انواع دستکش پزشکی به جلوگیری از انتقال عوامل شیمیایی و بیماری کمک می کند. در واقع یکی از لوازم و تجهیزات مهم پزشکی، استفاده از دستکش‌های پزشکی یکبار مصرف است. به طور کلی این وسیله از انتقال بیماری میان بیماران و مراقبان آن‌ها جلوگیری می‌کند و علاوه بر این در برابر مواد شیمیایی و باکتری های خطرناک هم محافظت می‌کند. دستکش‌های پزشکی تنوع بالای دارند و برای محافظت بیشتر ، لازم می‌باشد که دستکش مناسب را انتخاب و از آن‌ها به درستی استفاده کنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با انواع این وسیله کاربردی آشنا شوید.

 

معرفی انواع دستکش پزشکی و کاربرد آن‌ها

در هنگام خرید انواع دستکش پزشکی مسلما با گزینه های زیادی روبه‌رو خواهید شد. به طور کلی انواع دستکش‌های یکبار مصرف از پلیمر‌های همچون: لاتکس، نیتریل و وینیل ساخته شده‌اند. البته ممکن است که دستکش های پزشکی از مواد یکبار مصرف دیگری مانند نئوپرن هم تولید شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا انواع مدل‌های مخصوص پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع دستکش پزشکی

 

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس جز محبوب ترین دستکش پزشکی است و جنس آن از لاستیک است و از مواد طبیعی ساخته شده است. این نوع از دستکش بیشتر برای محافظت دست در صنعت و امور پزشکی استفاده می‌گردد. دستکش لاتکس برای انجام کارهای بسیار حساس که نیازمند دقت و حساسیت  لامسه بالایی هستند بسیار کاربردی می‌باشد. این محصول در مقایسه با سایر مدل‌های یکبار مصرف پزشکی بسیار راحت تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و این ویژگی باعث محبوبیت آن شده است. دستکش های لاتکس معمولا در دو نوع پودری و بدون پودر موجود است. این محصول دارای مزیت های زیر می باشد:

  1. برای استفاده طولانی مدت کاملا مناسب است
  2. بسیار راحت می باشد و به مانند پوست دوم دست شما عمل می‌کند.
  3. بسیار منعطف بوده و از استحکام بالایی برخوردار است.
  4. قابل تجزیه در محیط زیست است.
  5. از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است که جز فاکتور های مهم در خرید دستکش پزشکی محسوب می‌شود.

 

دستکش لاتکس

  • دستکش لاتکس پودری

همانطور که گفته شد دستکش‌های لاتکس در دو نوع پودری و بدون پودر در بازار موجود هستند. پودری که در ابتدا در این دستکش‌ها استفاده می شد از کربنات کلسیم و پودر لیکا پدیم بود. که این مواد باعث بروز حساسیت در مصرف کنندگان شد. مخصوصا برای پزشکان و دندان‌پزشکان که زمان بیشتری از این وسیله استفاده می کردند و عرق دست آن‌ها باعث حساسیت بیشتر می‌شد.  با توجه به این موضوع در مدل‌های این محصول از پودر آرد ذرت استفاده شد. این پودر جذب پوست نمی‌شود و اگر در طولانی مدت نیز استفاده شود باعث بروز حساسیت نمی شود. این مدل از دستکش پزشکی برای جراحی‌ها و معاینات ظریف کاربرد دارد. همچنین برای انجام کارهای آزمایشگاهی نیز از این مدل استفاده می‌شود.

  • دستکش لاتکس بدون پودر

دستکش لاتکس بدون پودر یکی از انواع دستکش پزشکی است که برای جلوگیری از بروز حساسیت روانه بازار شده است. این نوع دستکش از لحاظ کیفیت ساخت و مواد اولیه تفاوت زیادی با دستکش لاتکس پودری ندارد. در واقع در نوع پودری آن پوشیدن دستکش ها آسان تر بوده و حذف آن در نوع بدون پودر باعث سخت‌تر شدن این فرایند شده است. البته به دلیل حساسیت های کمتر استفاده از این مدل دستکش لاتکس بیشتر رواج دارد. 

 

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل یکی دیگر از انواع دستکش یکبار مصرف محسوب می شود. این محصول جز مقاوم ترین دستکش های یکبار مصرف در بازار است. جنس آن از لاستیک مصنوعی است و در مقایسه با دستکش لاتکس از مقاومت شیمیایی بالاتری برخوردار است. در ترکیبات این محصول از مواد ضد حساسیت استفاده شده است و به همین دلیل برای افرادی که آلرژی و حساسیت دارند بسیار مناسب می‌باشد. مواد اصلی دستکش نیتریل پلی استر و کتان است. دستکش‌های نیتریل ، دارای رنگ‌های مانند سبز، صورتی، آبی، مشکی و بنفش هستند. به طور معمول رنگ آبی و مشکی این دستکش ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگ‌های روشن آن در پزشکی و معاینه در مقایسه با رنگ های تیره کاربرد بیشتری دارد. این نوع دستکش ها برای استفاده در زمان های طولانی کاملا مناسب است. همچنین این محصول برای موقعیت های پر خطر مانند کار با مواد شیمیایی یا مواد عفونی بسیار کاربردی است. این محصول دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

  1. بدون لاتکس
  2. مقاوم در برابر سوراخ شدن
  3. مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  4. طولانی بودن عمر مفید
  5. مناسب موقعیت‌هایی با احتمال خطر بالا

 

دستکش نیتریل

 

دستکش وینیل

از دیگر انواع دستکش پزشکی،  وینیل نامیده می شود که جز مقرون به صرفه ترین دستکش پزشکی است. اما دستکش وینیل چیست؟ این محصول از پلیمر پلی وینیل کلراید  (PVC) ساخته شده است و برای مصارف عمومی کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های این نوع دستکش ها قابلیت کشسانی بالا آن می باشد. از این محصول بهتر است برای محیط های با آلودگی پایین و کم خطر استفاده شود. این دستکش ها در مقایسه با دیگر انواع دستکش یکبار مصرف ضخیم تر بوده است و احساس لمس ظریفی به شما نمی دهد. با توجه به این موضوع از این دستکش‌ها برای جلوگیری از پخش عفونت و تمیز نگه داشتن دست‌ها در هنگام کار با ابزارها استفاده می گردد. این مدل دستکش دارای ویژگی‌های زیر می باشد:

  1. بدون لاتکس
  2. برای استفاده در کوتاه مدت کاربردی است
  3. به طور کامل به دست شما نمی‌چسبد
  4. برای محیط‌هایی با آلودگی پایین و کم خطر قابل استفاده است.

 

دستکش وینیل

 

دستکش جراحی

یکی از انواع دستکش پزشکی، دستکش جراحی است. از مهم ترین عوامل در دستکش‌های جراحی استریل و مقاوم بودن آن می‌باشد به این دلیل که محیط و ابزار‌های جراحی باید به طور کامل استریل باشد. به همین دلیل دستکش های جراحی بدون پودر استریل گزینه مناسب‌تری هستند. در لایه‌ی داخلی این محصول از مواد  پلیمری و سیلیکونی استفاده شده است. این محصول دارای ویژگی و مزیت‌‌های زیر می‌باشد:

  1. استریل کامل و بهداشتی برای استفاده در جراحی های مختلف
  2. ساق بلند به منظور پوشش و حافظت بیشتر
  3. مجهز به سایزهای مختلف برای افزایش راحتی
  4. انعطاف‌پذیری مناسب و چسبندگی به دست
  5. حاوی بافت ضد لغزش به منظور افزایش کارایی

 

دستکش جراحی

 

دستکش ارتوپدی

یکی دیگر از انواع دستکش یکبار مصرف موجود در بازار، دستکش ارتوپدی نام دارد که چند لایه و ضخیم می‌باشد. این نوع دستکش پزشکی در عمل های سنگین همچون ارتوپد کاربرد دارد. در واقع عمل‌های جراحی ارتوپودی بسیار طولانی هستند، همچنین استریل بودن محیط هم بسیار مهم می‌باشد و  ابزار جراحی مورد استفاده در ارتوپدی بسیار سنگین هستند؛ گرفتن این ابزار نیاز به دستکش های ضخیم است. این نوع دستکش ها دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

  1. مرغوب بودن مواد اولیه و کیفیت بالا
  2. استریل بودن
  3. عدم ایجاد حساسیت و ضد آلرژی
  4. پوشیدن آن حتی با دستان خیس هم به دلیل تکنولوژی ساخت آن امکان پذیر است.
  5. مجهز به لایه‌ی ضد برش بوده که از پارگی یا سوراخ شدن دستکش جلوگیری می‌کند.

 

دستکش ارتوپدی

 

کدام نوع دستکش پزشکی مناسب تر است؟

در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی، انتخاب و خرید دستکش پزشکی مناسب بسیار ضروری است. در واقع برای این که انتخاب درستی داشته باشید لازم است که هدف خود را از خرید دستکش پزشکی مشخص کنید. اما بهتر است که در هنگام خرید به فاکتور‌های همچون: راحتی، دوام، میزان محافظت و قیمت توجه کنید. در واقع شناخت انواع دستکش  یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با پزشکی است که باعث می شود تا بازدهی کار پزشک بالا رود و باعث جلب رضایت بیماران گردد.

 

خرید انواع دستکش پزشکی با قیمت مناسب از دنتی دنتال

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع دستکش پزشکی را به صورت مختصر و مفید توضیح دهیم و موارد کاربرد هر کدام بررسی شود.  امیدوار هستیم که در این مقاله توانسته باشیم شما را در خرید دستکش پزشکی مناسب کمک کرده باشیم. دنتی دنتال از مجموعه‌های معتبر در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی و انواع دستکش های پزشکی می باشد. به شما عزیزان توصیه می کنیم که برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی در برند های معتبر به این سایت مراجعه بفرمایید.