دستکش نیتریل چیست؟ سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. به طور کلی دستکش‌های پزشکی در دو نوع دستکش معاینه و دستکش جراحی تولید می شود و این محصولات برای جلوگیری از انتقال آلودگی میان بیماران و پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. دستکش های معاینه به صورت استریل و غیر استریل تولید می‌شوند. در حالی که دستکش های جراحی به صورت استریل هستند.

البته توجه داشته باشید که انواع دستکش پزشکی که قبلا درباره آن صحبت کردیم در امور دیگری همچون: صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و نفتی، نقاشی و کار با رنگ، سالن های زیبایی و تاتو و همچنین کار در منزل کاربرد های زیادی دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با دستکش نیتریل و کاربرد های آن بیشتر آشنا شوید.

دستکش پزشکی

معرفی دستکش نیتریل

 برای پاسخ این سوال که دستکش نیتریل چیست؟ باید بگوییم که این محصول جز یکی از انواع دستکش های یکبار مصرف محسوب می شود. وجز مقاوم ترین دستکش‌های موجود در بازار است. جنس آن از لاستیک مصنوعی است و در مقایسه با دستکش مدل لاتکس از مقاومت شیمیایی بالاتری برخوردار می‌باشد. در ترکیبات این محصول از مواد ضد حساسیت استفاده شده است و به همین دلیل برای افرادی که آلرژی و حساسیت دارند بسیار مناسب می ‌باشد.

مواد اصلی دستکش نیتریل پلی استر و کتان بوده و دارای رنگ‌های مانند سبز، صورتی، آبی، مشکی و بنفش هستند. به طور معمول رنگ آبی و مشکی این دستکش ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگ‌های روشن آن در پزشکی و معاینه در مقایسه با رنگ های تیره کاربرد بیشتری دارد. این نوع دستکش‌ها برای استفاده در زمان های طولانی کاملا مناسب است. همچنین این محصول برای موقعیت‌های پر خطر مانند کار با مواد شیمیایی یا مواد عفونی بسیار کاربردی است.

 

دلایل استفاده 

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی استفاده از دستکش های لاتکس بسیار گسترش یافت، سپس گزارش های مبنی بر حساسیت برخی از افراد نسبت لاتکس باعث شد تا تولیدکنندگان به فکر تولید دستکش پزشکی از متریال دیگری باشند. موادی که مورد آزمایش قرار گرفت آکرونیتریل بوتادین بود و به این طریق دستکش‌های نیتریل تولید شد و تا به امروز محبوبیت این دستکش‌ها در بین مصرق کنندگان به شدت در حال افزایش است.

درواقع حتی اگر کاربر نسبت به لاتکس طبیعی آلرژی نداشته باشد، استفاده از دستکش نیتریل گزینه بسیار خوبی است. در راستای مطلب دستکش نیتریل چیست دلایل استفاده ازآن  را به شما خواهیم گفت:

  • دستکش نیتریل دارای مقامت شیمیایی بالایی است، به این صورت که به خوبی در برابر مواد نفتی، حلال ها و شوینده ها مقاوم می باشد.
  • مقاومت فیزیکی بالا در برابر نیروی کششی و سوراخ شدن
  • در زمان های طولانی برای صنایع مختلف مورد استفاده است. به همین دلیل در مقایسه با دستکش‌های پزشکی دیگر به صرفه تر می‌باشد.
  • تولید در رنگ‌ها و ضخامت‌های گوناگون
  • اغلب بصورت بدون پودر تولید می شوند.

کاربرد دستکش نیتریل

این نوع دستکش در برابر مواد شیمیایی، مواد نفتی، حلال و رنگ و… مقاومت بالایی دارد. به طور کلی استفاده از این دستکش ها، در موارد زیر رایج می باشد:

کاربرد دستکش نیتریل

  • تعمیرگاه خودرو

از انواع دستکش های ترکیبی نیتریل،پلی استر یا نیتریل-کتان تعمیرگاه های خودرو استفاده می شود.

  • مراکز تعویض روغن خودرو

در مراکز تعویض روغن خودرو توصیه می شود که حتما  از دستکش تمام نیتریل با ساق بلند استفاده شود. در غیر این صورت، از انواع مدل های ترکیبی این محصول هم می توانید استفاده کنید.

  • پتروشیمی ها

پتروشیمی ها از مراکزی هستند که کارگران آنها، در ارتباط مستقیم با حلال های نفتی، انواع ترکیبات شیمیایی، فرآورده های نفتی و… هستند. با توجه به میزان ارتباط کارگران بخش های مختلف با این مواد، به همین دلیل لازم است که از دستکش نیتریل استفاده شود.

  • مراکز تولید یا ترکیب رنگ

با توجه به مواد شیمیایی و حلال های صنعتی، مانند تینر، که در این صنعت کاربرد دارند،دستکش های نیتریل مناسب این صنعت است.

  • کارگاه های صنعتی

در بسیاری از کارگاه های صنعتی، کارگران با انواع روغن و سایر مایعات شیمیایی ارتباط دارند. بعلاوه، لازم است با انواع آچار یا سایر ابزار آلات، کار کنند. بهترین انتخاب برای این افراد دستکش ترکیبی با کتان یا پلی استر سبک است.

  • مراکز تهیه مواد غذایی

در این مراکز بهتر است که از دستکش ایمنی نیتریل سبک استفاده شود، زیرا در طولانی مدت می توانید از آن استفاده کنید. به این ترتیب استفاده از این نوع از دستکش ها، علاوه بر کارایی بالا، از نظر اقتصادی هم، به صرفه است.

  • پزشکی، بهداشتی و درمانی

در مراکز مرتبط با بخش بهداشت و درمان نیز، می توان از انواع دستکش با روکش نیتریل سبک و با دوام استفاده نمود. در واقع برای خرید تجهیزات  دندانپزشکی و پزشکی لازم است که از این جنس دستکش های یکبار مصرف هم تهیه کنید.

 

 

مدل های تولیدی دستکش های نیتریل

در ادامه مقاله دستکش نیتریل چیست؟ لازم است که با مدل های تولیدی این نوع دستکش های پزشکی هم آشنا شویم. دستکش نیتریل در ضخامت های مختلف، به صورت تمام نیتریل یا ترکیبی با پارچه تولید می گردد. مدل تمام نیتریل این دستکش، برای کار در محیط هایی که کارگران به شدت با روغن، مایعات شیمیایی و… برخورد دارند کاربردی است.

برخی از انواع این دستکش ها به صورت ترکیبی از پارچه و نیتریل تولید می شوند، که این مدل برای کارهای سبک، در محیط های خشک یا روغنی، مانند تعمیرگاه‌ها، کارگاه های صنعتی کوچک و… مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از دستکش ها تا جایی که سطح آن با نیتریل پوشیده شده در برابر نفوذ روغن و سایر مایعات، مقاوم هستند. از مزیت های دستکش های ترکیبی از نیتریل و پارچه کتان یا پلی استر ، امکان تحرک بالای دست، گردش هوا و خنک شدن آن می باشد.

نکات قابل توجه برای خرید دستکش نیتریل

برای خرید دستکش نیتریل لازم است که نکاتی را توجه کنید، از جمله این نکات توجه به اندازه دست و سایز دستکش است. در واقع اگر سایز دستکش کوچکتر از دست شما باشد، به سرعت خسته می شوید و نمی توانید کار خود را انجام دهید . از طرفی، با انتخاب دستکش های بزرگتر، دقت عمل شما در جابجایی اجسام، کار با پنل ها و دکمه ها، مونتاژ قطعات و… کاهش یافته و امکان بروز حوادث بیشتر می شود.

خرید دستکش نیتریل

نکته بعدی قابل توجه، میزان نفوذ پذیری دستکش می باشد. در واقع طبق کار خود لازم است که بررسی کنید که نیاز به یک دستکش تمام نیتریل دارید یا ترکیبی.  همچنین اگر نیاز به کار با ابزار مختلف دارید، وجود آج یا شیار در کف دستکش، موجب کار راحت تر و آسان تر خواهد شد.

 

خرید تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله به سوال دستکش نیتریل چیست؟ پاسخ دادیم و تلاش کردیم تا به طور کامل کاربرد های دستکش نیتریل و مزیت های آن را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین لازم است که بدانید این نوع دستکش های یکبارمصرف در دندانپزشکی هم کاربرد دارد و شما برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و انواع دستکش‌های پزشکی می توانید به  فروشگاه آنلاین دنتی دنتال مراجعه کنید.