خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی از مواردی است که برای دندانپزشکان بسیار مهم و ضروری می باشد به این دلیل که فرز دندانپزشکی یکی از تجهیزات مهم دندانپزشکی محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم در هنگام خرید این ابزار مهم دندانپزشکی را عنوان کنیم. این ابزار در اندازه و سایز های مختلفی وجود دارد و با توجه به نیاز بیمار مورد انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با فرز دندانپزشکی و نکات خرید بهترین مارک آن آشنا شوید.

فرز دندانپزشکی چیست؟

در ابتدا قبل از بررسی نکات خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی بهتر است که خود فرز دندانپزشکی را تعریف کنیم. فرز های دندانپزشکی قطعات مته مانند کوچکی هستند که به هندپیس یا انگل متصل می شوند و بری ایجاد برش در بافت های سخت دندان ها و استخوان ها کاربرد دارد. همانطور که گفته شد این ابزار در سایز و جنس و شکل های مختلفی وجود دارد و با توجه به نیاز بیمار فرز مورد نظر انتخاب می شود.

فرز دندانپزشکی چیست؟

معرفی انواع جنس فرز دندانپزشکی

یکی از نکات مهم در خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی توجه به جنس آن می باشد. این ابزار در جنس های مختلفی وجود دارد و هر کدام مشخصات و ویژگی های خودشان را دارند.

فرز های استیل یا فولادی

در واقع لازم است که این نکته را بدانید که اولین فرز در سال ۱۸۹۱ از جنس استیل ساخته شد. این جنس از فرز های دندانپزشکی در سرعت های پایین به خوبی کار می کند و عاج ها را در بر میگرد اما در سرعت های بالاتر و هنگام تراش مناطق سخت تر به مانند مینا دندان، کند می شود و این کند شدن هم باعث لرزش دست می گردد و در نتیجه باعث ناراحتی بیمار و خستگی دندانپزشک می شود.

فرز های کاربایدی

این جنس از فرز دندانپزشکی در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و کارآیی آن نسبت به فرز های استیل سریع تر می باشد. این ابزار برای جداسازی مواد ترمیمی به مانند کامپوزیت ها هیبریدی بسیار مناسب است و به طور کلی این مدل فرز ها برای آماده سازی حفره دندان، تکمیل سطوح ترمیم، جداسازی مواد پرکننده، ایجاد فاصله بین دندان های چسبیده استفاده می شود.

فرز های الماسی

فرز های الماسی

این مدل فرز ها با چسباندن ذرات ریز زاویه دار و نوک تیز از یک ماده سخت معمولا الماس به وسیله ماده نرم تر بر روی قسمت سر فرز ساخته می شود. این مدل فرز دندانپزشکی از سختی و مقاومت زیادی برخوردار است و برای تراشیدن قسمت های سخت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فرز ها برای برداشتن اجسام شکننده به مانند مینا و سرامیک بسیار مناسب است. فرز های الماسی دارای درجه زبری بسیار نرم تا بسیار خشن و زبر را شامل می شود. این نوع فرز دارای طول عمر بیشتر کارآیی بهتر است و در اندازه و شکل های مختلفی هم برای خرید موجود است.

فرز های سرامیکی

از دیگر جنس ها فرز ها که در هنگام خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی بسیار مهم است، جنس سرامیکی است. این مدل فرز ها برای جداسازی پوسیدگی دندان استفاده می شود. از دیگر کاربرد این ابزار برداشتن آمالگام موجود روی دندان می باشد. اگر قصد دارید با بهترین مواد پرکننده دندان آشنا شوید به این مطلب مراجعه کنید. فرز های سرامیکی به خوبی در برداشتن پوسیدگی دندان و مواد ترمیمی عمل می کنند و هیچ خطری مینای دندان را تهدید نخواهد کرد.

فرز های پلیمری

در هنگام برداشتن پوسیدگی به وسیله فرز های کاربایدی یا سرامیکی امکان برداشتن نسج دندان وجود دارد و باعث باز شدن پالپ دندان می شود. وجود فرز های پلیمری این مشکل را حل می کند. نسل اولیه که برای این جنس فرز ها معرفی شده بود برای برداشت پوسیدگی عمیق دندان کاربرد داشت که این فرز در سرعت های بالاتر از ۱۰۰۰ پلاستیک آن دچار تخریب می شد. نسل دوم این فرز ها از پلاستیک بهتری ساخته شد و برای استفاده در سرعت های بالا ۴۰۰۰دور مناسب است.

بخش های مختلف بدنه فرز دندانپزشکی

از دیگر نکات مهم در خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی آشنایی با بخش های مختلف بدنه فرز دندانپزشکی است. سه بخش اصلی بدنه یک فرز شامل Head، Neck و Shank می باشد. شنک، عمده ترین بخش فرز را تشکیل می دهد و قسمتی است که درون هندپیس قرار گرفته و حرکت آن را به درون فرز منتقل می کند.

بخش های مختلف بدنه فرز دندانپزشکی

طبقه بندی فرز ها

از نکات دیگری که در هنگام خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی لازم است بدانید، برندگی فرز ها می باشد. اگر از نظر برندگی بخواهیم فرز ها را طبقه بندی کنیم باید بگوییم که، قدرت برندگی فرز های الماسی را نوار های رنگی بر روی تنه آن ها مشخص می کند. به این صورت که زبرترین فرز دارای نوار مشکی رنگ و نرم ترین آن ها نوار به رنگ سفید دارد. نوارهای فرزها از زبرترین به سمت نرم ترین عبارتند از مشکی، آبی، سبز، قرمز، زرد، سفید می باشد.

طبقه بندی فرز ها

نکات مهم در نگهداری فرز های دندانپزشکی

نکات مهم در نگهداری فرز های دندانپزشکی

اتوکلاو

فرز ها در هنگام استفاده با خون در تماس هستند و به همین دلیل باید پروسه استریلیزاسیون به خوبی انجام شود.  اتوکلاو کردن انواع فرزها با درجه حرارت حداکثر ۱۳۵ و حداقل ۲۰ دقیقه الزامی است.

هوای توربین

نکته دیگر در نگهداری و خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی مهم است، هوای توربین می باشد که باید ۲/۲ الی ۵/۲ مگاپاسکال باشد. دقت شود که در صورت بیشتر شدن این مقدار، توربین آسیب دیده و در صورت کمتر بودن، فرز نمی تواند به راحتی روی دندان حرکت نماید.

 آب توربین

میزان آب توربین برای کار کردن در داخل دهان، بین ۴۵ تا ۶۰ سی سی در دقیقه می باشد.

سرعت توربین

توصیه می شود به میزان سرعت توربین توجه کافی شود. این امر به ویژه برای فرزهایی که سایز سر آنها بزرگ است یا فرزهای الماسی با درجه زبری بالا، اهمیت دارد. زیرا سرعت زیاد، باعث تولید حرارت بیشتر میشود .

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “راهنمای خرید بهترین مارک فرز دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.