نحوه باز سازی دندان با استفاده از پست و کیور موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. پست و کیور روشی برای بازسازی تاج ریشه دندان می باشد. در واقع زمانی که در هنگام عصب کشی مقداری زیادی از تاج دندان از بین برود. از روش پست و کیور استفاده می شود. این روش دارای مراحل مخصوص به خود می باشد که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. در مطلب همراه ما باشید تا با روش انجام این کار آشنا شوید.

پست چیست؟

برای بررسی نحوه باز سازی دندان با استفاده از پست و کیور بهتر است که پست و کیور را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. پست یا داول نوعی گیره برای داخل ریشه است و دارای انواع مختلفی می باشد که می تواند پست به صورت پیش ساخته باشد یا به صورت پست ربختگی در کانال ریشه استفاده می شود. امروزه پست با نوع فایبری هم موجود است که توسط دستگاه لایت کیور مورد استفاده قرار می گیرد. پست چیست؟

کیور چیست؟

کیور بخش سازنده تاج دندان است که از یک سو به پست داخل ریشه متصل و از سوی دیگر با اتصال به کرون، تاج سرامیکی یا متال سرام گیر لازم برای کرون را فراهم می کند . البته کیور می تواند از جنس موادی نظیر امالگام یا کامپوزیت و… نیز باشد .

چه مواقعی به پست دندان نیاز است؟

همانطور که در ابتدا مطلب بیان شد زمانی که تاج دندان خیلی آسیب دیده باشد، به پیم یا پست برای اتصال تاج بازسازی شده به دندان نیاز است. توجه داشته باشید که، اگر بیش از نیمی از تاج دندان هنوز باقی مانده باشد، احتمالاً خود بیلداپ کافی بوده و نیازی به پست یا پین نیست. چه مواقعی به پست دندان نیاز است؟

مراحل استفاده از پین

برای این کار در مرحله اول دندانپزشک، فضای مناسبی برای میله ایجاد می‌کند. این سوراخ معمولاً داخل یکی از مجاری ریشه دندان واقع شده است که در مرحله مهر و موم کردن دندان در عصب‌ کشی پر شده است. ابعاد پین کاملاً مطابق با سوراخ ایجاد شده در دندان قرار دارد. پین در سوراخ قرار گرفته و با باندینگ یا چسب مخصوص در جای خود محکم می‌شود. پس از این که پین محکم شد، ترمیم دندانی بر روی انتهای بیرون زده میله قرار می‌گیرد.

مواد مورد استفاده در کیور دندان چیست؟

در ادامه مقاله نحوه باز سازی دندان با استفاده از پست و کیور قصد داریم تا مواد تشکیل دهنده کیور را مورد بررسی قرار دهیم. کیور را می توانید از انواع ماده ترمیم دندانپزشکی ماندگار بسازید. در بیشتر اوقات از کیور برای ساخت آمالگام یا کامپوزیت استفاده می شود.

کاربرد پست و کیور

مهم ترین و معمول ترین کاربرد پست و کیور استفاده از آن ها در دندان هایی است که بسیار دچار آسیب شده اند. به بیان دیگر در دندان هایی که بیش از سه چهارم از حجم تاج تخریب شده باشد لازم است از نوعی گیر مکانیکی درون کانال برای حفظ crown در سطح تاج دندان استفاده شود که این گیر به کمک پست های prefabricated و یا متال پست ها به دست می آید . کاربرد پست و کیور

نکاتی که در روکش دندان باید رعایت کنید:

  • قبل از گذاشتن روکش ریشه دندان به طور کامل بررسی شود تا اگر نیاز به عصب کشی دارد توسط دندانپزشک انجام شود. اگر میزان پوسیدگی تاج زیاد باشد و دندان تا نزدیک لثه یا زیر آن خراب شده باشد باید جراحی لثه انجام شود. در جراحی لثه مقداری از نسج لثه و استخوان اطراف لثه حذف می شود تا برای گذاشتن روکش حجم کافی وجود داشته باشد . در ادامه تمام پوسیدگی های دندان توسط دندانپزشک از بین می رود و سپس با کامپوزیت یا آمالگام ترمیم می شود.
  • دندانی که روکش روی آن قرار می گیرد باید به طور خاصی تراش داده شود که نسج دندان آن حذف شود تا فضای کافی برای قالبگیری دندان وجود داشته باشد .
  • باید به رنگ روکش هم توجه کرد و حتی از بیمار هم راجع به رنگ آن سوال می شود تا مورد رضایت او باشد .
  • اگر روکش بلند بود حتما باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا باعث فشار آوردن به مفصل فکی می شود .
  • اگر بعد از روکش در کنار لثه حلقه سیاه رنگی مشاهده کردین کاملا طبیعی است و روکش هایی که لایه زیرین آن ها از فلز و پوشش رویی از چینی است دچار همچین حالتی می شوند و جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد .
  • روکش محافظی برای دندان نیست، بعد از روکش، دندان شما نیاز به بهداشت و مراقبت بیشتری دارد .
  • در صورت لق شدن روکش حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا از خراب شدن دندان زیر روکش پیشگیری کنید .

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.