لوپ دندانپزشکی یکی از ابزار های کاربردی و مهم در دندانپزشکی می باشد و با توجه به اهمییت آن دندانپزشکان در انتخاب و خرید بهترین لوپ دندانپزشکی وسواس زیادی به کار می برند و این موضوع هم به دلیل کاربردی بودن لوپ دندانپزشکی و اهمیت فراوان آن می باشد. با توجه به این موضوع برند و شرکت های تولیدی زیادی در بازار موجود می باشد که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین لوپ دندانپزشکی بپردازیم و نکات مهم در هنگام خرید لوپ دندانپزشکی را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

لوپ دندانپزشکی چیست؟

یکی از پرکاربردترین وسایل و ابزار د دندانپزشکی لوپ یا عینک می باشد که برای بزرگنمایی تصاویر در جراحی و معاینات کاربرد دارد. در واقع مکانیزیم این ابزار به این گونه است که باعث بزرگنمایی بهتر و افزایش وسعت دید می باشد. جالب است که بدانید می توانید فواصل و زوایای لوپ را تغییر دهید و با این روش دیگر دندانپزشک لزومی ندارد برای معاینه بهتر خم شود و از ضعیف شدن چشم و خستگی هم جلوگیری می کند. لوپ دندانپزشکی چیست؟

ویژگی های بهترین لوپ دندانپزشکی

بزرگنمایی

یکی از ویژگی بهترین لوپ دندانپزشکی می توانیم به قدرت بزرگنمایی اشاره کنیم. در واقع لوپ ها توانایی بزرگ نشان دادن تصاویر نه وضوح تصاویر را بر عهده دارند. کم ترین میزان بزرگنمایی در این ابزار باعث ایجاد میدان دید وسیع تر می شود. بزرگنمایی قابل استفاده در دندانپزشکی در موارد زیر می باشد:
  • عمومی، بهداشت دهان و دندان و ایمپلنتولوژی: ۲.۵X, 3.0X,3.5X.
  • اندو، کراون و بریج: ۳.۵X, 4.0X
  • تکنیسین آزمایشگاهی: ۴.0X, 5.0X, 6.0X

فاصله کاری

از دیگر ویژگی های لوپ دندانپزشکی می باشد که عبارت است از فاصله چشم تا جایی که کار انجام می شود. بهتر است ای فاصله را در محل کار خود و با حالتی که صاف نشسته ایید انجام دهید و اندازه بگیرید. توجه داشته باشید که بیش از حد به جلو یا عقب خم نشوید. فاصله کاری

میدان دید

منطقه ای می باشد که در لوپ قابل مشاهده است. بهترین لوپ دندانپزشکی دارای میدان دید وسیع تری می باشد و بسیار مناسب تر خواهد بود به این دلیل که فضای بیشتری از طریق لوپ بدون نیاز به حرکت دادن سر دیده خواهد شد. توجه داشته باشید که اندازه میدان دید بر اساس فاصله کاری تغییر می کند. به این صورت که بوپی که فاصله کاری بیشتری دارد میدان دید وسیع تری خواهد داشت.

عمق دید

همان عمق منطقه قابل تمرکز و مشاهده در زمان نگاه کردن با لوپ دندانپزشکی می باشد. با استفاده از این ویژگی مشخص می شود با استفاده از لوپ دندانپزشکی با حفظ تمام عمق دید خود چه مقدار می توان جلو و عقب خم شد. میزان عمق دید به میزان نور موجود، طراحی چشمی (اپتیکال)، قدرت بزرگنمایی و توانایی چشم برای تمرکز وابسته می باشد.

نکات اصلی خرید بهترین لوپ دندانپزشکی

نکات اصلی خرید بهترین لوپ دندانپزشکی در هنگام خرید لوپ مخصوص دندانپزشکی باید این چهار فاکتور اصلی را در نظر بگیرید:
  • بزرگنمایی
  • میدان دید
  • عمق دید
  • رزولوشن

مزیت های استفاده از بهترین لوپ دندانپزشکی

در واقع بسیاری از دندانپزشکان به دلیل شرایط کاریشان از درد کمر و گردن رنج می برند و با توجه به این موضوع باید از ابزار و تجهیزات مناسبی استفاده کنند. به همین دلیل در هنگام خرید بهترین لوپ دندانپزشکی باید دقت زیادی کنند. خرید لوپ دندانپزشکی مناسب باعث می شود تا دندانپزشک دیگر خم نشود. همچنین به دلیل بزرگنمایی بالایی که دارند باعث می شود تا دندانپزشک قدرت تسلط بالایی بر روی کار داشته باشد. در انتخاب لوپ دندانپزشکی دقت داشته باشید که خطا رنگ نداشته باشد. بهترین لوپ دندانپزشکی، لوپی می باشد که دارای خاصیت های آکروماتیک است به این معنا که توانایی مشاهده تمامی رنگ ها را داشته باشد. زاویه میل هم حتما باید توجه گردد که موجب حفظ ارگونومی می شود و این ویژگی باعث می شود تا دندانپزشک بدون خم کردن کمر و گردن تنها از طریق لوپ دندانپزشکی به کار خود ادامه دهد.

انواع لوپ دندانپزشکی

Flip up Loupe

در این نوع از لوپ، قسمت چشمی یا همان اپتیکال متصل به یک دسته است که آن را جابه جا می کند و لوپ چشمی را برای هر فردی قابل استفاده می سازد.   مزایا:
  • قیمت مناسب و ارزان
  • امکان بالا بردن و برداشتن آن از روی چشم در مواقعی که استفاده نمی کنید.
  • امکان فروش آن بعد از خرید و استفاده
  معایب:
  • وزن سنگین
  • میدان دید کم

Through The Lens (TTL) Loupe

در لوپ چشمی TLL، چشمی (اپتیکال) براساس خصوصیاتی مانند فاصله مردمک بطور اختصای برای هر فرد تنظیم می شود. مزایا:
  • وزن کم
  • قرارگیری همیشگی اپتیک ها در جای درست
  معایب:
  • قیمت بالاتر
  • در زمانی که به آن ها نیازی نیست مانند زمانی که با بیمار می خواهید صحبت کنید نمی توانید اپتیک را از روی چشم بالا ببرید.
  • پس از استفاده غیرقابل فروش می باشند زیرا براساس خصوصیات فرد تنظیم شده اند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “معرفی بهترین لوپ دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید