آیا می توانید یک ابزار جراحی دندانپزشکی نام ببرید؟ مطمئناً هنگام انجام جراحی دندان با ابزارهای مختلفی که دندانپزشک در طول درمان با آنها درگیر است مواجه شده اید شاید به نظرتان طراحی و ابزار های مختلف جراحی عجیب و غریب به نظر برسد اما هرکدامشان فعالیت خاصی را انجام می دهد. یکی برای شکافتن لثه، دیگر برای دسترسی به ریشه و عصب دندان و … که استفاده به موقع از هر کدام، حین جراحی بسیار اهمیت دارد؛ طوری که کیت ابزارهای مورد نیاز قبل از شروع جراحی آماده می شود و در دسترس جراح دندانپزشک قرار می گیرد.

ابزار جراحی دندانپزشکی چیست؟

لوازم جراحی دندانپزشکی وسایلی هستند که توسط متخصصین دندانپزشکی برای جراحی دهان و دندان استفاده می‌شود. داشتن طیف وسیعی از ابزارها برای کلینیک‌های دندانپزشکی ضروری است تا دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها بتوانند جراحی دندان را براحتی انجام دهند و هیچ کمبودی حین جراحی و اقدامات دندانپزشکی احساس نکنند. علاوه بر این، با کمک ابزارها می‌توانند دندان و ساختار اطراف دهان را بررسی، درمان، دستکاری ترمیم و حذف کرد.

انواع ابزار جراحی دندانپزشکی؛ از سرنگ تا پنس 

میلیون‌ها جراح در سراسر جهان وجود دارند که با تکیه بر ابزارهای جراحی فعالیت‌های دندانپزشکی را با دقت و کیفیت بالا انجام می‌دهند. ابزارهای جراحی از نظر ساختار از جنس‌های مختلفی طراحی شده‌اند که بیشترشان در برابر خوردگی و عملیات‌های حرارتی مقاوم‌اند و برای دسترسی به بافت و یا شکافتن و ساییدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. در این میان نیز ابزاهایی وجود دارد که شرایط لازم برای جراحی را مهیا می‌سازند که در ادامه با خواندن ابزارهای اساسی جراحی بیشتر با عملکرد آنها آشنا می‌شوید:

انواع ابزار جراحی دندانپزشکی

 

  • اولین ابزار جراحی دندانپزشکی، سرنگ تزریق

درمان بیماران با نهایت دقت موضوع مهمی است. مخصوصا در مورد جراحی های دهان و دندان. گاهی اوقات متخصصان استفاده از ابزارهای جراحی دندانپزشکی بدون درد برایشان به موضوع چالش برانگیزی تبدیل می شود که باید برای به حداقل رساندن صدمات و پیشگیری از اضطراب حین جراحی، تخصص و مهارت کافی داشته باشند.

با این حال، سرنگ دندانی به کاهش درد و اضطراب بیمار بسیار کمک می‌کند و جز ضروری‌ترین تجهیزات دندانپزشکی به حساب می‌آید. این ابزار از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که به دستگاه این اجازه را می‌دهند با انتقال جریان نازک بی‌حسی، ناحیه تحت درمان را سر کند.

 

سرنگ تزریق

 

  • پروپ؛ اندازه گیری عمق کانال

پروپ پریودنتال ابزاری با ظاهر بلند، نازک و انتهایی کمی تیز است که به منظور اندازه گیری دقیق عمق کانال اطراف دندان استفاده می شود. برای خوانایی بهتر و افزایش دقت، روی این ابزار علائم و نشان های مختلفی وجود دارد که نوک ابزار به راحتی در محل اتصال لثه قرار می گیرد. حین استفاده از این ابزار جراحی دندانپزشکی هیچ گونه خونریزی مشاهده نمی شود و به موازات خط ریشه قرار می گیرید و به سمت پایین کانال دندان هدایت می شود. علائم مشاهده شدن در قسمت بالا کانال بیانگر اندازه عمق کانال است.

 

پروپ

 

  • سرساکشن؛ خشک کننده دهان

 

سرساکشن به‌عنوان یک ابزار جراحی دندانپزشکی به‌صورت یکبار مصرف طراحی شده است که به‌وسیله ساکشن ترشحات و ضایعات جمع شده داخل دهان را خارج می‌کند. سرساکشن به دو شکل مستقیم یا دارای انحنای کوتاه قابل استفاده است که قرار دادن در دهان حین جراحی بسیار اهمیت دارد. دستگاه ساکشن در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی هوا و ترشحات دهان را به داخل خود می‌کشد و در حین تمیز کردن دندان، جراحی‌های دهان و درمان‌های زیبایی برای خشک نگه‌داشتن دهان کاربرد دارد. این وسیله خلأ ثابتی را حفظ می‌کند و از سر ساکشن‌های مختلف در اندازه‌های متفاوت می‌توان برای آن استفاده کرد.

سرساکشن‌ها یکبار مصرف بخوبی از احتمال انتقال بیماری پیشگیری می کنندو دستگاه ساکشن علاوه بر استخراج ترشحات از بروز عفونت جلوگیری و انجام اقدامات درمانی را برای جراح راحت‌تر می‌کند.

 

سرساکشن

 

  • رانژور؛ آسان سازی جراحی های سخت

رانژور یک ابزار جراحی حرفه‌ای است که در اشکال مختلف ظریف و سنگین طراحی می‌شود. این وسیله برای از بین بردن قسمت های مختلف دندان‌ها و بافت نرم لثه به کار می رود. همچنین برای از بین بردن لبه های تیز تاج دندان‌ها و استخراج دندان کاربرد دارد. رانژور می‌تواند استخوان‌ها و ساختار ضخیم آن را برش دهد و عملیات بسیار سخت دندان را آسان سازد. از دیگر کاربردهای رانژور می‌توان به اصلاح و جابجایی استخوان اشاره کرد.

اگر با این ابزار دندانپزشکی آشنا شده باشید مطمئنا به شباهت آن با انبردست پی بردید که از دسته های محکم دارای فنر محوری ساخته می‌شود. طراحی این ابزار به گونه ای است که باعث کاهش خستگی دندانپزشک می‌شود و هنگام در دست گرفتن، فشار لازم به دسته وارد می‌شود و رانژور استخوان یا بافت مورد نظر را برش می دهد یا به طور کل از جا در می‌آورد.

 

رانژور

 

  • بن فایل، شکل دهی استخوان

بن فایل برای شکل دادن، صاف کردن و برداشتن استخوان استفاده می‌شود و بین استخوان و بافت نرم لثه قرار می‌گیرد. این ابزار جراحی دندانپزشکی به باریک کردن کانال‌های داخلی دندان و ضدعفونی کردن ناحیه مورد نظر نیز کمک و قسمت گرد آن روی سطح استخوان را حکاکی می کند. همچنین می تواند اسپیکول های کوچک استخوان را در نواحی باریک استخوانی که در معرض خطر قرار دارد از بین ببرد.

بن فایل از یک یا دو انتها با قطر و اشکال مختلف تشکیل می شود که لبه های گرد آن، تراشیدن دندان و استخوان آسان‌تر می‌کند. عمدتاً از جنس فولاد ضد زنگ است که به سادگی تغییر رنگ نمی دهد و یا خراب نمی شود.

 

بن فایل

 

  • الواتور پریوست

وقتی صحبت از کشیدن دندان و جراحی می شود، باید بدانید الواتور پریوست به عنوان یکی از مهم ترین ابزار جراحی دندانپزشکی حضور پیدا می کند. این ابزار با نام سوراخ کننده نیز شهرت دارد و برای برش استخوان استفاده می شود. همچنین در مدل های مختلف طراحی شده است که برای جداسازی بافت از استخوان و غضروف و جدا کردن غضروف از استخوان کاربردی است. از جمله پرکاربردترین الواتورهای دندانپزشکی می توان به الواتور مستقیم، خمیده، پاتس و کرایر اشاره کرد که در اندازه های مختلف طراحی شده اند و جنس شان از استیل است.

الواتور پریوست

 

  • چیزل؛ کانتورکننده نواحی استخوان

چیزل لوازم جراحی دندانپزشکی دستی است که توسط دندان پزشکان و متخصصان ایمپلنت بسیار استفاده می شود. این وسیله برای برداشتن صاف کردن و کانتور نواحی استخوان و دندان به کار می رود و دارای لبه بسیار تیزی است؛ طور که از نظر ظاهری شباهت زیادی با چکش دارد. چیزل ها از نظر پهنا در سایزهای مختلف طراحی و ساخته شده‌اند که رایج ترین  مدل های آن مدل هاک و هیبس است.

 

چیزل

 

  • کورت؛ ابزار جرم گیری

 

یکی دیگر از ابزار جراحی دندانپزشکی دستی کورت است که در زمینه بهداشت دهان و دندان بسیار استفاده می‌شود. این ابزار به منظور مقایسه، اندازه گیری و انجام پروژه های مربوط به ریشه و همچنین جرم گیری به کار می رود و انواع آن در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرد: کورت یونیورسال و کورت گریسی. کورت ها از نظر ظاهری دارای یک یا دو لبه برش و یک پشت گرد هستند که به عنوان بهترین گزینه برای از بین بردن پلاک زیر لثه ای شناخته می شوند.

به طور رایج، از کورت برای حفظ التهاب و بازگشت پریودنتیم بیمار استفاده می شود و در زمینه مراقبت از بهداشت دندان بسیار تاثیرگذار است.

 

کورت

 

  • پنس؛ عمومی ترین ابزار جراحی

پنس دندانپزشکی برای برداشتن وسایل مختلف پنبه و رول پنبه استفاده می شود و از نظر ظاهری شباهت زیادی به موچین دارد. این ابزار  در زوایا و نوک های متفاوت طراحی شده است و به عنوان رایج ترین ابزار دندانپزشکی در دستان دندانپزشک قرار دارد.

 

پنس

 

خرید تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال؛ تجربه ای به یادماندنی

برای خرید ابزار جراحی دندانپزشکی مستلزم هستید که بدانید هر ابزاری دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و به چه ویژگی‌های آن دقت کنید. از طرفی، پیدا کردن مجموعه‌ای معتبر یکی در قدم‌های مهم برای خرید مطمئن است. یکی از پیشنهادهای عالی برای خرید تجهیزات دندانپزشکی، فروشگاه دنتی دنتال  است که تلاش خود را برای ارائه تجهیزات و لوازم  با کیفیت انجام می‌دهد و ضمانت کالا را پایه فعالیت خود قرار داده است. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت دنتی دنتال و مشاهده نظرات مشتریان و رضایت آنها با اطمینان کامل خرید کنید و از خدمات آنلاین آن نهایت استفاده را ببرید.