خیلی از کودکان از دکتر رفتن و انواع سرنگ واهمه دارند و حتی بسیاری از ما هم در دوران کودکی این ترس را داشتیم.  به طور معمول از سرنگ برای تزریق واکسن و دارو استفاده می شود . در این مطلب قصد داریم تا انواع سرنگ دندانپزشکی را معرفی کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سرنگ دندانپزشکی چیست؟

در درمان دندانپزشکی اولین مرحله ایی که انجام می شود، کنترل درد می باشد. این مرحله در دندانپزشکی از طریق یک ماده بی حسی که باعث ایجاد بی حسی موضعی می گردد انجام می شود که از طریق سرنگ تزریق انجام می شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات برای کنترل درد و اضطراب از روش های کمکی دیگری همچون: استفاده از دارو های ضد اضطراب، استفاده از گاز N2O/O2 ، استفاده از آرامبخش های داخل وریدی و.. استفاده می گردد.

سرنگ دندانپزشکی چیست؟

چه زمانی نیاز به بی حسی موضعی می باشد؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که در دندانپزشکی چه زمانی نیاز به بی حسی موضعی دارید؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم، برای انجام جراحی های فلوراید تراپی،فیشوسیلانت، جرمگیری، قالبگیری، امتحان روکش و مواردی به این صورت نیاز به تزریق بی حسی موضعی نمی باشد. اما در درمان های ترمیمی، درمان ریشه، تراش برای روکش مخصوصا خارج کردن دندان احتیاج به تزریق بی حسی موضعی می باشد.

بررسی سرنگ دندانپزشکی

همانطور که گفته شد، این نوع سرنگ ها برای تزریق مواد و دارو های بی حسی در مطب دندانپزشکی استفاده می شود. طراحی سرنگ دندانپزشکی به این صورت است که، شامل یک سرنگ بارگزاری شده  است که دارای کارتریج آب بندی شده حاوی محلول بیهوشی می باشد.

بررسی سرنگ دندانپزشکی

انواع سرنگ دندانپزشکی

سرنگ های دندانپزشکی از نظر باز شدن به دو مدل سرنگ های ثابت و سرنگ های کمرشکن تقسیم می شود. برای این که سرنگ های ثابت را باز کنید تنها کافی است قسمت دسته را بیرون بکشید و ویال را از کنار، داخل سرنگ قرار دهید. اما برای باز کردن سرنگ کمر شکن باید در عین حال که دسته را به سمت بیرون می کشید لوله یا بدنه سرنگ را نیز خم کنید. با این روش قسمت لوله باز شده را از انتهای آن ویال را داخل سرنگ قرار دهید.

سرنگ نازل سه طرفه

یکی از مدل های سرنگ دنداندپزشکی می باشد. سرنگ یا نازل سه طرفه دارای کانال های داخلی جداگانه ای است که هوا، آب یا غبار ایجاد شده با ترکیب هوای تحت فشار با جریان آب را تامین می کند. نوک این سرنگ را می توان از بدنه اصلی جدا کرد و در صورت لزوم جایگزین انجام دهید.

یکی از نکاتی که جالب است در مورد سرنگ دندانپزشکی بدانید این است که، در انگلستان و ایرلند از سرنگ های دستی برای تزریق لیدوکائین به لثه بیماران استفاده می کنند.

کاربرد آزمایشگی سرنگ دندانپزشکی

سرنگ های دندانپزشکی یکبار مصرف هیپودرمیک خودکار پزشکی به دلیل راحتی و هزینه کم در آزمایشگاه های تحقیقاتی انجام می شود. از دیگر کاربرد های این مدل سرنگ ها استفاده از نوک سوزن برای اضافه کردن مایعات به فضا های بسیار محدود به مانند شستن برخی دستگاه ها به صورت علمی می باشد.

از سرنگ های میکرولیتر برای اندازه گیری و دوز شیمایی دقیقا با استفاده از مویرگی با قطر کوچک به عنوان بشکه سرنگ مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این سرنگ ها از پلی اتیلن می باشد که باعث مقاومت بالا سرنگ های دندانپزشکی در برای مواد شیمایی است.

انواع سر سوزن سرنگ دندانپزشکی

در تزریق های دندانپزشکی با توجه به نوع و محل تزریق، از دو نوع سوزن سربلند به نام LONG NEEDLE که دارای طول ۳۲ تا ۴۰ میلی متر و سر سوزن کوتاه SHORT NEEDLE با طول ۲۰ تا ۲۵ میلی متر استفاده می شود.

انواع سر سوزن سرنگ دندانپزشکی

نحوه آماده سازی سرنگ دندانپزشکی

سرنگ دندانپزشکی توسط دستیار دندانپزشک انجام می شود و باید قبل از درمان سرنگ را آماده کند. آماده سازی سرنگ باید خارج از دید بیمار صورت می گیرد و پس از آماده شدن هم باید خارج از دید بیمار قرار بگیرد. برای آماده سازی سرنگ در ابتدا کاتریج جایگذاری می شود و سپس سر سوزن قرار می گیرد. نوع تزریق دندانپزشک وابسته به نوع درمان و دندان بیمار است و با توجه به این موضوع، دستیار برای قرار دادن سر سوزن بلند یا کوتاه باید از دندانپزشک سوال بپرسد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “معرفی انواع سرنگ دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید