در واقع در دندانپزشکی از مواد قالب گیری برای ساخت قالبی کامل از دندان های بیمار استفاده می شود. با این روش می توان بافت داخلی دندان را به خوبی تشخیص داد. برای انتخاب مواد قالب گیری باید به نکات مهمی توجه داشته باشید . در این مطلب قصد داریم تا این نکات مهم را برای شما بازگو کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

قالب گیری دندان چیست؟

در واقع برای برخی از فعالیت های دندانپزشکی نیاز به قالب مشخصی از دندان ها دارید. قالب گیری دندان این امکان را به دندانپزشک می دهد تا بتواند به طور کامل دندان و بافت های اطراف آن را تشخیص دهد. همانطور گه گفته شد برای این عمل انواع مختلفی از مواد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

دلایل قالب گیری دندان

ساخت دندان مصنوعی

ساخت روکش دندان

ساخت لمینت دندان

ساخت بریج دندان

آنالیز ارتباط فک ها

ساخت محافظ دهانی

ساخت نایت گرد

دلایل قالب گیری دندان

انواع قالب گیری دندان

قالب گیری اولیه

این نوع قالب برای تشخیص، روکش موقت، تری های اختصاصی، مدل درمان و سابقه درمان ارتودنسی کاربرد دارد.

قالب گیری نهایی

این مدل از قالب گیری برای ترمیم در لابراتور، جزئیات دقیق ساختار بافت و دندان را نشان می دهد و از این طریق تکنسین لابراتور می تواند اقدامات مربوطه را انجام دهد.

ثبت اکلوزال

این نوع قالب گیری در زمان بستن دندان ها، رابطه اکلوزالی دندان های ماگزیلارزی و فک پایین را تولید می کند.

مواد قالب گیری در دندان

در دندانپزشکی از مواد قالب گیری مختلفی استفاده می شود که مهم ترین آن ها شامل: پلی اتر، پلی سولفید، سیلیکون افزایشی، سیلیکون غیر افزایشی یا تراکمی می باشد. برای انتخاب هر کدام از این مواد باید به نکات مهمی توجه شود. اما نکته ایی که در همه آن ها مشابه است، زمان میکس مواد قالب گیری می باشد. به این صورت است که هر چه زمان مخلوط کردن مواد قالب گیری بیشتر و طولانی تر باشد، احتمال وارفتگی مواد بیشتر خواهد بود.

مواد قالب گیری در دندان

نکاتی که در مواد قالب گیری دندان توجه کنید

بعد از انتخاب مواد قالب گیری لازم است که برای تشکیل قالب به یک سری نکات توجه داشته باشید. به طور مثال نسبت آب به پودر باید به صورتی باشد که موجب شکل گیری و سفت شدن سریع مواد گردد. یکی دیگر از عواملی که در زمان ست شدن قالب تاثیر دارد، رطوبت هوا می باشد؛ در واقع دمای آب به کار رفته در نوع گچ انتخابی تاثیر دارد.

قالب گیری به چه صورت انجام می شود؟

جالب است که بدانید، این عمل به دو صورت قابل انجام می باشد. در حال ابتدایی قالب گیری نگاره منفی از دندان و بافت های اطراف آن می باشد و نگاره مثبت را هم می توان با استفاده از گچ ریخته گری از دندان و بافت های اطراف آن بدست آورد، لازم است که بدانید در دندانپزشکی این روش را با نام cast می شناسند.

نکته ایی که باید برای مدل گچی توجه کنید،  معمولا از نسبت ۴۵ میلی لیتر آب و ۱۰۰ گرم پودر استفاده می شود در حالی که برای دنتال استون، ۳۲ میلی لیتر آب و ۱۰۰ گرم پودر مورد نیاز است البته این درصد ها می تواند در برخی موارد با توجه به نوع مقاومت دلخواه تغییر کند. سازنده کست ها یا همان سازه های گچی تشخیصی معمولا این نسبت به کار رفته را مشخص می کنند. نوع کست به کار رفته نقش موثری در زمانsetting  دارد. زمانsetting  به زمان جامد شدن قالب تهیه شده اطلاق می گردد

انتخاب نوع ماده قالب گیری به موارد زیر بستگی دارد

انتخاب تری مناسب (پیش ساخته با اختصاصی)

شرایط ریج باقیمانده

وجود بافت های جابجا شونده در نواحی زیر دنچر

شرایط دهان (مانند کاهش جریان بزاق )

توانایی دندان پزشک در استفاده از ماده

انتخاب نوع ماده قالب گیری

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات مهم انتخاب مواد قالبگیری مناسب آشنا کنیم چراکه بر این باوریم در راستای توسعه ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی میباشید، میتوانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی نظیر را داشته باشید.