ترمیم دندان به روش های مختلف با مواد دندانپزشکی مختلفی انجام می شود، گلاس آینومر در دندانپزشکی یکی از مواد ترمیم کننده دندان ها می باشد. این ماده ترمیمی دارای بیشترین تنوع از نظر کاربرد می باشد و به عنوان اکسیر در دندانپزشکی یاد می شود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل گلاس آینومر در دندانپزشکی را معرفی کنیم.

ترکیبات گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس به معنای ذرات و ماتریس غیرکریستالینه و یونومر هم به معنای یون کراس لینکد پلیمر Ion cross linked polymerاست که به مفهوم پلیمره شدن به واسطه یون‌ها می‌باشد. به طور کلی گلاس آینومر دارای ترکیبات: سیلیکا، آلومینا، آلومینیوم فلوراید، کلسیم فلوراید، سدیم فلوراید وآلومینیوم فسفات که این اجزا با مایع که اسید پلی آلکنوئیک است، همزده می‌شوند. این ماده ترمیمی دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

ترکیبات گلاس آینومر در دندانپزشکی

تاریخچه تولید گلاس آینومر

این ماده ترمیمی حدود ۵۰ سال پیش در سال ۱۹۷۰ توسط دکتر کنت و دکتر ویلسون معرفی شد. این ماده در ایتدا در دندانپزشکی برای ترمیم دندان های کودکان کاربرد داشت و به تدریج با تغییراتی که در ساخت و تولید آن ها به وجود آمد باعث شد تا تنوع خوبی این ماده پیدا کند. امروزه گلاس آینومر برای ترمیم های اکلوزالی در دندان های شیری، درمان ضایعات پروگزیمال، چسباندن براکت های ارتودنسی و استفاده به عنوان بیس ترمیم های پوسیدگی کاربرد دارد.

انواع گلاس آینومر

گلاس آینومر دارای شش نوع مختلف به نام های:  luting، restorative، liner & bases، Fissure sealant، Orthodontic cementوcore build up که هر کدام از آن ها از نام هایشان کاربردشان مشخص است. تفاوت انواع مختلف گلاس آینومر در نسبت پودر و مایع و تفاوت در سایز ذرات سازنده است. به عنوان مثال حداکثر سایز ذرات در انواع لوتینگ پانزده میکرون است ودر انواع رستوریتیو پنجاه میکرون می باشد و ازهمین جا می توان متوجه شد کاربرد اشتباه این ماده ترمیمی و جایگزین کردن آن ها به جای هم می تواند تاثیر منفی بگذارد.

از نکات دیگری که در انواع گلاس آینومر لازم است که بدانید، گلاس آینومر ترمیمی می توان با قوام کمتر به جای بیس و لاینر می توان به کاربرد اما نمی توان از آن به عنوان سمان لوتینگ استفاده کرد. در واقع انواع سمان های بیس و لاینر را نمی توان به عنوان ماده ترمیمی به کار برد. ماده ترمیمی گلاس آینومر دارای انواع مختلفی است و هر کدام ویژگی های مخصوص خودشان را دارند. همچنین این ماده ترمیمی به شکل های مختلفی همچون: پودر، مایع، پودر و آب و کپسول ارائه می شود. نوع کپسولی آن بسیار به صرفه تر و کاربردی تر می باشد.

کاربرد های گلاس آینومر

کاربرد های گلاس آینومر

این ماده ترمیمی را می توان به عنوان یک ترمیم موقت یا دائم به کار برد. در حفراتی که تحت استرس‌های فانکشنال قرار نمی‌گیرند، مثل حفرات کلاس سه و کلاس پنج و پوسیدگی سطح ریشه و بعضی از انواع حفرات کلاس یک، مثل پیت سطح لینگوال دندان‌های قدامی بالا، از گلاس آینومر به عنوان ترمیم کننده نهایی استفاده می شود. در بقیه حفرات، گلاس یونومر را باید یک ترمیم موقتی استفاده کرد.

نوع گلاس آینومری که به عنوان ترمیم کننده نهایی و دائم استفاده می شود، رستوریتور می باشد و در نسبت پودر و مایع آن باید توجه ویژه ای داشت همچنین برای سمان کردن روکش و نیز پست درون کانال از تایپ لوتینگ گلاس یونومر استفاده کنید. این ماده طبق یک واکنش سلف کیور ست می گردد و اگر رزین لایت کیور به آن اضافه شود گلاسی که آماده می شود به صورت دوال کیور در می آید. این نوع از گلاس آینومر با رزین تعدیل شده است و (RMGI) Resin Modified Glass Ionome یا هیبرید یونومر نامیده می‌شوند.

مزیت های گلاس آینومر

  • بیشتر این مواد بدون استفاده از باندینگ خاصی به بافت دندان می چسبند که این پدیده از طریق واکنش اسید پلی آلکنوئیک  با یون های کلسیم و فسفات هیدروکسی آپاتایت دندان انجام یم شود و همچنین لازم است که بدانید،  استفاده از کاندیشنر موجب بهبود این اتصال می شود.
  • گلاس آینومر ها از نوع تقویت شده با رزین از طریق نور سخت می شوند ولی باید در نظر داشت که قسمت ‌غیر رزینی آنها به اندازه ۸۰ درصد توسط واکنش اسید- باز پلیمریزه می‌شود این واکنش ممکن است تا چند روز طول بکشد. به عبارت صحیح‌تر سِمان های گلاس یونومر رزینی  فقط از طریق نور به ظاهر سخت می شود.
  • این مواد هم رنگ دندان هستند.
  • این مواد فلوراید آزاد می کنند.

مزیت های گلاس آینومر

معایب گلاس آینومر

  •  مقاومت پایین این ماده ترمیمی نسبت به ترک خوردگی و شکست و میزان بالای سایش آنها.
  •  جذب بالای آب در سِمان های یونومر رزینی که موجب انبساطی حدود۴٪ می‌شود و در نتیجه نمی توان آنها را به عنوان سِمان های چسباننده در روکش های تمام چینی استفاده کرد، چون موجب وارد آمدن استرس های زیادی به روکش می شود.
  • نوع سلف کیور در صورت خوب پالیش نشدن تیره می شوند.

کاربرد های کلی گلاس آینومر در دندانپزشکی

  1. بیس و لاینر یا کف بندی در ترمیم های مستقیم و غیر مستقیم.
  2. این ماده از نوع رزینی را در برخی موارد می توان به عنوان ماده ترمیمی استفاده کرد.
  3. ترمیم های موقت به خصوص در بیمارانی که دچار پوسیدگی شدید و فعال می‌باشند.
  4. سِمان کردن ترمیم های غیر مستقیم فلزی.
  5. سِمان های یونومر عادی برای ترمیم پوسیدگی های ریشه در افراد مسن نیز به کار می روند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “انواع گلاس آینومر در دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید