ابزار ایمپلنت دندان دهه هاست که به عنوان جایگزین دائمی و منحصر به فرد پروتز دندان و بریج ها استفاده می شود. خیلی از بیماران به انجام این روش دائمی و جداب علاقه مند هستند و دوست دارند جای خالی دندان یا دندان های از دست رفته خود را با راهکاری شبیه دندان طبیعی پر کنند تا برای یک عمر دغدغه ای نداشته باشند. اما بهتر است قبل از هر کاری، بدانید ایمپلنت دندان  چیست و با فرآیند و تجهیزاتی که در کنار هم برای موفقیت این روش استفاده می شوند، آشنا شوید.

ابزار ایمپلنت دندان؛ راهکاری طلایی برای دندان از دست رفته

در یک نگاه، دندان دارای مزایای مختلف برای افرادی است که به دنبال بهترین روش جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته هستند. اما این که چرا ایمپلنت دندان به عنوان راهکاری استاندارد و طلایی شناخته می شود سوال خیلی هاست. اگر نگاه عمیقی به جزئیات این روش کنیم و نحوه عملکرد آنها را برای حمایت از ترمیم کلی بدانیم راحت تر می توانیم در مورد ایمپلنت های دندانی تصمیم بگیریم و بیشتر از قبل از این روش قدردانی کنیم.

در ساده‌ترین حالت ایمپلنت های دندانی از سه قسمت اصلی تشکیل می شوند: پایه، آباتمنت و پروتز دندان.

Dental-tools

  • فیکسچر؛ همان پیچ کوچک استوانه ای

فیکسچر یا همان پایه ایمپلنت از مهمترین ابزار ایمپلنت دندان، یک پیچ کوچک استوانه‌ای است که داخل استخوان فک کاشته می شود تا به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل کند. این ابزار به تقلید از عملکرد ریشه های طبیعی دندان طراحی شده است. به همین دلیل، همانند ریشه طبیعی دارای پایه مخروطی شکل است. این پایه به دلیل زیست سازگاری بالا از تیتانیوم ساخته می شود و در برخی موارد با ماده هیدروکسید اباتمنت که به پیوند ایمپلنت به استخوان بسیار کمک می کند، پوشانده می شود.

فیکسچرها با توجه به تعداد دندان های در حال ترمیم در اندازه های مختلف ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، دندان ثانیوی از یک پایه کاشت دندانی باریک و مینی تشکیل شوند. در حالی که دندان اولیه دارای یک پایه ایمپلنت با قطر بیشتر است. در برخی موارد نیز استفاده از ایمپلنت زیگوماتی ضروری است، این فیکسچرها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که استخوانی کافی در استخوان فک وجود نداشته باشد و در استخوان فک و استخوان های زیگوماتیک کاشته می شوند.

بعد از کاشت، پایه طی یک فرآیند با استخوان ترکیب می شود و بعد از ترکیب شدن دقیقا مانند ریشه دندان عمل می کند که امکان جویدن و ظاهر طبیعی دندان را فراهم خواهد کرد.

Implant-fixture

  • اباتمنت؛ اتصال دهنده کوچک

اباتمنت یکی دیگر از ابزار ایمپلنت دندان است که همانند اتصال دهنده‌ای کوچک طراحی شده و بین پایه و پروتز قرار می گیرد. این ابزار داخل پایه یا همان پیچ ایمپلنت متصل می شود. در حالی که طرف دیگر آن پروتز دندان نصب می شود. اباتمنت نیز دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع پروتز و میزان حمایت از دندان انتخاب می شود. به عنوان مثال، اباتمنت مورد استفاده برای پروتز دندانی باید از این ابزار پشتیبانی کند و دارای زمینه های خاصی باشد تا به پروتز متصل شود. از طرفی، برخی اباتمنت ها در زوایای مختلف قرار می گیرد تا بعد از اتصال پروتز ظاهر طبیعی دندان حفظ شود.

  • پروتز دندان؛ رونمایی از زیبایی کاشت

ایمپلنت دندان می تواند تاج دندان، بریج یا پروتز دندان باشد. روکش های دندانی برای جایگزینی یک دندان یا چند دندان از دست رفته که مجاورت یکدیگر نیستند استفاده می شوند. در حالی که بریج های دندان برای جایگزین دو یا چند دندان از دست رفته که در مجاورت یکدیگر قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت پروتزهای مصنوعی برای جایگزین قوس دندان و ایجاد ظاهر مناسب آنها استفاده می شود.

پروتزی که قصد استفاده از آن را دارید به تعداد پیچ های ایمپلنت دندانی بستگی دارد. برای مثال، روکش های دندانی به یک پیچ ایمپلنت نیاز دارند، اما بریج ها ممکن است به دو یا چند پایه ایمپلنت متصل شوند و پروتزها نیز با ۴ الی ۶ پیچ دندان قابل اجرا هستند. البته تشخیص تعداد پایه برعهده دندانپزشک است. پس خیالتان بابت پشتیبانی پروتز راحت باشد.

Dental-prosthesis

کاشت دندان با ابزارهای مختلف

برای اجرای قسمت های مختلف ایمپلنت باید از ابزارهای مهمی کمک گرفت. در واقع، قسمت های نام برده به آسانی بر جای خود قرار نمی گیرند و نیاز است دندانپزشک از ابزار دندانپزشکی مورد نیاز استفاده کند.

  • استوتوم؛ شکل دهنده استخوان

استوتوم یکی از منحصر به فردترین ابزار ایمپلنت دندان است که به منظور شکل دهی و برش دادن استخوان از آن استفاده می کنند. این ابزار کاملا دستی است که همراه با چکش استفاده می شود و کمک می کند عمق و کیفیت مورد نظر هنگام ایجاد برش اعمال شود.

osteotomy

  • سینوس لیفت؛ بازسازی استخوان

از آنجاکه ایمپلنت دندان داخل استخوان فک قرار می گیرد، شرایط مناسب برای قرارگیری آن بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم ترین ابزار ایمپلنت دندان که برای این منظور استفاده می شود سینوس لیفت است که توسط جراح دندان برای بازسازی و ایجاد استخوان کافی استفاده می شود. در صورت عدم استخوان کافی برای قرارگیری پایه، اعمال سینوس لیفت ضروری است.

  • بن کریر؛ انتقال دهنده مواد استخوانی

بن کریر یکی دیگر از ابزارهای اثرگذار در کاشت دندان است که برای انتقال مواد استخوانی استفاده می شود. این ابزار در جنس های مختلف مانند استیل و روکش تیتانیومی ساخته شده است که در ضخامت های مختلف استفاده می شود.

Ben-Carrier

  • کالیپر؛ آسانی در اندازه گیری

کالیپر دندانپزشکی برای اندازه گیری قسمت های مختلف مانند عمق، قطر، ضخامت داخلی و خارجی و طول دندان استفاده می شود که مانند خط کش اندازه ۰ الی ۳۵ میلی متر روی آن درج شده است.

  • بن میل؛ خرد کننده استخوان

بن میل برای خرد کردن دندان استخوان استفاده می شود که در قطر حدود ۴ سانتی متر و ارتفاع حدود ۳ سانتی متر طراحی شده است. این وسیله در مرحله جراحی استخوان و پیوند استخوان فک بسیار کاربردی است و معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود.

Ben-Mill

  • رانژور

رانژور یکی از مهم ترین ابزار دندانپزشکی است که در انواع مختلفی طراحی می شود. این ابزار ایمپلنت دندان برای حفظ لبه های تیز استخوانی بعد از کشیدن دندان کاربردی است و از فک های محکم و فنرهای محوری طراحی شده است که هنگام فشار دادن آن، استخوان یا بافت دندان را می گیرد و برش را ایجاد می کند.

  • چکش؛ کانتورکننده استخوان

چکش جراحی برای قطعه کردن و تغییر شکل دندان یا استخوان استفاده می شود. همچنین برای کانتور کردن دندان هم بسیار کاربردی است.

Dental-hammer

خرید تجهیزات دندانپزشکی؛ دنتی دنتال زیبایی دندان شما …

خرید تجهیزات دندانپزشکی از مرکزی معتبر و شناخته شده یکی از دغدغه های اصلی دندانپزشکان عزیز است. زیرا فردی که برای ترمیم و اجرای ایمپلنت اقدام می کند دوست دارد از بهترین متریال و ابزار دندانپزشکی استفاده کند. یکی از تجهیزات مهم دندانپزشکی انواع ابزار ایمپلنت دندان است که اگر به صورت اورجینال تهیه شود، بی شک دندان مصنوعی دائم العمر را تجربه می کنید.

از میان فروشگاه های مختلف لوازم دندانپزشکی، فروشگاه دنتی دنتال یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین مراکز فروش اینترنتی است که تمام محصولات خود را با ضمانت اورجینال بودن ارائه می دهد. همچنین تا ۷ روز امکان بازگشت کالا وجود دارد.

پس فرصت را از دست ندهید، زیرا چنین خریدی دست نیافتنی است!