آیا با انواع ترمیم دندان آشنا هستید؟ اگر دچار شکستگی، پوسیدگی، درد، تورم و… دندان شده‌اید، وقت آن رسیده با کمک یکی از روش‌های ترمیمی مشکل خود را حل کنید و از پیشرفت مشکل پیش آمده و درد دندان جلوگیری کنید. ترمیم دندان برای بازیابی زیبایی و عملکرد دندان آسیب دیده طراحی شده‌اند. دندانپزشک ابتدا وضعیت دندان و شدت آسیب‌دیدگی آن‌ها را بررسی می‌کند. سپس بهترین گزینه برای ترمیم دندان را پیشنهاد می‌دهد. امروزه روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که هر کدام برای آسیب و مشکلات خاص دندان استفاده می‌شود و ابزار دندانپزشکی مورد استفاده هر یک متفاوت است.

انواع مواد ترمیمی دندان

معمولاً این اقدام دندانپزشکی برای دندان‌هایی که در اثر آسیب‌دیدگی یا ایجاد حفره دچار مشکل شده‌اند استفاده می‌شود و تأثیر جذابی روی بهبود بخشیدن لبخند دارد. خوشبختانه تعدادی از گزینه‌های درمانی برای ترمیم دندان و بازگرداندن آن به شرایط قبل در دسترس است که پزشکان با کمک آن‌ها به بهترین نحو راه حل‌های آن را پیش می‌برند.

ترمیم دندان چیست؟ هدف اجرایی روش های ترمیمی

انواع ترمیم دندان شامل روش‌هایی است که دندان پزشک با کمک آن به رفع مشکلات دندان آسیب دیده مانند پوسیدگی، شکستگی و غیره می‌پردازد. روش‌های ترمیم دندان به دو دسته کلی یعنی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود:

  • روش‌های مستقیم:

روش‌های مستقیم ترمیمی دندان به روش هایی گفته می‌شود که به‌صورت مستقیم به ترمیم دندان پوسیده یا شکسته می‌پردازند و تمام مراحل طی یک جلسه درمانی انجام می‌شود و نیازی به ساخت متریال و آماده سازی دندان ندارد. از جمله مهم‌ترین روش مستقیم ترمیمی می‌توان به اقدامات پر کردن اشاره کرد. مواد ترمیم‌کننده دندان که برای پر کردن استفاده می‌شود ساختار دندان آسیب دیده را ترمیم می‌کند و در برخی مواقع باعث ظاهر بهتر دندان نیز می‌شود.

  • روش‌های غیرمستقیم:

روش‌های مستقیم شامل روش‌های است که از چندین مرحله تشکیل شده است و برخی مراحل به‌صورت غیر مستقیم انجام می‌شود. برای مثال، در ابتدا اجرای روش ترمیمی ایمپلنت، مواد اولیه بیرون از دهان ساخته می‌شود و نیاز است برخی مراحل برای آماده سازی دندان اجرا و از تجهیزات دندانپزشکی متفاوت استفاده شود. به همین خاطر، هزینه ترمیم دندان به‌روش غیر مستقیم نسبت به‌روش های مستقیم بیشتر است.

ترمیم دندان چیست

انواع ترمیم دندان؛ از مستقیم تا غیرمستقیم

روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که از روش‌های ساده گرفته تا پیچیده‌ترین اقدامات. برای مثال، پر کردن حفره برای پوسیدگی دندان روشی نسبتاً ساده است که از گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که ایمپلنت دندان روشی جدید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است که نسبت به پرکردن دندان پیچیدگی بیشتری دارد و از ابزارها و متریال‌های خاص برای اجرای آن استفاده می‌شود.

خوشبختانه با حضور فناوری‌های پیشرفته فرآیند ترمیم دندان بسیار راحت شده است و بدون توجه نوع درمان نتایج منحصر به فردی ارائه می‌شود. در ادامه با چند تا از رایج‌ترین انواع ترمیم دندان آشنا می‌شوید:

  • پرکردن دندان روشی کم تهاجمی

پر کردن دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های ترمیم دندان است که به حفظ ساختار دندان بسیار کمک می‌کند. معمولاً برای دندان‌های آسیب دیده بر اثر پوسیدگی و ایجاد حفره از این روش استفاده می‌شود. هنگامی که دندانپزشک قسمت‌های آسیب دیده یا پوسیده را برمیدارد برای رفع جای خالی آن از مواد ترمیمی کامپوزیت استفاده می‌کند و با کمک مواد ترمیمی دندان آسیب دیده دوباره ظاهر طبیعی و سطح صیقلی خود را به‌دست می‌آورد. البته قبل از شروع، دندان کمی به آماده سازی نیاز دارد که در اولین جلسه، مراحل آماده سازی توسط دندانپزشک قابل اجراست.

  • روکش‌های دندانی

روکش دندان با هدف محافظت از دندان دارای اختلال ساختاری استفاده می‌شود. این روش ترمیمی گاهی اوقات با نام کلاه دندان نیز شناخته می‌شود. زیرا دندان را به‌طور کامل تا خط لثه می‌پوشاند. قرار دادن این روش ترمیمی به دو نوبت دندانپزشکی نیازمند است. اما برخی دندان‌پزشکان در همان مرحله ابتدایی روکش را با کمک ابزار دندانپزشکی انجام می‌دهند.

روش ترمیم ظاهر دندان

  •  بریج های دندانی

بریج ترکیبی از چندین تاج (معمولاً ۳ الی ۴) است که برای پوشاندن شکاف به جا مانده از دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود. این روش ترمیمی می‌تواند به دندان‌های سالم دو طرف شکاف یا ایمپلنت دندان متصل شود و جای خالی دندان از دست رفته را برطرف کند.

  •  ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین انواع ترمیم دندان است که نزدیک‌ترین حس را برای داشتن دندان طبیعی می‌بخشد. از ایمپلنت دندان به‌منظور جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده می‌کنند و در عین حال سلامت استخوان‌ها و همتراز ماندن دندان‌ها حفظ می‌شود. ایمپلنت دندان می‌تواند در حالت یک یا چند دندان و یا تمام دندان‌ها استفاده شود. زیرا قابلیت ترمیم قسمت‌های مختلف دندان از جمله تاج، بریج و پروتز دندان را دارد و در آخر باعث لبخندی زیبا خواهد شد.

بهترین روش ترمیمی دندان

  • کامپوزیت دندان

زمانی که دندان‌های جلویی کنده شده ممکن است پر کردن آن‌ها کمی سخت باشد. به همین خاطر روش کامپوزیت برای بازسازی دندان‌های شکسته و بازیابی زیبایی‌های آن‌ها ارائه شده است و به‌صورت لایه لایه اجرا می‌شود و ظاهری بسیار سفت و بادوام به دندان‌ها می‌بخشد. سپس با کمک آن می‌توان شکل و اندازه دلخواه دندان را پولیش کرد.

مزایای ترمیم دندان

انواع ترمیم دندان نه تنها به شما کمک می‌کند که غذای بهتر بخورید. بلکه در صحبت کردن شما بسیار تأثیرگذار است و باعث لبخندی بهتر می‌شود. همچنین کمک می‌کند از دندان‌های خود در برابر خطرات احتمالی آینده محافظت کنید. در موارد زیر با دیگر مزایای انواع ترمیم دندان  آشنا می شوید:

  • بهبود وضعیت کلی دندان ها
  • ثبات و ماندگاری طولانی مدت و حتی تا پایان عمر برخی روش ها
  • احساس دوباره دندان های طبیعی و پیشگیری از فرسایش لثه و ساختار دندان

مزایای ترمیم دندان

خطرات و عوارض ترمیم دندان

حساسیت و ناراحتی پس از عمل انواع ترمیم دندان بسیار طبیعی است. اما به‌ندرت ممکن است دچار عفونت یا واکنش‌های آلرژیک شود. به‌طور کلی، ترمیم‌های دندان خطرات بسیار کمی دارند. اما ممکن است برخی مشکلات مانند بریده شدن روکش‌ها یا شکسته شدن پرکننده ها گزارش شود. همچنین اگر حفره‌های عمیق دارید و پر شدن حفره‌ها به تأخیر می‌اندازد، احتمال اینکه منجر به پر کردن کانال‌های ریشه یا کشیدن دندان شود، زیاد است. پس به محض مشاهده مشکلات و پوسیدگی دندان، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

بعد از ترمیم دندان چه انتظاری باید داشته باشیم؟

بعد از ترمیم دندان پزشک توصیه می‌کند عادت غذایی و نوشیدنی خود را طی ۲۴ ساعت آینده تغییر دهید:

  • غذاهای نرم بخورید.
  • غذاهای سرد بخورید.
  • اگر می‌توانید گرما را تحمل کنید سوپ گرم را امتحان کنید.

همچنین پس از انواع ترمیم دندان، توصیه دندانپزشک این است که به‌طور مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه را فراموش نکنید. گاهی اوقات ممکن است تجویز شود تنها در یک جهت نخ دندان بکشید تا ترمیم دچار مشکل نشود.

آیا ترمیم دندان دردناک است؟

دندانپزشک برای اجرای این روش بدون شک از بی حسی استفاده می‌کند. اما احساس کمی درد و حساسیت بعد از ترمیم کاملاً طبیعی است که شدت به نوع ترمیم و اقدامات انجام شده بستگی دارد. معمولاً درد حاصل از پر کردن بسیار ناچیز است و حتی در بیشتر مواقع هیچ دردی گزارش نمی‌شود. اما برخی اقدامات ترمیمی مانند ایمپلنت یا کامپوزیت ممکن است با کمی ناراحتی همراه باشد و لازم طی مراحل آن کمی صبور باشید.

ترمیم دندان درد دارد

خرید انواع مواد ترمیمی دندانپزشکی از  فروشگاه دنتی دنتال

برای مشاهده بهترین نتیجه از انواع ترمیم دندان بسیار اهمیت دارد که از بهترین مواد استفاده شود. امروزه از انواع متریال های ترمیم برای هر کدام از روش‌ها استفاده می‌شود که کیفیت و استحکام آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما دندان‌پزشکان موظف‌اند برای خرید انواع مواد ترمیمی به سراغ بهترین فروشگاه‌ها بروند؛ فروشگاهی که اصل بودن متریال را تضمین کند و مهم‌ترین هدف فعالیت آن حفظ سلامتی دهان و دندان باشد.

از میان فروشگاه‌های مختلف در زمینه تجهیزات دندانپزشکی، فروشگاه دنتی دنتال یکی از معتبرترین و باتجربه‌ترین فروشگاه‌های آنلاین کشور است که تمام تلاش خود را برای ارائه محصولات درجه یک و اصل انجام می‌دهد و کسب رضایت مخاطبین ضمانت برگشت کالا بعد از یک هفته تحویل در نظر گرفته است.