ملاحظات دندانپزشکان برای معالجه بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت B موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. در واقع در قرن ۲۰ و ۲۱ بیماری ایدز و هپاتیت B جز خطرناک ترین بیماری ها محسوب شدند. برای این بیماری در سال های اخیر درمانی کشف نشده است و همین موضوع باعث نگرانی شده است. در این مقاله قصد داریم تا نکات مهمی که این گونه بیماران به دندانپزشکی مراجعه می کنند باید رعایت کنند، را بررسی کنیم تا انتقال عفونت پیش نیاید. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بررسی بیماری ایدز

 

بررسی بیماری ایدز

قبل از بررسی ملاحظات دندانپزشکان برای معالجه بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت B بهتر است که کمی با این بیماری آشنا شویم. در سراسر دنیا برای بیماری ایدز هشدار و آموزش های لازم داده شده است. در سال های اولیه پیدایش این بیماری مردم از ارتباط و تعامل با بیماران ایدزی هراس داشتند و تصور داشتند که بیماری انتقال پیدا می کند. البته امروزه مردم با این بیماری بیشتر آشنا شده اند و دیگر از بیماران آن هراسی ندارند. افراد مبتلا به ایدز مانند دیگر مردم زندگی عادی خود را دارند و مانند هر انسان دیگری به خدمات اجتماعی، پزشکی، دندانپزشکی و … نیازمند هستند. اما به دلیل بیماری که دارند باید در دریافت خدمات احتیاط نمایند.

ایدز یک بیماری عفونتی است و از حیوان به انسان منتقل شده است و دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می کند. این بیماری دارای سه مرحله زیر می باشد:

  • مرحله اول: علائم آن مانند آنفولانزا است.
  •    مرحله دوم: حالت نهفتگی می باشد که در این مرحله بیماری پیشرفت می کند و در سیستم دفاعی بدن تداخل ایجاد می شود. در مرحله نهفتگی بسیاری دیگر از بیماری ها به سراغ فرد می آیند.
  • مرحله سوم: که مرحله ایدز است. در این مرحله سیستم دفاعی بدن به طور کامل آسیب دیده است و کوچکترین بیماری ها، فرد را تحت خطر قرار می دهد.

نیاز بیماران مبتلا به ایدز به دندانپزشکی

همانطور که بررسی شد بیماران مبتلا ایدز از سیستم ایمنی و دفاعی ضعیفی برخوردار هستند و به همین دلیل همیشه باید از وضعیت جسمانی و سلامت خود مطمئن باشند. یکی از مراقبت های که لازم است بیماران ایدز داشته باشند، سلامت بهداشت دهان و دندان است به این دلیل که بسیاری از عفونت ها از این طریق وارد بدن انسان می شود.

بیماران مبتلا به ایدز می توانند مانند افراد دیگر به دندانپزشکی مراجعه کنند و بر اساس دستور العمل های صادر شده از سوی وزارت بهداشت کشور تمامی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و دندانپزشکی موظف به ارائه خدمات به تمام افراد هستند مگر آن که تجهیزات و امکانات کافی نداشته باشند.

انتقال ایدز در دندانپزشکی

در ادامه مقاله ملاحظات دندانپزشکان برای معالجه بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت B بهتر است که بدانید انتقال این بیماری به دو دسته تقسیم می شود. راه های عمومی و راه های حین درمان دندانپزشکی. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

انتقال ایدز در دندانپزشکی

راه های عمومی

راه های اصلی انتقال این ویروس، از طریق مادر آلوده به کودک، تماس جنسی، خون و فرآورده های خونی، پیوند اعضا، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده آلوده و در کل به هر صورتی است که خون یا ترشحات آلوده به بدن فرد سالم برسد. متوسط خطر ایجاد عفونت HIV به دنبال تنها یک بار تماس پوستی با خون آلوده، ۰.۳%  و به دنبال یک بار تماس غشاهای مخاطی چشم، بینی و دهان، حدود ۰.۱% است.

در حین درمان دندانپزشکی

عوامل زیر خطر انتقال و ابتلا دندانپزشک و سایر کارکنان را افزایش می دهد:

خطر انتقال در تماس با خون فرد مبتلا به بیماری پیشرفته

فرو رفتن سوزن های تو خالی مثل سوزن تزریق و آنژیوکت  انتقال از طریق این سوزن ها در مقایسه با سوزن های تو پر مثل سوزن بخیه بیشتر است

فرو رفتن مستقیم خون در شریان یا ورید

روش های پیشگیری از ایدز در دندانپزشکی

خون، بزاق و ترشحات لثه همه بیماران دندانپزشکی، بالقوه می تواند عامل انتقال عفونت باشد و به این دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار اهمیت دارد. برای پیشگیری به نکات زیر توجه داشته باشید:

روش های پیشگیری از ایدز در دندانپزشکی

استفاده از دستکش، ماسک، محافظ صورت، عینک ایمنی، و سدهای پلاستیکی سالم و بدون سوراخ و پارگی

شستن دست ها

پاکیزه نگه داشتن وسایل و دستگاهها (استفاده از مواد و وسایل یکبار مصرف، دفع صحیح زباله های آلوده، استریلیزه کردن وسایل و ابزارهای با دوام)

استفاده از کاغذ یا فویل برای هر بیمار برای پیشگیری از آلودگی سطوح

استفاده از مواد ضدعفونی کننده (همه ضد عفونی کننده ها، بجز ترکیبات آمونیوم چهارتایی، در کمتر از ۲ دقیقه ویروﺱ HIV را ﻏیر فعال می کنند)

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.