واش دندانپزشکی یکی از مواد قالب‌گیری دندان است که به صورت ماده‌ای روان می‌باشد و با پوتی که مانند بتن سفت است و اکتیواتور فعال‌کننده این دو، ترکیب شده و به صورت خمیری در می‌آید و برای قالب‌گیری از دندان و بافت‌های اطراف آن آماده می‌شود. قالب‌گیری کپی و مدلی از دندان است که دندانپزشک برای درمان‌های مختلف به آن نیاز دارد. واش در این مرحله نقش مهمی را ایفا می‌کند.

واش دندانپزشکی چیست؟

ابزار و مواد بسیار زیادی در دندانپزشکی استفاده می‌شود که باید باکیفیت باشند تا تاثیر مثبتی در روند درمان ایجاد کنند. دندانپزشکان بدون داشتن مواد مرغوب نمی‌توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. شناسایی بافت دندان و محیط اطراف آن برای پزشکان متخصص در این رشته، بسیار مهم است و به همین دلیل مواد و ابزار مختلفی به این منظور تولید شده است. یکی از موادی که در این رشته مورد نیاز دندانپزشکان است، مربوط به قالب‌گیری می‌باشد که برای درمان‌هایی مانند کامپوزیت، ایمپلنت، بریج دندانی، روکش دندان، ساخت دندان مصنوعی و… که نیاز به مدل و قالبی از دندان دارند، استفاده می‌شود.

 قالب‌گیری دندان این انتخاب را به دندانپزشک می‌دهد که بافت دندان و اطراف آن را به طور کامل تشخیص دهند و بتوانند به درمان بپردازند. انتخاب این مواد بسیار حساس است، زیرا داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد بنابراین باید باکیفیت باشد و کمترین حساسیتی را برای بیماران ایجاد نکند. واش دندانپزشکی از مواد قالب‌گیری است که در بعضی از درمان‌های دندانپزشکی از آن استفاده می‌شود. واش به صورت ماده‌ای روان است که با ترکیب پوتی که سفت است در قالب‌گیری استفاده می‌شود. در اصل ماده‌ای فعال‌کننده به نام اکتیواتور باعث ترکیب این دو می‌شوند و آماده قالب‌گیری از دندان، لثه و فک می‌شوند. این ماده قابلیت ثبات در چند ساعت را بدون آب و رطوبت دارد ولی بعد اط آماده‌سازی، بهتر است در یخچال نگهداری شود.

در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر واش و نحوه آماده کردن آن و نیز قالب‌گیری و دلایل آن خواهیم پرداخت.

نحوه آماده کردن واش دندانپزشکی

نحوه آماده کردن این ماده برای قالب‌گیری دندان به این صورت است که ابتدا آن با اکتیواتور روی شیشه یا پد کاغذی قرار داده و سپس با استفاده از اسپاتول به مدت ۳۰ ثانیه با هم مخلوط کرده و بعد به سرعت آن را داخل تری‌های مخصوص قرار داده و در دهان بیمار جای دهید. روش دیگر برای آماده‌سازی به این صورت است که مقداری از این ماده آماده شده را درون سرنگ مخصوص قالب‌گیری ریخته و با فشار، آن را در اطراف لبه‌های لثه و دندان‌ تراش‌خورده عاج یا مینا تزریق کرده و به طور کامل تخلیه نمایید.

ویژگی‌های واش دندانپزشکی

  • ثبات ابعادی فوق‌العاده تا ۷ روز
  • دارای دقت بالا
  • کنترل زمان کار
  • کنترل رطوبت
  • کنترل غلظت
  • اثر بسیار عالی
  • زمان مخلوط شدن ۴۵ ثانیه
  • مدت زمان سخت‌شدن در دهان ۳ دقیقه
  • طعم و بوی مطبوع

توجه داشته باشید که واش در دمای ۱۵ الی ۲۳ درجه و رطوبت نسبی ۵۰% نگهداری می‌شود.

در ادامه درباره نقش پوتی در دندانپزشکی، معرفی مواد دیگر قالب‌گیری مانند آلژینات و موم و اینکه قالب‌گیری دندان چیست به چه دلیل انجام می‌شود، توضیحاتی خواهیم داد. 

قالب گیری دندان چیست؟

قالب‌گیری دندان روشی است که با اهداف مختلفی در دندانپزشکی انجام می‌شود و به منظور گرفتن یک الگوی کامل از فک و دهان و تشخیص شرایط دندان بیمار ایجاد می‌شود و یک کپی از شکل و ساختار دندان است که این کار نیازمند دقت و ظرافت بسیاری می‌باشد. در این مرحله واش دندانپزشکی نقش خود را نشان می‌دهد و دندانپزشک با ساخت آن اقدام به قالب‌گیری دندان می‌کند.

در این درمان یک تری پلاستیکی داخل دهان و لثه‌ها قرار می‌گیرد و قالب‌گیری دندان به وسیله آن انجام می‌شود. تری‌ها برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است. دندانپزشک طبق آن و بر اساس قالب ساخته شده، از روکش مورد نظر خود با توجه به نوع درمان استفاده می‌کند. توصیه می‌کنیم که مواد قالب‌گیری را از سایت‌های معتبری که برندهای باکیفیتی ارائه می‌دهند، خریداری کنید تا حساسیتی برای بیمار به وجود نیاورد و نتیجه کار دندانپزشک نیز موفقیت‌آمیز باشد.

 در واقع برای برخی از فعالیت های دندانپزشکی نیاز به قالب مشخصی از دندان ها دارید. قالب گیری دندان این امکان را به دندانپزشک می دهد تا بتواند به طور کامل دندان و بافت های اطراف آن را تشخیص دهد. مواد قالبگیری روکش و بریج دندانی شامل: پوتی، واش، اکتیواتور، آلژینات و موم می باشد که در ادامه این مواد قالبگیری را مورد بررسی قرار می دهیم.

قالب گیری دندان چیست؟

دلایل قالب گیری دندان

قالب‌‌گیری دندان به دلایل مختلفی انجام می‌شود و برای طیف وسیعی از روش‌های ترمیم و یا محافظ دندان استفاده می‌شود که عبارت است از:

  • روکش دندان
  • بریج یا پل‌های دندانی
  • ایمپلنت دندان
  • قالب‌های دندان مصنوعی
  • ساخت لمینت
  • ونیرهای کامپوزیت
  • ساخت محافظ دندانی در ورزش‌های گوناگون
  • آنالیز ارتباط فک‌ها
  • ساخت تری‌های مخصوص برای سفیدکردن دندان‌ها
  • برای نایت گارد ( محافظی برای جلوگیری از دندان قروچه)

اهمیت قالب‌گیری دندان

قالب‌گیری دندان با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارت است از:

  • جلوگیری از عدم تناسب

قالب‌گیری دندان جنبه‌های متفاوت دهان را مانند دندان‌ها و لثه‌ها نشان می‌دهد. پروتزهای دندانپزشکی که بدون قالب‌گیری ساخته می‌شوند ممکن است برای دهان تنگ و یا گشاد باشند و این در نهایت منجر به تحریک شود و حس ناخوشایندی را در دهان فرد به وجود آورند. همچنین امکان دارد دهان و فک آسیب ببیند. بنابراین اگر در کلینیک دندانپزشک بدون قالب‌گیری اقدام به ساخت روکش، بریج، محافظ دندانی و… کند، از ادامه کار انصراف دهید. زیرا حتما نتیجه خوبی را مشاهده نخواهید کرد.

  • جلوگیری از ترمیم‌های نادرست

تکنیک‌های ضعیف در قالب‌گیری دندان می‌توانند منجر به پارگی یا فاصله زیاد فضای حاشیه‌ای شوند و این به طور طبیعی می‌تواند بر کیفیت ترمیم تأثیر بگذارد و در نتیجه عملکرد نامناسبی را به همراه داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی در درمان‌های دندانپزشکی، باید اطمینان حاصل نمایید که دندانپزشک شما از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت علاوه بر وقت و هزینه امکان دارد زیان‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کنید و به دندان و دهان خود آسیب برسانید. همچنین استفاده از واش دندانپزشکی و دیگر مواد قالب‌گیری مناسب و باکیفیت در کنار تخصص پزشک می‌تواند کمک بسیاری در جلوگیری از ترمیم‌های نادرست کند.

قیمت واش دندانپزشکی

قیمت این ماده برای قالب‌گیری متغیر است و با توجه به برند و نوع مواد ساخته شده و نیز مقدار آن متفاوت می‌باشد. این ماده بسیار مهم است و همان‌طور که گفتیم برای قالب‌گیری دندان از آن استفاده می‌شود. بنابراین دندانپزشکان و کلینیک‌ها باید در خرید آن دقت کافی داشته باشند. زیرا اگر حساسیتی برای دهان و دندان ایجاد کند و بیمار آسیب ببیند، امکان دارد ضررهای جبران‌ناپذیری به فرد و نیز کلینیک و پزشک مربوطه وارد شود. همچنین اگر این مواد کیفیت لازم را نداشته باشند، در نتیجه کار دندانپزشک مشکل به وجود می‌آورد و عدم رضایت پزشک و بیمار را به همراه خواهد داشت.

بنابراین توصیه ما این است که از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبری که در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی سابقه دارند، این لوازم را خریداری کنید تا اشکالی در روند درمان به وجود نیاید. طبیعی است که برندها از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند و به دلیل ضمانت و گارانتی محصولات خود، نزد دندانپزشکان محبوبیت ویژ‌ه‌ای دارند. البته لازم به ذکر است این نکته را نیز بازگو کنیم که عوامل دیگری مانند: تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیز در قیمت ابزار دندانپزشکی تاثیرگذار هستند.

نکات مهم در قالب‌گیری دندانی

در قالب‌گیری دندان باید نکاتی را رعایت کنید تا مواد مناسبی برای این کار داشته باشید. زیرا مواد خوب و باکیفیت به دندانپزشک امکان ثبت دقیق دندان و بافت اطراف آن را می‌دهد.

در ادامه به نکات مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم.

  • نسبت آب به پودر باید به گونه‌ای باشد که سبب سفت‌شدن و شکل‌گیری سریع مواد شود.
  • رطوبت هوا و دمای آب به کار رفته در قالب‌گیری بسیار مهم است.
  • زمان میزان میکس و مخلوط مواد نیز از دیگر نکاتی می‌باشد که باید به آن توجه کنید. اگر مخلوط کردن مواد طولانی باشد، امکان وارفتگی آن بیشتر خواهد بود.
  • استفاده از مواد مرغوب نیز مهم‌ترین نکته در انجام قالب‌گیری می‌باشد.

 

خرید آنلاین واش دندانپزشکی و دیگر مواد قالب‌گیری از دنتی دنتال

واش دندانپزشکی یکی از مواد قالب‌گیری است که نقش مهمی را در درمان‌های دندانپزشکی دارد. این ابزار از تجهیزات بسیار مهم در رشته دندانپزشکی می‌باشد که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و کاربرد آن را بیان کردیم. برای داشتن دندان‌های سالم و منظم علاوه بر تخصص و مهارت پزشک، نیاز به ابزار باکیفیتی است که دندانپزشک بتواند با آن بیماران را به بهترین نحو درمان کند. فروشگاه دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکزی است که انواع مواد قالب‌گیری برای دندان و دیگر ابزار و تجهیزات این تخصص را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به صورت آنلاین این تجهیزات دندانپزشکی را از دنتی دنتال خریداری کرده و با کیفیت مناسب تحویل بگیرید.

این فروشگاه به دلیل ارائه محصولات اورجینال و ضمانت کالا به یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش این لوازم تبدیل شده است. با خرید اینترنتی از دنتی دنتال کیفیت و آسودگی را تجربه خواهید کرد.