مواد دندانپزشکی طیف گسترده ای از رشته دندانپزشکی را دربرمی گیرد. تمام خدمات قابل انجام در این حوزه بر پایه متریال های کشف شده پابرجاست و هنوز هم دانشمندان در تلاس هستند مواد جدیدتری پیدا کنند و روز به روز خدمات دندانپزشکی با پیشرفت و استحکام بیشتری مواجه شود. خوشبختانه امروزه با انواع مواد دندانپزشکی پرکاربردی روبرو هستیم که قابلیت های منحصر به فردی ارائه می دهند و هر کدام دارای مزایای مختلفی هستند.

دندانپزشکان با توجه به شرایط دندان و مشکلات پیش آماده نیز مواد مورد نیاز را انتخاب می کنند و با کمک آن ها روند درمانی را تسهیل می بخشند.

 

مزایای مواد دندانپزشکی

 

مواد دندانپزشکی چیست؟

متریال های مورد استفاده در این حوزه درمانی دارای دسته بندی های مختلفی هستند که هر کدام برای روند درمانی مشخص استفاده می شود.جالب است بدانید میزان آسیب دیدگی و نوع دندان روی انتخاب مواد تاثیرگذار است. اما به طور کلی، هر ماده ای که در حوزه درمانی دندان و فک استفاده شود در دسته بندی های مواد دندانپزشکی قرار می گیرد و ممکن است در هر مرحله متریال های انتخابی متفاوت باشند.

 

مواد دندانپزشکی چیست

 

انواع مواد دندانپزشکی؛ از آندو تا مواد اطفال

همه ما دندان ها و لثه های سالم را برای لبخندی جذاب، نفسی تازه و افزایش اعتماد به نفس آرزومندیم. اما آیا می دانستید حدود نیمی از بزرگسالان با رایج ترین مشکلات دندان مواجه هستند؟ مشکلاتی مانند پوسیدگی، شکستگی، عفونت و … در صورتی که درمان نشوند خیلی سریع دندان های سالم را از بین می برند. در حالی که با ظهور مواد باکیفیت و درجه به راحتی قابل درمان و کنترل کننده است.

 

دسته بندی مواد دندانپزشکی

 

از آنجا که هر فردی بدون شک برای یک بار در کل زندگی با مشکلات دندان و پوسیدگی مواجه می شود، برای رهایی از ترس مراجعه به دندانپزشک پیشنهاد می شود با انواع مواد دندانپزشکی و کاربرد هر یک آشنا شوید. زیرا در این شرایط راحت تر برای درمان قدم برمی دارید:

  • اندودانتیکس؛ درمان کننده ریشه

هنگامی که درمان ریشه دندان ضروری است، دندانپزشکان به انواع مواد نیاز دارند. مواد مختلفی که طی فرایند درمان ریشه استفاده می شود در دسته بندی اندوانتیکس قرار می گیرد. از تمیز کردن کانال ریشه گرفته تا پر کردن کانال و تکمیل کردن آن نیازمند مواد پرکاربرد دندانپزشکی است. انتخاب مواد مناسب و با کیفیت این اطمینان را می دهد که بیمار تجربه ای خوشایند دارد و نتیجه درمان قابل پیش بینی تر و موفق تر است. برای مثال استفاده از انواع مواد دندانپزشکی برای رفع ریشه ناسالم دندان باعث حفظ تاج، کاهش حساسیت و افزایش استحکام ساختار کلی می شود. همچنین استفاده از روان کننده های داخل کانال ریشه به تسهیل شکل دهی کانال کمک می کند.

امروزه مواد مختلفی برای درمان ریشه در بازار موجود است که دندانپزشکان موظف اند بهترین مواد را براساس نیاز شما انتخاب کنند و با سرمایه گذاری روی محصولاتی که درمان را آسان تر می کنند بهترین خدمات را ارائه دهند. البته باید در خرید تجهیزات دندانپزشکی نیز نهایت دقت را داشته باشند و از بهتری پیش زمینه های درمانی استفاده کنند.

 

درمان ریشه

 

  • مواد ترمیمی؛ محافظت کننده دندان ها

دندان ها یکی از مهم ترین اعضای استخوانی بدن است که فعالیت مهمی مانند جویدن را انجام می دهد. به همین خاطر، در معرض خطر و باکتری های دهان قرار دارد و ممکن است با افزایش با مشکل مواجه شود. رایج ترین مشکلات دندان که احتمالا برای اکثر افراد اتفاق می افتد پوسیدگی و شکستگی است که باید توسط مواد ترمیمی دندانپزشکی برطرف شود.

این روزها مواد ترمیم دندان بسیاری وجود دارد که دندانپزشکان با توجه به مشکل پیش آمده متریال مناسب را انتخاب می کنند. از جمله پرکاربردترین مواد ترمیم کننده می توان به آمالگام و آمالکپ، کامپوزیت، سمان رزینی و کلسیم هیدروکساید اشاره کرد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارند. آمالگام یکی از رایج ترین مواد ترمیمی است که جایگزین قسمت های پوسیده دندان می شود و هیچ مشکلی برای دندان و سلامتی آن ایجاد نمی کند. ماده کامپوزیت نیز ماده ای سفید رنگ و پرطرفدار است که از ترکیب دو ماده سرامیک و پلاستیک ساخته می شود و برای پوسیدگی های خفیف و پر کردن دندان به رنگ طبیعی کاربرد دارد.

 

مواد ترمیمی دندانپزشکی

 

  • مواد پروتز؛ بخشیدن لبخندی زیبا

خیلی ها از جای خالی دندان از دست رفته شان ناراحت می شوند و برای لبخند زدن و خندیدن انگیزه خود را از دست می دهند. در حالی که با وجود مواد پروتز به راحتی می توان جای خالی دندان را پر کرد و زیبایی لبخند خود را بهبود بخشید. پروتزهای دندانی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع دندان و مشکلات ایجاد شده، پروتز مناسب انتخاب می شود.

به طور کلی، پروتزهای دندانی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند که ساختار هر کدام براساس نیازهای دندان طبیعی طراحی می شود.

 

مواد پروتز دندان

 

  • مواد اطفال

مواد دندانپزشکی اطفال همانطور که از نامش پیداست برای درمان مشکلات دندان کودکان استفاده می شود. کودکان نیز مانند بزرگسالان با مشکلات پوسیدگی، شکستگی و حساسیت مواجه می شوند که مواد انتخابی با مواد ترمیمی بزرگسالان کاملا متفاوت است. برخی ها تصور می کنند کودکان به درمان و ترمیم دندان هایشان نیاز ندارند، در حالی که ترمیم دندان آسیب دیده آن ها مانع دیگر مشکلات احتمالی می شود. برای مثال، پر کردن دندان ها از بروز عفونت های جدی و دردهای وحشناک جلوگیری می کند و موجب لبخند زیبای کودکان و اعتماد به نفس آن ها می شود.

به طور کلی، دندانپزشکی کودکان از خدمات مختلفی تشکیل می شود که با هدف کنترل سلامت دندان و دهان آن ها قابل استفاده است. از جمله خدمات پرکاربرد دندانپزشکی اطفال می توان به تمیز کردن دندان ها، پر کردن، سیلانت دندان و آموزش اشاره کرد که هر کدام در شرایط کاملا ایمن شده انجام می شود.

 

مواد دندانپزشکی اطفال

 

کاربرد انواع مواد دندانپزشکی

تجربه درد دندان برای همه وحشناک است و مراجعه به دندانپزشک و استفاده از متریال بی کیفیت شرایط را نیز بدتر می کند. در حالی که با انتخاب درست و مطمئن می توان از متریال پیشرفته بهترین نتیجه را مشاهده کرد. کاربرد هر یک از متریال های نام برده منحصر به فرد است که با رایج ترین آن ها در موارد زیر آشنا می شوید:

  • بهبود ظاهر دندان
  • تقویت ساختار آسیب دیده
  • رفع عفونت و حذف باکتری ها
  • تغییر رنگ دندان ها
  • پر کردن سوراخ دندان

 

کاربرد انواع مواد دندانپزشکی

 

خرید انواع مواد از دنتی دنتال؛ تجربه ای مطمئن و باور نکردنی!

هر کدام از متریال های دندانپزشکی مزایا و کاربرد خاصی دارند. تهیه این مواد در بالاترین کیفیت باعث ارائه خدمات منحصر به فرد دندانپزشکی می شود. دندانپزشکانی که تمایل دارند بهترین خدمات را در اختیار مخاطبین خود قرار دهند و بابت کیفیت متریال های مورد استفاده دچار مشکل نشوند، بهتر است از مجموعه ای معتبر برای خرید کمک بگیرند. مجموعه ای که امکان خرید انواع مواد دندانپزشکی با ضمانت درجه یک بودن را محیا سازد.

از میان فروشگاه های مختلف فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین و با سابقه ترین فروشگاه های آنلاین در زمینه تجهیزات و انواع مواد دندانپزشکی است که فرصت های ویژه ای برای خرید ایجاد می کند و امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت، ۷ روز بعد از تحویل وجود دارد. پس با خیال راحت خرید کنید و از کیفیت مواد ترمیمی و زیبایی شگفت زده شوید!