یکی از ابزار و تجهیزات دندانپزشکی که بسیار کاربرد دارد، اسپریدر دندانپزشکی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این ابزار را معرفی کنیم و مشخصات آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با این ابزار در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اسپریدر دندان پزشکی چیست؟

این ابزار برای متراکم کردن گوتا پرکا عالی می باشد و وسله ای مناسب و کاربردی برای پر کردن تراکم جانبی می باشد. جالب است که بدانید اسپریدر های فایل دستی به صورت صاف و نوکدار هستند که درست به مانند دیگر فایل های دستی دارای سایز بندی و جنس های مختلفی همچون: استیل و نیکل تیتانیوم هستند.

اسپریدر دندان پزشکی چیست؟

کاربرد اسپریدر دندانپزشکی

همانطور که گفته شد این ابزار برای پر کردن کانال ریشه به روش تراکم جانبی بسیار مناسب است. در واقع اسپریدر دندانپزشکی دارای بدنه ای صاف می باشد که به انتهای دندان فشار وارد می کند. این ابزار برای متراکم کردن گوتا پرکا هم کاربرد دارد. اسپریدر های برای استفاده از تکنیک های تراکمی عالی می باشند.

ویژگی های اسپریدر دندانپزشکی

  • ساخته شده از استیل ضد زنگ
  • توانایی برش عالی
  • مقاومت بالا در برابر ساییده شدن
  • قابل اتوکلاو شدن
  • استحکام بالا در برابر شکستن
  • صاف و نوک تیز
  • فشرده سازی گوتا پرکا
  • انعطاف پذیری مناسب

طریقه کار اسپریدر دندانپزشکی

بدنه این ابزار صاف می باشد و نوک دار است تا با استفاده از بدنه صاف بتواند به پر کردن دندان، فشرده سازی و تراکم جانبی گوتا پرکا بپردازد. توجه داشته باشید که فشرده سازی این ابزار باعث می شود تا مواد به داخل و انتها دندان فرو رفته تا بدنه ای صاف بر روی دندان بماند و دندان حالت طبیعی خودش را بگیرد.

طریقه کار اسپریدر دندانپزشکی

روش تراکم جانبی چیست؟

همانطور که گفته شد اسپریدر دندانپزشکی برای تکنیک تراکم جانبی بسیار مناسب می باشد که این تکنیک با طی کردن مراحل زیر انجام می شود:

انتخاب یک Master cone باتوجه به آخرین فایل استفاده شده و استفاده آن در یک شرایط مرطوب(۲.۶% NaOCl، هیپوکلریت سدیم). سپس خشک کردن کانال توسط Paper point و پوشش دیواره کانال توسط سیلر اندو.

قرار دادن مخروط اصلی Master cone) باتوجه به آخرین فایل استفاده شده) در کانال تا اینکه به WL و یا ۰/۵- میلی متر WL برسد.

متراکم کردن لترال با استفاده از بزرگترین اسپریدر دندانپزشکی تا به ۲- میلی متر WL برسد.
وارد کردن مخروط جانبی باتوجه به اسپریدر تا اینکه سطح دوم بدست آید و لترال متراکم شود.
توجه  داشته باشید که این عملیات ورود و متراکم کردن را تا اینکه تمام فضای اندو پر شود، باید تکرار کنید.
در مرحله بعدی باید گوتاپرکا اضافی در پالپ با استفاده از بخش گرم پلاگر به منظور تراکم عمودی حذف کنید.
در مرحله پایانی با حفظ فشار اعمال شده بر گوتاپرکا باقی مانده با استفاده از بخش سرد و صاف پلاگر این مراحل و تکنیک تراکم جانبی را به پایان می رسانید.

گوتا پرکا در عصب کشی دندان به چه معنا می باشد؟

جالب است که بدانید که در توضیحات اسپریدر دندانپزشکی نام گوتا پرکا را شنیده ایید و شاید برایتان سوال باشد که چیست؟ گوتا پرکا از نوعی جلبک دریایی تهیه شده است و در عصب کشی دندان استفاده می شود. زمانی که دندان شما به عصب کشی نیاز داشته باشد بعد از اینکه دندانپزشک با ابزار و وسایل تخصصی این کار، کانال ریشه دندان را کاملاً پاکسازی کرد و اصطلاحاً پالپ یا عصب دندان خارج شد باید کانال ریشه مجدداً پر شود. دندانپزشک برای پر کردن کانال ریشه دندان از گوتا پرکا استفاده می کند.

گوتا پرکا در عصب کشی دندان به چه معنا می باشد؟

دندانپزشک  گوتا پرکا ا با ماده ای به نام سیلر ترکیب می کند و در داخل کانال ریشه دندان قرار می دهد و به این ترتیب دندان کاملا پر می شود. گوتا پرکا در فرم ها و سایزهای مختلف موجود است. گوتا پرکاهای تک سایز یا single guta در سایزهای F۱, F۲, F۳, F۴, F۵ موجود است که دندانپزشک بسته به اندازه طول کانال ریشه دندان و گشادی آن از گوتا پرکا مناسب آن کانال ریشه استفاده می کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “اسپریدر دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید