انواع دایکال دندانپزشکی به دو شکل سلف کیور و لایت کیور وجود دارد که اولی بدون نور و دومی با اشعه نور آبی سفت می‌شود. دایکال موادی است که برای پرکردن و ترمیم حفره‌های عمیق دندان کاربرد دارد. شما می‌توانید انواع آن را از بین برندهای معتبر و با نظر پزشک متخصص انتخاب نمایید. برای ترمیم دندان انواع مختلفی از  دایکال استفاده می‌شود که در این مقاله قصد داریم به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دایکال یا لاینر چیست؟

داشتن دندان‌های سالم علاوه بر زیبایی چهره، برای حفظ سلامت بدن کاربرد فراوانی دارد. دندان پوسیده و ناسالم روی گوارش تاثیر می‌گذارد و در زمان جویدن و بلع غذا مشکلاتی را برایتان به وجود می‌آورد. همچنین بوی بد دندان را به همراه خواهد داشت. علت پوسیدگی دندان متفاوت است و برای ترمیم دندان‌های ناسالم باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دایکال‌ها انواع گوناگونی دارند که به صورت پودری یا خمیری هستند و هر کدام با توجه به نوع و برندی که دارند در سفت شدن حفره‌های دندانی نقش دارند و برای قسمت خاصی از دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از دایکال یا لاینر از ماده دیگری به نام بیس بر روی آن استفاده می‌شود و سبب سفت‌تر شدن آن خواهد شد. بیس و لاینر دو ماده اصلی برای کف‌بندی دندان می‌باشد. این دو باهم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می‌دهیم.

مواد تشکیل دهنده لاینر یا دایکال هیدروکسید کلسیم می‌باشد. لایه نازکی از این ماده روی سطح پایینی دندان قرار می‌گیرد و عاج دندان را در برابر حرارت و سرما، مایعات درون دهان و مواد ترمیمی آن محافظت می‌کند. کاربرد آن به گونه‌ای است که به عنوان اولین لایه در دندان قرار می‌گیرد و پس از ترکیب شدن با قلم دایکال باید به سرعت در کف دندان گذاشته شود، زیرا در همان چند ثانیه سفت خواهد شد. این لایه همان قسمتی است که دندان را در برابر گرما و سرما تحریک می‌کند. در هنگام استفاده باید لاینر را با استفاده از یک قلم فلزی به نام دایکال کریر با یکدیگر مخلوط گردد و به سرعت بر روی کف حفره دندان قرار گیرد و باید دقت شود که به اندازه یک لایه نازک مالیده شود.بیس و لاینر دو رده مواد دندانی می باشد که برای کف بندی حفره های دندان استفاده می شود در واقع به این صورت است که بیس و لاینر بر روی کف حفره دندان قرار می گیرند و بعد از آن مواد ترمیمی به مانند آمالگام و کامپوزیت بر روی آن قرار می گیرد.در این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا در مورد دایکال یا لاینر، بیس و قلم دایکال دندانپزشکی توضیح مختصری دهیم، سپس انواع دایکال دندانپزشکی را معرفی کنیم.

دایکال چیست

بیس چیست؟

بیس دومین ماده‌ای است که بعد از لاینر یا دایکال در کف دندان قرار می‌گیرد. این ماده هم به صورت پودر و هم خمیری‌شکل است و نسبت به لاینر ضخیم‌تر می‌باشد. این مواد چند مرتبه با هم مخلوط می‌شوند و سپس روی لاینر قرار می‌گیرد. ضخامت آن بیشتر از دایکال یا لاینر بوده است. بیس سبب جلوگیری از ضربه‌ می‌شود و در برابر حرارت نیز مقاوم هستند. به دلیل پوسیدگی بیش از حد بعضی دندان‌ها باید از بیس و لاینر برای ترمیم آن استفاده کرد و پرکردن دندان به تنهایی کافی نمی‌باشد. این دو اگر چه با هم فرق دارند و کاربرد هریک متفاوت است ولی مکمل یکدیگرند. تشخیص دندانپزشک متخصص و استفاده از بیس و لاینر سبب ترمیم دندان به موقع و صحیح دندان‌ می‌شود. این مواد در ممانعت از تخریب پالپ دندان کاربرد دارد وهمانند یک عایق عمل کرده و از ورود و از تجمع باکتری‌ها، حرارت و سرما و مواد خارجی جلوگیری می‌کند.

بعد از استفاده از اولین ماده یعنی لاینر، دومین لایه کف بندی می باشد که به صورت پودر و مایع می باشد. در این قسمت به اندازه لازم پودر و مایع را بر روی اسلب شیشه ای قرار داده می شود و با اسپاتول محکم در دو یا سه مرحله با هم ترکیب می شوند.این موضوع را باید دندانپزشکان درنظر بگیرند تا زمانی که اولین بخش پودر و مایع کاملا مخلوط نشود نباید دومین و سومین پودر اضافه شود. با توجه به این نکته ضروری تمام ضرارت پودر به طور یکسان با مایع مخلوط می شود. همینطور لازم است که بدانید ضخامت بیس بیشتر از لاینر می باشد و حداقل ۱ میلی متر است.

قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

قلم دایکال از کاربردی‌ترین ابزارهای ترمیمی دندانپزشکی است. انواع دایکال دندانپزشکی یا همان کلسیم هیدروکساید که با هدف ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد با کمک این قلم به منظور حفاظت از بافت دندان و جلوگیری از آسیب یا خراشیده‌شدن آن استفاده می‌شود و به دندانپزشک کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به ترمیم دندان بپردازد. این قلم برای کف‌بندی دندان و دایکال کاربرد دارد. این قلم سر کروی کوچکی دارد و از این نظر شبیه برنیشر است. این قلم را می‌توان در زمان کوتاهی تمیز و استریل کرد و نگرانی برای انتقال عفونت از دندانی به دندان دیگر وجود ندارد. جنس آن از فولاد ضد زنگ تولید شده است و مقاومت بالایی دارد.

 

انواع دایکال دندانپزشکی

از انواع دایکال به سلف کیور و لایت کیور می‌توان اشاره کرد که هر کدام با نظر پزشک و نیاز دندان، برای پرکردن حفره‌های دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • دایکال سلف کیور

این دایکال نیاز به نور اشعه ندارد و بعد از قراردادن آن روی حفره دندان، به کمک قلم به منظور قراردادن ماده و پخش‌کردن آن روی دندان به خودی خود سفت می‌شود. بنابراین عدم نیاز این ماده به دستگاه خاص برای سفت شدن روی دندان از ویژگی‌های آن می‌باشد.

  • دایکال لایت کیور

دایکال لایت کیور برای سفت شدن احتیاج به نور دستگاه لایت کیور دارد. کلسیم هیدروکساید یا دایکال لایت برای حفره‌های عمیق دندانی مناسب است. به دلیل اینکه این ماده انحلال بالایی دارد و در حفره‌های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان استفاده از آن باید به اندازه‌ای باشد که سبب ایجاد فاصله دندان و پوسیدگی نشود. استفاده زیاد و ضخامت بالای آن، این مشکلات را برای دندان به وجود می‌آورد.

انواع دایکال دندانپزشکی

انواع برندهای دایکال

برندهای بسیاری در زمینه ساخت  انواع دایکال اقدام کرده‎‌اند که مهم‌ترین آن را معرفی می‌کنیم.

  • دایکال دنسپل سیرونا

این محصول یکی از بهترین نوع دایکال یا هیدروکسید کلسیم است که از محصولات کمپانی دنسپلی و ساخت کشور آمریکا می‌باشد و بعد از پیوستن به برند سیرونا به این نام معروف شده است. این دو برند با هم یکی شدند تا به عنوان یکی از برندهای محصولات دندانپزشکی تبدیل شوند. از ویژگی‌های آن می‌توان اشاره داشت که در کوتاه‌ترین زمان سفت می‌شود و در زمان متراکم‌شدن مقاوم و پایدار است. نسبت به مایعات دهانی حساسیتی ایجاد نمی‌کند و آسیب‌پذیری آن بسیار کم است. از این دایکال برای زیر کامپوزیت نیز استفاده می‌شود و تداخلی با آن ایجاد نمی‌کند. همچنین قابل استفاده به صورت سلف کیور و لایت کیور است

  • دایکال نوری متا باینر

یکی دیگر از انواع دایکال دندانپزشکی، متا باینر است که ساخت کره جنوبی می‌باشد. این ماده برای کف‌بندی و عایق بندی محل درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و قبل از اینکه مواد در حفره چسبانده شود، می‌توان از این دایکال استفاده کرد. مقاومت زیاد آن در برابر پوسیدگی، چسبندگی بالا، حل‌شدن در مایعات دهان، محافظی بسیار عالی برای پالپ دندان و سازگاری مناسب با محیط دهان و دندان از ویژگی‌های این دایکال می‌باشد.

  • دایکال نوری مستر دنت

این ماده نیز یک محصول آمریکایی است که مواد بسیار عالی برای هر نوعی از دندان‌های پوسیده است و کاربردی‌ترین نوع دایکال می‌باشد و کیفیت بالای آن توانسته مشکلات دندانی را به حداقل برساند. این محصول برای کف‌بندی و عاج ثانویه کاربرد بسیاری دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به این اشاره کرد که به محافظت دندان در برابر گرما و سرما کمک می‌کند. همچنین محافظت از دندان در برابر باکتری‌ها، مقاوم و پایداربودن، افزایش طول عمر ترمیم و سازگاری با دندان‌ها از دیگر مزایای این برند می‌باشد.

  • دایکال نوری اولترادنت

این دایکال نیز یک ماده فعال شونده با نور است که با آزادسازی عالی کلسیم و عدم نیاز به مخلوط‌ شدن برای پوشش پالپ استفاده می‌شود. ساخت کشور آمریکا است و از ویژگی‌های دیگر این دایکال می‌توان به تشخیص سریع در عکس‌های رادیوگرافی، فیلر بالا و در نهایت استحکام، غیر قابل انحلال در محیط دهان، حفاظت عالی از پالپ اشاره کرد.

مزایای daikal

مزایای دایکال دندانپزشکی

  • دایکال دندانپزشکی بسیار ایمن است و برای پرکردن حفره‌های عمیق دندان، کانال‌های عفونی، دندان‌های بسیار خراب و پوسیده و به عصب رسیده موثر می‌باشد.
  • دایکال مقرون به صرفه است و می‌تواند مدت زمان بسیار زیادی از دندان محافظت کند.
  • این ماده می‌تواند به حفظ سلامت دندان کمک بسیاری کند.
  • قرارگیری و جابه‌جایی آن سهل و آسان است.
  • مقاومت بالا و چسبندگی بسیار خوب از دیگر مزایای دایکال است.
  • این ماده می‌تواند به صورت سلف کیور و لایت کیور مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نکات مهم در خرید دایکال دندانپزشکی

بهتر است قبل از انتخاب و خرید ابزار دندانپزشکی و دایکال به نکاتی توجه کنید.

  • از برندهای معتبر خرید کنید. زیرا خرید هر ماده‌ای مناسب نیست و امکان دارد به حفظ و سلامت دندان شما آسیب برساند.
  • دایکال‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوعی از آن برای دندان‌ها مناسب نیست، بنابراین انتخاب آن را به عهده دندانپزشک متخصص بگذارید.
  • توصیه می‌کنیم برای خرید انواع دایکال دندانپزشکی و خرید قلم آن و دیگر ابزارهای مورد نیاز خود به سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.
  • قبل از خرید باید کاربرد هر یک را بدانید و در صورت عدم اطلاع از پزشک یا افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

خرید آنلاین انواع دایکال دندانپزشکی از  فروشگاه دنتی دنتال

در این مقاله درباره انواع دایکال دندانپزشکی مطالبی را بیان کردیم. همچنین در مورد قلم دایکال و مزایای آن توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید انواع ابزارهای دندانپزشکی مانند دایکال و قلم آن به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید و از برندهای معتبر و با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی این سایت دیدن فرمایید. همچنین می‌توانید از تجهیزات دندانپزشکی را در این مجموعه مشاهده کنید.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز فروش تجهیزات دندانپزشکی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصالت ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.

 

محصولات


قلم دایکال دوسر دنتال 1

قلم دایکال دوسر دنتال دیوایس

۶۹,۵۰۰ تومان


قلم دایکال پیشرو

قلم دایکال پیشرو

۵۸,۵۰۰ تومان


قلم دایکال دنتال

قلم دایکال دنتال دیوایس

۶۹,۵۰۰ تومان