرماخ، ۴۵ ثانیه آلژینات ارتودنسی زرماخ، ۴۵ ثانیه آلژینات کروموژل مارلیک، ۶۰ ثانیه آلژینات کروماتیک، ۶۰ ثانیه سپس بعد از قالبگیری ، قالب آلژینات دندانپزشکی را زیر آب شسته ، آب آن را با تکان دادن خشک کرده و سپس قالب گچی تهیه می شود. در صورتیکه امکان تهیه قالب گچی در همان لحظه وجود ندارد، قالب آلژیناتی را درون یک کیسه قرار داده، درب کیسه را محکم ببندید. حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از تهیه قالب آلژیناتی، قالب گچی آن را تهیه می کنید. قالبگیری

نکات تاثیر گذار در سفت شدن آلژینات دندانپزشکی

درجه دمای آب نکته مهم و تاثیر گذار در سفت شدن مواد قالب‌گیری است و مقادیر ثبت شده بر روی بسته‌بندی آلژینات دندانپزشکی در دمای نرمال ۲۳ درجه سانتیگراد می‌باشد. پس با پایین آوردن دمای آب می‌توان زمان بیشتری در دسترس داشت. نسبت پودر قالب‌گیری به آب هرچه آب بیشتری در مخلوط آلژینات استفاده شود، زمان سفت شدن طولانی‌تر می‌گردد. رطوبت محیط و نحوه مخلوط کردن آلژینات هم تاثیر به‌سزایی در زمان سفت شدن آن دارند.

ضدعفونی قالب آلژینات

در ابتدا لازم است که قالب را در زیر جریان آب شستشو داده بشه و باعث تمیز کردن قالب از بزاق اولیه دهان، خون و مواد اضافی می شود.در مرحله بعدی بهتر است که قالب را به مدت چند ثانیه در محلول هیپوکلریت سدیم (وایتکس) به نسبت یک به ده یعنی یک واحد وایتکس و ده واحد آب غوطه ور شود. یکی دیگر از روش های ضدعفونی قالب آلژینات دندانپزشکی، قرار دادن قالب درون گاز آغشته به محلول وایتکس در یک بستۀ پلاستیکی مهر و موم شده به مدت ۱۰ دقیقه است. ضدعفونی قالب آلژینات یکی از نکاتی که در هنگام ضدعفونی قالب آلژینات باید به آن توجه داشته باشید این است که این ماده  یک کربوهیدرات کامل و بسیار آب دوست می باشد و با در معرض قرار گرفتن محلول‌های آبی، احتمال جذب آب و در نتیجه تغییرات ابعادی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که، بسیاری از انواع آلژینات‌ها می‌توانند بدون نگرانی از تغییرات حجمی و ابعادی به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در محلول ضدعفونی غوطه‌ور شوند. همچینین امروزه، انواع آلژینات حاوی مواد ضدعفونی (didecyl-dimetheyl-ammonium chloride) نیز وجود دارند.

مزیت های آلژینات دندانپزشکی

  1. قیمت مناسب
  2. دسترسی ساده
  3. راحتی در مخلوط کردن
  4. ثبت دقیق جزئیات
  5. زمان کارکرد سریع
  6. قوام تیکسوتروپیک
  7. خواص الاستیک بسیار عالی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آلژینات دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.