از سوالات رایجی که به طور معمول بیماران از دندانپزشکان در هنگام درمان پوسیدگی دندان خود می پرسند، برای پر کردن دندان از کدام ماده استفاده می کنند؟ آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟ کدام یک طول عمر بیشتری دارند؟ کدام یک نتیجه بهتری دارند؟ کدام یک قیمت مناسب تری دارند؟ و سوالات از این دسته در ذهن بیماران به وجود می آید. در این مقاله قصد داریم تفاوت آمالگام و کامپوزیت را مورد بررسی قرار دهیم در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ تمام این سوالات خود برسید.

معرفی آمالگام

برای این که تفاوت آمالگام و کامپوزیت را بدانیم در ابتدا هر کدام را جدا مورد بررسی قرار می دهیم. یکی از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی برای پر کردن دندان، آمالگام است و دارای رنگ نقره ای است. این ماده ترکیبی از جیوه، قلع، روی و مس است. این نوع ماده دارای طول عمر طولانی است و به همین دلیل برای پر کردن دندان های عقبی که بیشتر مورد فشار جویدن قرار می گیرند بسیار مناسب است. پر کردن دندان با این ماده از قیمت مناسبی هم برخوردار می باشد. برای آشنایی با مزایا و معایب این نوع مواد دندانپزشکی به این مطلب مراجعه کنید.

معرفی آمالگام

طریقه پر کردن دندان با آمالگام

  1. در مرحله اول برای پر کردن دندان با آمالگام، دندان دریل میشود تا بخشهای پوسیده خارج شوند.
  2. در مرحله بعدی دندانپزشک ترکیب آمالگام را آماده میکند.
  3. آمالگام روی دندان قرار داده میشود و شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن مشابه دندان طبیعی باشد.
  4. به این نکته توجه داشته باشید که مواد آمالگام روی دندان به سرعت سخت میشوند.

کامپوزیت

یکی از مواد دندانپزشکی که برای پر کردن دندان امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت است. این نوع ماده دارای ظاهر طبیعی است البته مقاومت آن در حال افزایش است و برای پر کردن دندان با این ماده نیازی نیست دندانپزشک مقدار زیادی از دندان سالم را بتراشد. این نوع ماده برای حفره های وسیع و گسترده مناسب نیست و نیاز به هزینه و زمان بیشتری لازم است.

کامپوزیت

طریقه پر کردن دندان با کامپوزیت

  1. در مرحله اول دندانپزشک دندان پوسیده را ایزوله میکند تا بزاق به آن راه نداشته باشد و دندان خشک بماند.
  2. با کمک دریل دندانپزشکی یا ایر ابریژن (تراش با هوای فشرده) بخشهای آلوده و عفونی دندان برداشته میشوند.
  3. رزین کامپوزیت به صورت لایه لایه در فضای خالی ایجاد شده قرار میگیرد تا دندان پر شود.
  4. در این مرحله نور مخصوصی به هر لایه از مواد پر کننده تابانده میشود تا مواد سخت شوند.
  5. پس از این که دندان پر شد، رزین کامپوزیت شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن کاملا مشابه دندان طبیعی شود.
  6. برای پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری لازم است.

تفاوت آمالگام و کامپوزیت

اولین تفاوت می توانیم به رنگ این دو نوع ماده دندانپزشکی اشاره کنیم، آمالگام دارای یک ماده دندانپزشکی نقره ای رنگ است اما کامپوزیت یک ماده پر کردنی همرنگ دندان است و اگر به درستی دندان شما با کامپوزیت پر شود، تشخیص ناحیه پر شده با دندان طبیعی غیر ممکن خواهد بود. مواد تشکیل دهنده آمالگام روی، جیوه، مس و نقره است در حالی که مواد تشکیل دهنده کامپوزیت بر پایه نوعی رزین مصنوعی و سیلیکا است. از دیگر تفاوت آمالگام و کامپوزیت می باشد.

مزیت پر کردن دندان با آمالگام

  • کار با آمالگام برای دندانپزشک آسانتر از مواد دیگر است
  • استحکام آمالگام بیشتر از کامپوزیت است بنابراین در دندانهای عقبی که فشار زیادی به آنها وارد میشود مناسب تر است
  • اگر نگران هزینه پر کردن دندان هستید، آمالگام کم هزینه تر از کامپوزیت است
  • پر کردن دندان با آمالگام سریعتر از کامپوزیت انجام میشود
  • اثبات شده است که آمالگام بی خطر است
  • برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید بتوان دندان را ایزوله کرده و خشک نگه داشت. در نواحی که خشک نگه داشتن دندان دشوار باشد مانند دندانهای عقبی و پوسیدگی های زیر مرز لثه، معمولا آمالگام ترجیح داده میشود
  • آمالگام دوام و طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد

مزایا پرکردن دندان با کامپوزیت

  • چون این مواد همرنگ دندان هستند از مزیت زیبایی برخوردارند
  • برای پر کردن دندان با کامپوزیت نیاز کمتری به تراشیدن و دریل کردن دندان است و بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان حفظ میشود
  • با کمک نور مخصوصی مواد ترمیمی ظرف چند ثانیه سخت میشوند
  • این مواد پیوند بسیار محکمی با دندان برقرار میکنند که به محافظت از دندان در مقابل شکستن کمک مینماید
  • شکل دهی به مواد کامپوزیتی برای دندانپزشک راحت تر است در نتیجه شکل نهایی آن خیلی بیشتر شبیه به دندان واقعی خواهد بود
  • برخی افراد ممکن است به آمالگام آلرژی نشان دهند، اما واکنش آلرژی به کامپوزیت دندان مشاهده نشده است
  • کامپوزیت عایق حرارتی خوبی است. از آنجایی که آمالگام فلز است رسانای خوبی برای انتقال دما است. به خصوص در مواردی که پر شدگی زیاد باشد، تجربه حساسیت دندان به سرما و گرما متداول است. در بیشتر موارد حساسیت دندان پس از چند روز یا چند هفته کاهش پیدا میکند اما در برخی افراد تا آخر این حساسیت باقی می ماند به خصوص هنگامی که دندان در معرض سرما قرار میگیرد.
  • مواد ترمیمی کامپوزیت امکان انواع ترمیمهای دندانی را فراهم کرده اند و در بسیاری از مواقع به جای تعویض مواد ترمیمی، میتوان تنها بخش آسیب دیده دندان را پر کرد چرا که مواد جدید کامپوزیت هم به دندان خوب میچسبند هم به پر شدگی پیشین.

طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت؟

طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت؟

با توجه به تفاوت آمالگام و کامپوزیت، طول عمر این دو نوع ماده دندانپزشکی هم متفاوت است. اما لازم است که این نکته را بگوییم که اگر هر دو ماده دندانپزشکی به درستی استفاده شود، طول عمر یکسانی خواهند داشت. در واقع مهارت دندانپزشک برای پر کردن دندان در این قسمت بسیار مهم است. الزاما هم نمی توانیم بگوییم که آمالگام محکم تر یا عمر بیشتری در مقایسه با کامپوزیت دارد. هر کدام از این ماده ها باید در محل کاربردی خود استفاده شوند.

انتخاب آخر

با توجه به این که تفاوت آمالگام و کامپوزیت را بررسی کردیم. باید بگوییم که هر دو این ماده جز بهترین مواد دندانپزشکی برای پر کردن دندان به حساب می آیند و هر کدام مزیت و معایب مخصوص خودشان را دارند. در واقع آمالگام برای پر کردن دندان های عقبی بسیار مناسب است در حالی کامپوزیت برای مسئله زیبای در دندان های جلو استفاده می شود. در واقع طبق پوسیدگی دندان و نوع ترمیم دندان شما، دندانپزشک بهترین ماده را انتخاب خواهد کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “تفاوت آمالگام و کامپوزیت” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید