با شروع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ باعث شد تا خیلی تمامی فعالیت‌ها جز آن دسته از کسب و کارهایی که با ضروریات مردم سروکار داشت تعطیل شود. یکی از کسب و کار های پرخطر، دندانپزشکی است که در گروه پرخطر از نظر شیوع کرونا قرار گرفت. درواقع دهان، بینی و چشم جز مخاط اصلی برای ورود ویروس کرونا به داخل بدن می باشد. به همین دلیل رفتن به دندان پزشکی در دوران کرونا به علت فاصله نزدیک بیمار و کادر درمانی زمینه انتقال ویروس را فراهم کند. اما ممکن است که مجبور به رفتن دندانپزشکی شویم در این مرحله چه کاری باید انجام دهیم؟ در این مقاله قصد داریم باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا را عنوان کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مراقبت از دندان ها

در مرحله اول باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا، مراقبت از دندان ها می باشد. از آنجایی که برای قطع این زنجیره ممکن است در خانه باشیم، خانواده ها بیشتر خوراکی های شیرین و تنقلات استفاده می کنند و این خوراکی ها باعث پوسیدگی دندان می شود. حتی ممکن است که در این دوران استرس های مختلف درد‌های عصبی فک و صورت ناشی از اضطراب و استرس  شود. به همین دلیل قبل از هر کاری بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. توجه داشته باشید که روزانه حداقل دوبار مسواک زده و حداقل یکبار قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید از این طریق از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنید. مراقبت از دندان ها در زمان کووید 19

اقدامات پیشگیرانه بیماران در دندانپزشکی

از باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا، یکی از موارد آن به خود بیماران و رعایت بهداشت آن ها بستگی دارد. بیماران و مراجعین باید در هنگام ورود و خروج از مطب دندانپزشکی، دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویند. اگر آب و صابون در دسترس شما نیست استفاده از پد الکلی توصیه می شود. از تماس دست ها با سر، صورت، و چشم خودداری کنید. در صورتی که دارای علائم سرفه، عطسه، و یا آبریزش بینی هستید از ماسک و دستمال استفاده کنید.

طریقه شستشو درست دست ها

  • ابتدا دست ها را با آب گرم مرطوب کنید.
  • صابون مایع را به اندازه چند قطره کوچک بر روی دست ها بریزید.
  • کف دست ها را به طور دورانی بر روی هم بمالید.
  • کف دست راست را بر روی پشت دست چپ گذاشته و انگشت ها را در هم کنید. و دست ها را بخوبی بر روی یکدیگر بمالید. برای دست چپ نیز به همین روش عمل کنید.
  • همچنین کف دست ها را بر روی هم بگذارید و دوباره با انگشتان در هم آنها را به هم بمالید.
  • پشت انگشتان را هم با قفل کردن پنجه در هم بشویید.
  • شستشوی دورانی و گردشی کف دست و انگشت دست و دست مخالف.
  • حالا می توانید دست ها را با آب گرم آبکشی کنید.
  • با یک دستمال خشک رطوبت دست ها را بگیرید و با همان دستمال و بدون لمس سطوح دستشویی شیر آب را ببندید.
  • حالا می توانید با خیال راحت دستکش های خود را بپوشید.

اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکان

از دیگر باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا، رعایت موارد بهداشتی مطب دندانپزشکی و کارکنان است. علاوه بر مراجعین، دندانپزشک و دستیاران هم باید موارد بهداشتی را رعایت کنند که به صورت زیر است:
  • ضدعفونی کردن روزانه سطوح فلزی، شیشه ای، و پلاستیکی به طور کامل.
  • تاکیید استفاده بیماران از ماسک.
  • به بیماران یادآوری میشود که به محض ورود و خروج دست ها را بشویند و یا ضدعفونی کنند.
  • تمام سطوحی که ممکن است بیمار به آن دست بزند مثل کلید، دستگیره و شیرآلات را مرتبا و چند بار در روز ضدعفونی می شود.
  • از بیماران پرسیده میشود از کجا مراجعه می کنند و سابقه سفر اخیر آنها را پرسیده می شود.
  • بیماران دارای علائم تب، سرفه، تنگی نفس را به مراکز مراقبتی معرفی کرده و از پذیرش آنها خودداری می شود.
  • کلیه کارکنان مطب به طور مداوم از ماسک و دستکش استفاده می کنند.
  • وسایل همراه بیمار مثل کیف و چتر را به اتاق دندانپزشک وارد نمی شود.
  • دندانپزشکان و درمانگران حتما از شیلد محافظ استفاده می کنند.
  • دستورالعمل هایی که برای جلوگیری از هپاتیت استفاده می شده و جز کارهای روتین مطب است همه باعث نابودی ویروس کرونا می شوند. این موارد جز باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا است که توسط کارکنان باید رعایت و انجام شود.

چه درمان های اوژانسی برای رفتن به دندانپزشکی است؟

چه درمان های اوژانسی برای رفتن به دندانپزشکی است؟ یکی از باید و نباید های دندانپزشکی در دوران کرونا این است که درد های اوژانسی دندان درد را بشناسیم و و برای هر مشکل کوچکی نرویم دندانپزشکی و این درد ها شامل موارد زیر است:
  1. شکستگی دندان
  2. درد شدید و غیرقابل تحمل
  3. نیاز به نمونه برداری از بافت
  4. تورم اطراف دهان، لثه و دندان‌ها
  5. خونریزی غیر قابل بند آوردن
  6. آبسه دندان
  7. التهاب و عفونت لثه
  8. روکش‌های ناتمام دندان
  9. نیاز به مراقبت پس از جراحی
  10. دندان‌های مصنوعی دردناک یا شکسته و درمان‌هایی که از قبل شروع شده و با عدم پیگیری امکان بدتر شدن شرایط دندان یا عفونت مجدد آن باشد.

پروتکل های که قبل از مراجعه به دندانپزشک باید رعایت کنید

حتما قبل از مراجعه به دندانپزشک، با مطب تماس تلفنی گرفته و دندانپزشک خود را از شرایط و علائم بیماری و درد مطلع کنید و از مراجعه بدون وقت قبلی خودداری نمایند. در صورتی که نیاز به درمان اورژانسی داشته و دارای تست کرونا مثبت هستید و یا علائمی چون تب بالا، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی یا سایر علائم مرتبط با ویروس کرونا در شما بروز کرده است،  باید قبل از مراجعه حتما دندانپزشک خود را از چنین شرایطی مطلع سازید. در صورت تست مثبت یا مشکوک بودن به کرونا ویروس، دندانپزشکان موظف هستند برای درمان‌های دندانپزشکی، بیماران را به مراکز مجهزتر بیمارستانی یا مراکز مشخص شده برای این بیماران ارجاع دهند تا از انتقال و گسترش عفونت پیشگیری شود. کادر درمانی دندانپزشکی باید در حین درمان از تجهیزات پیشگیری مناسب مانند ماسک و شیلد استفاده کنند. اطمینان حاصل کنید که در درمان‌های دندانپزشکی از وسایل کاملا استریل و یکبار مصرف استفاده شده و همچنین همه سطوح قبل و بعد از هر بیمار به وسیله محلول‌های ضدعفونی تمیز گردد. قبل از شروع درمان دندانپزشکی، در صورت امکان از دهانشویه‌های ضدعفونی کننده مثل آب اکسیژنه ۱% برای شست و شوی دهان استفاده گردد. قبل و بعد از درمان دندانپزشکی موارد توصیه شده جهت قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس مثل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن یا ضد عفونی کردن دست‌ها را به طور مرتب رعایت کنید. پروتکل های که قبل از مراجعه به دندانپزشک باید رعایت کنید

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “باید و نبایدهای دندانپزشکی در دوران کرونا” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید