استریل لوازم دندانپزشکی امروزه یکی از مواردی است که در کلینیک های دندانپزشکی بسیار مهم می باشد و باید به درستی انجام شود. در واقع اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی بیماران از جمله وظایف مهم دندانپزشک است. استریل کردن لوازم دندانپزشکی بهتر است که دور از چشم بیمار انجام شود. در این مقاله قصد داریم تا مراحل استریل کردن لوازم دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

استریل لوازم دندانپزشکی

قبل از بررسی روش های مختلف برای استریل لوازم دندانپزشکی بهتر است که تعریفی کوتاه از استریلیزاسیون داشته باشیم. در واقع استریل کردن فرآیندی است که طی انجام آن تمام سلول های زنده و ویروس ها از بین می رود یا از روی یک شی پاک می شود. استریل کردن یک اصطلاح می باشد و به این دلیل است که اشیا به حالت استریل باقی نمی مانند. توجه داشته باشید که حتی اگر یک میکروب زنده در یک محیط یا بر روی یک شی وجود داشته باشد آن شی یا محیط استریل نخواهد شد.

استریل لوازم دندانپزشکی

لزوم استریل لوازم دندانپزشکی

این عمل یکی از مواردی است که در کلینیک های دندانپزشکی باید رعایت شود. لوازم و ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرند باید استریل و گندزدایی شوند. قالب های گرفته شده از دندان بیماران حاوی بزاق و خون است و این قالب ها دارای ویروس هستند. استفاده از مواد ضدعفونی کننده می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما باید دقت کنید نباید تاثیر منفی بر روی قالب های دندان داشته باشد. توجه داشته باشید که تنها آب خالی نمی تواند میکروب ها را برطرف کند و استریل کردن ابزار دندانپزشکی بسیار ضروری است . پس از استریل لوازم دندان پزشکی برای جلوگیری از آلودگی آن ها باید آن ها را در پک های استریل قرار داد.

مراحل استریل لوازم دندانپزشکی

به طور کلی استریل لوازم دندانپزشکی از شش مرحله تشکیل شده است:

  1. دریافت وسایل آلوده
  2. تمیز کردن
  3. خشک کردن ، بازبینی ، جلوگیری از زنگ زدن
  4. بسته بندی وسایل آلوده
  5. استریلیزاسیون وسایل آلوده
  6. نگهداری وسایل استریل شده

مراحل استریل لوازم دندانپزشکی

دریافت وسایل آلوده

لوازم دندانپزشکی آلوده قبل از شستشو بهتر است که در یک محلول ضدعفونی کننده قرار بگیرد. در واقع با قرار گرفتن این ابزار در این محلول ها باعث می شود تا از خشک شدن خون و مایعات بافتی بر روی آن ها جلوگیری کند.

تمیز کردن

مرحله دوم استریل لوازم دندانپزشکی، شستشو وسایل می باشد. با این کار علاوه بر کاهش تعداد میکروب ها باعث پاک شدن خون، بزاق، بافت های بیمار و مواد دندانپزشکی از روی وسایل می شود. برای شستشو وسایل دندانپزشکی می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  1. شستشوی دستی
  2. شستشوی با دستگاه اولتراسونیک
  3. استفاده از ماشین شستشوی وسایل

نکاتی که در هنگام شستشو لوازم دندانپزشکی باید رعایت کنید

  • از وسایل محافظت شخصی و دستکش کار استفاده نمایید
  • کار خود را با صبر و حوصله انجام دهید
  • هنگام شستشو به وسایل به دقت نگاه کنید
  • برای هر بار شستشو ۵ یا ۶ وسیله را در سینک قرار دهید
  • وسایل را با آب شستشو دهید و مراقب ترشحات باشید
  • برس شستشو وسایل را در پایان کار با آب فراوان شسته و اجازه دهید به سرعت خشک شود.

نکاتی که در هنگام شستشو لوازم دندانپزشکی باید رعایت کنید

خشک کردن ، بازبینی ، جلوگیری از زنگ زدن

مرحله بعدی برای استریل لوازم دندانپزشکی، خشک کردن می باشد. در واقع پس از شستشو سبد وسایل در گوشه ای قرار می گیرد تا خشک گردد. توجه داشته باشید که از حوله برای خشک کردن لوازم دندانپزشکی استفاده نکنید. برخی از ابزار ها از جنس کربن و استیل هستند و امکان زنگ خوردن در اتوکلاو هستند و بهتر است که بازبینی هم در این مرحله انجام شود و برای چنین ابزار های از محلول های ضد زنگ به نام نیتریت سدیم استفاده شود.

بسته بندی وسایل آلوده

استریل لوازم دندانپزشکی بدون بسته بندی ابزار های آلوده به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد. به این دلیل که بیشتر وسایل استریل شده بدون بسته بندی بعد از مدت کوتاهی دوباره آلوده می شوند. در نتیجه هدف از بسته بندی این است که وسایل تا زمان استفاده استریل باقی بمانند. توجه داشته باشید که مهر و موم کردن بسته بندی از اهمیت زیادی برخوردار است و برخی از نوار های مهر و موم دارای نشانگر استریلیزاسیون می باشد.

استریلیزاسیون وسایل آلوده

در این مرحله وسایل آلوده باید استریل شود یکی از نکاتی که در انجام این مرحله باید رعایت کنید، پر نکردن بیش از حد دستگاه استریلیزاتور می باشد. پر کردن و چیدن ابزار ها باید به صورتی باشد که عامل استریل کننده در تماس مستقیم با کلیه سطوح و وسایل قرار بگیرد. توصیه ما به شما استفاده از اتوکلاوهای دارای پمپ خلا است به این دلیل که بین بسته ها باید فضای کافی برای جریان یافتن عامل استریل کننده وجود داشته باشد .

نگهداری وسایل استریل شده

در مرحله آخر استریل لوازم دندانپزشکی باید توجه داشته باشید که بسته های استریل شده قبل از حمل باید سرد و خشک باشند. بهتر می باشد بسته ها به صورت گروهی جمع آوری شوند و در جای خود قرار بگیرند. توجه داشته باشید که از پنکه یا وسایل خنک کننده برای خشک یا خنک کردن وسایل استفاده نکنید.

موارد مهم در استریل لوازم دندانپزشکی

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح کلینیکی و غیر کلینیکی و ابزار
  • دستکش های استریل و بهداشت و محافظت از دست ها
  • واکسیناسیون تیم پزشکی
  • پیشگیری از انتقال و روش برخورد با حوادث ناشی از تماس با خون
  • زباله های دندانپزشکی، کنترل دفع آمالگام، Needlyser

وسایل استریل لوازم دندانپزشکی

در گذشته از حرارت خشک برای استریل لوازم دندانپزشکی استفاده می شد. اما امروزه اتوکلاو ها برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد. اتوکلاو های مختلفی جهت استریلیزاسیون وسایل دندانپزشکی وجود دارد ولی بهتر است از اتوکلاو های استفاده شود که دستگاه خشک کن ووکیوم دارند. همچنین  انواعی که فیلتر های ضد باکتری دارند نیز جز دستگاه های خوبی برای استریل است. از دیگر وسایلی که در دندانپزشکی برای استریل کردن استفاده می گردد دستگاه اولتراسونیک است، این دستگاه با ایجاد امواج اولتراسونیک ذرات چسبیده به ابزار دندانپزشکی را کاملا تمیز کرده و آن ها را آماده برای استریل کردن می کند.

وسایل استریل لوازم دندانپزشکی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “استریل لوازم دندانپزشکی چگونه انجام می شود ؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید