تجهیزات دندانپزشکی بسیار متنوع است و با روی کار آمدن دستگاه‌های پیشرفته، پزشکان نیاز به خرید دستگاه‌های مختلف دارند. یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده دندانپزشکان، توربین دندانپزشکی است. نحوه نگهداری از توربین دندانپزشکی بسیار مهم است که در این مقاله به این موضوع مهم خواهیم پرداخت. توربین دندانپزشکی یکی از ابزارآلات چرخنده است که با داشتن سرعت بالا می‌تواند جهت برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی مورد استفاده قرار بگیرد.

دندانپزشکان با استفاده از این تجهیزات می‌توانند ترمیم دندان‌ها را به بهترین شکل انجام دهند. دندانپزشکان اگر بخواهند طول عمر این وسیله را افزایش دهند باید در مورد شیوه‌های نگهداری از توربین دندانپزشکی اطلاعات خود را افزایش دهند. در صورت تمایل بهتر است تا پایان مقاله همراه ما باشید تا در مورد نحوه نگهداری این تجهیزات کاربردی مطالب جالب توجهی را بیان کنیم.

توربین دندانپزشکی

نحوه سرویس و نگهداری از توربین دندانپزشکی

شیوه‌های متعددی برای سرویس کردن تجهیزات توربین دندانپزشکی وجود دارند که انتخاب هر شیوه متناسب با وضعیت کلینیک و پزشک متخصص قابل انجام است. بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی دارای قیمت بالایی است که این امر باعث می‌شود تا پزشکان با دقت بیشتری از لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود مراقبت کنند. مهم‌ترین شیوه‌های نگهداری از توربین دندانپزشکی به شرح زیر است:

استریل کردن دستگاه

حساسیت دستگاه و تجهیزات دندانپزشکی بالاست، از این رو پزشکان باید بعد از هر استفاده، به دنبال استریل کردن دستگاه‌ باشند. برای استریل کردن توربین دندانپزشکی، قرار دادن ابزارها درون اتوکلاو دنداپزشکی ضروری است. دقت داشته باشید که به صورت مستقیم توربین دندانپزشکی را درون مواد ضدعفونی کننده قرار ندهید، چرا که باعث آسیب رسیدن به کارتریج دستگاه می‌شود.

بررسی منافذ دستگاه و رفع انسداد آن

برای این که عملکرد دستگاه را در یک وضعیت ایده‌آل قرار دهید بهتر است منافذ دستگاه را به شکل دوره‌ای بررسی کرده تا در صورت بسته بودن منافذ، بتوانید به دنبال رفع انسداد آن باشید. برای باز کردن راه دستگاه، استفاده از سوند مخصوص پیشنهاد می‌شود.

بررسی منافذ دستگاه و رفع انسداد آن

بررسی میزان فشار هوای توربین

یکی از شیوه‌های نگهداری از توربین دندانپزشکی این است که پس از استفاده، میزان فشار هوای موجود در توربین را بررسی کنید. میزان فشار نرمال هوای موجود در توربین چیزی حدود ۲.۳ بار است. اگر میزان فشار دستگاه از عدد اعلام شده بالاتر یا پایین‌تر برود می‌تواند باعث آسیب به بلبرینگ‌ها و کارتریج دستگاه شود.

روغن کاری دوره‌ای دستگاه

یکی از موارد با اهمیت در زمان نگهداری از توربین دندانپزشکی این است که پس از مدت زمان مشخصی، دستگاه را روغن کاری کنید. بعد از هر بار استفاده در اثر حرارت موجود در دستگاه، بخش‌های داخلی توربین دندانپزشکی خشک شده و سطح اصطحکاک افزایش پیدا می‌نماید. در این صورت روغن‌کاری دستگاه باعث می‌شود تا بتوانید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

عدم ضربه به دستگاه

در صورتی که دستگاه بنا به دلایل مختلف، تحت فشار و ضربه قرار بگیرد، به مرور زمان عملکرد دستگاه افت کرده و کارتریج دچار مشکل می‌شود. اگر بخواهید طول عمر توربین دندانپزشکی را افزایش دهید باید مراقب ضربه‌های احتمالی باشید.

استفاده از فرزهای با کیفیت

یکی از مهم‌ترین نحوه سرویس و نگهداری از توربین دندانپزشکی، استفاده از فرزهای با کیفیت است. اگر از فرزهای فرسوده استفاده کنید، قدرت دستگاه برای برش کافی نبوده که این امر باعث می‌شود تا دندانپزشک فشارهای زیادی را به دستگاه وارد نماید. فشار زیاد به مرور زمان باعث از بین رفتن بخش‌های کلیدی توربین دندانپزشکی می‌شود.

استفاده از فرزهای با کیفیت

استفاده از راهنمای دستگاه

زمانی که دندانپزشک بخواهد طول عمر توربین دندانپزشکی را افزایش دهد، بهتر است با توجه به سیستم راهنمای دستگاه، اقدام به سرویس و نگهداری آن نماید. یکی از نکات مهم در زمان نگهداری توربین دندانپزشکی، نصب فرزها است که با توجه به راهنمای دستگاه قابل انجام است. در صورتی که نصب فرزها به درستی انجام نشود، می‌تواند باعث شکسته شدن بلبرینگ‌ها شود.

اهمیت خرید توربین دندانپزشکی از فروشگاه معتبر

یکی از نکاتی که می‌تواند در نحوه سرویس و نگهداری از توربین دندانپزشکی از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این است که پزشکان باید تجهیزات و دستگاه مورد نیاز خود را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنند. خرید از یک فروشگاه معتبر باعث خواهد شد تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها به محصولات با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر محصولات خود را با تضمین کیفیت به فروش می‌رسانند که این امر می‌تواند دغدغه افراد در زمان خرید را کاهش دهد.

جمع بندی

تجهیزات دندانپزشکی از تنوع زیادی برخوردار است که دندانپزشکان با توجه به نیاز خود می‌توانند بهترین دستگاه‌ها را خریداری کنند. یکی از تجهیزات کاربردی دندانپزشکان، توربین دنداپزشکی است که جهت برداشتن انواع عفونت و پوسیدگی از روی دندان کاربرد دارد. در این مقاله سعی شده است تا به صورت کامل نحوه سرویس و نگهداری از توربین دندانپزشکی بیان شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه سرویس و نگهداری از توربین دندانپزشکی آشنا کنیم چراکه بر این باوریم در راستای توسعه ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی میباشید، میتوانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی نظیر را داشته باشید.