کاربرد اوژنول در دندانپزشکی چیست و این ماده برای چه اهدافی استفاده می شود؟ اوژنول ماده ای موثر در دندانپزشکی است که در زمینه های مختلف مانند بی حسی، پانسمان و … کاربرد دارد و هیچ اثر منفی روی سلامتی دهان و دندان نمی گذارد. خاصیت های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این ماده نیز موجب شده است از آن در درمان های مختلف دندانپزشکی استفاده شود و علاوه براین، در حوزه داروسازی، ساخت لوازم آرایشی،کشاورزی و غیره حضور پررنگی دارد.

اوژنول چیست؟

قبل از آشنایی با کاربرد اوژنول در دندانپزشکی بهتر است کمی با ویژگی های آن آشنا شوید. این ماده استحکام عالی دارد و PH آن تقریبا ۷ است. قدرت تسکین دهندگی اوژنول روی پالپ برای دندانپزشکان بسیار اهمیت دارد و میان سمان های مختلف با کمترین اثر تحریک پذیری شناخته می شود. معمولا محصولات زینک اکساید اوژنول به سه صورت دو خمیری، مایع و پودری است که برای پر کردن پوسیدگی های زیاد و نزدیک به عصب یا پالپ استفاده می شود. اوژنول مولکولی فنولی کاملا طبیعی است که با فرمول شیمیایی C10H12O2 شناخته می شود و چندین گیاه مختلف مانند دارچین، برگ بو و میخک در ساختار آن حضور دارند. خاصیت ضدعفونی ماده در آماده کردن دندان برای درمان ریشه بسیار موثر است و به عنوان ماده ضدتحریک به خوبی درد را کنترل می کند. اگر نمی‌دانید  سمان دندانپزشکی چیست؟ از لینک فوق دیدن فرمایید.

اوژنول چیست

انواع کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

اوژنول یا همان روغن میخک برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ در دندانپزشکی استفاده شد. این ماده در درمان اندودانتیکس بسیار کاربردی است و از آن برای تهیه خمیرهایی همچون زینک اکساید یا کلسیم پانسمان موقت استفاده می کنند. با کمک عصاره درخت میخک نیز این ماده تهیه می شود و اشکال مختلف آن برای کنترل درمان های دندانپزشک حضور پر رنگی دارد. در ادامه بهتر با کاربردهای دندانپزشکی اوژنول آشنا می شوید:

  • از اوژنول برای بهبود و کنترل درد دندان استفاده می کنند.
  • این ماده با اکسید روی ترکیب می شود و تاثیر آرام بخش روی درمان دارد.
  • خاصیت ضدباکتریایی اوژنول موجب کاهش التهاب دندان می شود.
  • این ماده با خاصیت بی حس کننده های موضعی مانع هدایت پیام ها از طرف گیرنده می شود و ناحیه هدف را به طور کامل بی حس می کند.
  • از اوژنول برای قالب گیری و مواد پرکننده استفاده می کنند و سیمان های دندانی، مواد پریودنتال، سیلرهای ریشه و سیمان های دندانی از این ماده تشکیل می شوند.

به طور کلی مواد پر کننده دندان به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

از میان این سه مواد پرکننده دندان، کاربرد اوژنول از همه بیشتر می باشد. در واقع زمانی که دندان شما پوسیده می شود برای این که دندان کشیده نشود و بی نظمی در دندان های کناری به وجود نیاید، پالپ دندان را تخلیه می شود و با مواد ضد باکتری پر می شود. اگر می خواهید با بهترین مواد پرکننده دندان آشنا شوید به این مطلب مراجعه کنید.

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

سمان زینک اکساید اوژنول؛ مهم ترین کاربرد

اوژنول پودری دارای ۶۹ درصد زینک اکساید و ۲۹ در صدر رزین است که خاصیت شکنندگی دندان را کاهش می دهد و استات روی داخل این ترکیب ویژگی تسریع بخش به آن می افزاید. پودر اوژنول به راحتی با رطوبت واکنش می دهد و در صورت بروز حساسیت امکان استفاده از سمان های زینک اکساید بدون اوژنول وجود دارد.سمان ها در اشکال مختلف تولید می شوند که سمان های زینک اکساید اوژنول تقویت شده با پلیمر حاوی ۸۰ درصد، اکسید روی و ۲۰ درصد متیل متاکریلات یکی از رایج ترین مدل هاست. همچنین سمان های تقویت شده با آلومینا و اسید بنزوئیک به ایجاد ماتریکس کریستالی بهتر و مستحکم کمک می کند. در واقع این ماده به عنوان Base، سمان موقت، ترمیم موقت (پانسمان)، سمان دائم، ماده ثبت بایت، سیلر اندودنتیک، tissue management در درمان‌های پریودنتال و سمان تسکین دهنده در dry socket کاربرد دارد.

 

زینک اکساید اوژنول قالب گیری

این ماده اوژنول برای قالبگیری استفاده می شود که حالت خمیری دارد و بر پایه زینک اکساید، روغن زیتون، زینک استات و کمی آب است. کاربرد اوژنول قالبگیری در حوزه دندانپزشکی بی شمار است و دندانپزشکان با کمک سخت شدن این ترکیب کمتر از ۱۰ دقیقه می توانند بسیاری از درمان ها را پیش ببرند. از دیگر مزایای زینک اکساید اوژنول قالب گیری می توان به سازگاری بالا، چسبندگی عالی، قیمت مناسب و دقت مناسب اشاره کرد.

سیلر کانال ریشه تشکیل شده از زینک اکساید اوژنول

این ماده ترمیمی بر پایه اوژنول به صورت دو خمیری تولید می شود و شامل ترکیباتی همچون رزین پلیمریزه، تری اکسید بیسموت، یدید تیمول، موم ها و روغن ها و … است. با کمک زینک اکساید اوژنول می توان فضای خالی کانال را پر کرد و نسبت به دیگر متریال ها به راحتی به دیواره کانال می چسبد. همچنین خاصیت سیل کنندگی و باکتریوسیدال آن نیز استفاده از آن بسیار رواج داده است.

پانسمان پریودنتال

از دیگر کاربرد اوژنول می توان به حضور آن در ترکیبات پانسمان پریودنتال اشاره کرد که این درمان همانند بانداژ بعد از رفع خونریزی در محل جراحی استفاده می شود. دندانپزشکان برای استفاده از این ترکیب و پیشگیری از چسنبدگی آن از دستکش چرب شده استفاده می کنند و باید قبل از قرارگیری پانسمان محل درمان کاملا خشک شود.

پانسمان پریودنتال به تسریع روند بهبودی درمان پریودنتال، اعمال جراحی و ژنژیوکتومی کمک می کند و محافظت از ناحیه درمان و حس راحتی بیمار را برعهده دارد.

پانسمان پریودنتال

خرید اوژنول از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی بسیار گسترده است و در بیشتر مواقع با کمترین عارضه استفاده می شود. دندانپزشکان نیز برای حفظ ایمنی بیماران و ارائه بهترین نتیجه در درمان های مختلف از ترکیبات بر پایه اوژنول استفاده می کنند و ترجیح می دهند از قدرت ضدحساسیت و کاهش تحریک پذیری آن بهره مند شوند، اما از کجا باید این ماده را تهیه کرد؟ تهیه مواد ترمیمی دندانپزشکی باید از بهترین و با تجربه ترین فروشگاه انجام شود، فروشگاهی که کیفیت محصولات را تضمین کند و بهترین برندها را پیشنهاد دهد.

فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از با تجربه ترین فروشگاه های سراسر کشور است که بهترین متریال دندانپزشکی را ارائه می دهد و کسب رضایت مخاطبین را اولویت اصلی خود قرار داده است. کافی است برای خرید تجهیزات دندانپزشکی نگاهی به صفحه محصولات این مجموعه بزنید، خودتان متوجه حرفه ای بودن و گستردگی خدمات خواهید شد.

 

Eugenol

اوژنول ۱۸ میل مروابن

۱۰۴,۵۰۰ تومان


Eugenol

اوژنول ۱۲۰ میل مستردنت

۷۵۰,۰۰۰ تومان


اژنول 30 میل

اوژنول نیک درمان

۹۵,۰۰۰ تومان۱۷۱,۰۰۰ تومان