کاربرد وج چوبی در دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. وج چوبی از تجهیزات و ابزار دندانپزشکی محسوب می شود که وظیفه نگهداری ماتریکس بند را بر عهده دارد. در واقع وج دندانپزشکی جز ابزار ترمیمی دندانپزشکی محسوب می شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با وج چوبی و کاربرد آن به طور کامل آشنا شوید.

وج دندانپزشکی چیست؟

قبل از این که کاربرد وج چوبی در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم لازم است که بدانید وج دندانپزشکی چیست؟ در واقع همانطور که در ابتدا مطلب گفته شد وج دندانپزشکی جز ابزار ترمیمی دندان ها هستند و باعث جداسازی سریع دندان ها می گردد. درواقع دندان ها به دلیل پوسیدگی نیاز به پر کردن و درمان ریشه دارند. به همین دلیل در این زمان ها دندانپزشک از آمالگام و دیگر مواد مخصوص پر کردن دندان استفاده می کند. برخی مواقع دندان ها به حدی پوسیده شده است که هیچ پایه ای ندارد و نیاز استفاده از نوار ماتریکس دور دندان می باشد در این قسمت با استفاده از وج دندانپزشکی نوار ماتریکس را نگهداری می کند البته گاهی اوقات هم از وج چوبی دندانپزشک به تنهایی برای فاصله انداختن بین دو دندان در هنگام ترمیم دندان استفاده می کند.

وج دندانپزشکی چیست؟

مشخصات و ویژگی های وج چوبی

  • ساخته شده با مواد کیفیت بالا
  • بی حرکت ماندن در محل قرار گیری
  • بدون نیاز به کوچک و بزرگ کردن
  • قابل استفاده در ترمیم آمالگام

کاربرد های دیگر وج چوبی

در ادامه مقاله کاربرد وج چوبی در دندانپزشکی لازم است که برخی از کاربرد های مهم این ابزار مهم در دندانپزشکی را به شما معرفی کنیم:

وج دندانپزشکی برای جداسازی دو دندان از هم کاربرد دارد تا هم ضخامتی که خود نوار ماتریکس ایجاد می کند را جبران کند و هم مواد ترمیمی باعث بسته شدن فضای بین دو دندان نشود.

وج دندانپزشکی باعث نگه داشتن نوار ماتریکس می شود و از تکان خوردن آن در هنگام ترمیم جلوگیری می کند.

این وسیله باعث ایجاد فرم صحیح در هنگام ترمیم دندان ها می شود.

در مواقعی که ناحیه ترمیمی خونریزی دارد، دندانپزشک می تواند از وج دندانپزشکی برای قطع خونریزی دندان یا لثه و ایجاد رطوبت استفاده کند.

انواع وج دندانپزشکی

از آنجایی که کمی با کاربرد وج چوبی در دندانپزشکی آشنا شدید لازم است که با انواع وج دندانپزشکی نیز آشنا شوید. این ابزار در برند های متنوعی تولید می شود و همچنین در جنس و رنگ های متفاوتی هم به بازار عرضه می شود که هر کدام عملکرد مخصوص خودشان را دارند. در ادامه انواع وج دندانپزشکی را به شما معرفی می کنیم.

انواع وج دندانپزشکی

وج چوبی

همانطور که از نامش مشخص است این ابزار از جنس چوب می باشد و در دندانپزشکی جز ابزار پر کاربرد است. نام دیگر این محصول وج چوبی آناتومیکی است. این ابزار در رنگ و بسته های مختلفی بسته بندی می شود که هر کدام عملکرد مخصوص خودشان را دارند. این رنگ ها در وج چوبی نشان دهنده اندازه و ضخامت آن ها است .

وج چوبی نارنجی رنگ: دارای ضخامت خیلی نازک و اندازه خیلی کوتاه

وج چوبی سفید رنگ: دارای ضخامت نازک و اندازه کوتاه

وج چوبی زرد رنگ: دارای ضخامت نازک و اندازه بلند

وج چوبی آبی رنگ: دارای ضخامت متوسط و اندازه کوتاه

وج چوبی صورتی رنگ: دارای ضخامت متوسط و اندازه بلند

وج چوبی بنفش رنگ: دارای بیشترین ضخامت و اندازه بلند

 وج پلاستیکی

این مدل وج از جنس پلاستیک است و قابل برش نمی باشد درست برعکس وج چوبی است. این جنس از وج ها هم در اندازه های مختلفی تولید می شود اما در مقایسه با وج چوبی کاربرد کمتری دارد.

وج الاستیک

این مدل وج ها دارای انعطاف هستند و به نوعی خاصیت ارتجاعی دارند. با توجه به ویژگی های این مدل وج ها از آن ها در فاصله انداختن بین دو دندان استفاده می کنند.

کاربرد های وج چوبی

با توجه به این که کاربرد کلی وج دندانپزشکی را توضیح دادیم، قصد داریم تا به طور اختصاصی کاربرد وج چوبی در دندانپزشکی هم مورد بررسی قرار دهیم. اورهنگ به گیر اضافه در گوشه ای از ترمیم دندان گفته می شود. در واقع ایجاد یک پله در کناره ترمیم است. در ترمیم های ۲ سطحی هنگامی که حفره ایجاد می شود، نیاز به یک ماتریکس هولدر و یک نوار ماتریکس می باشد تا بتوان دیواره تخریب شده دندان را ایجاد کرد. ضمنا این دیواره باید در راستای و امتداد ریشه دندان باشد. برای این کار پس از قرار دادن نوار ماتریکس از یک وج چوبی که بین نوار ماتریکس و دندان کناری قرار داده می شود، استفاده می گردد.

کاربرد های وج چوبی

اگر این وج به طرز مناسبی جایگذاری نگردد یا اصلا از وج استفاده نشود، پله یا Ledge ایجاد می گردد. در صورت بروز اورهنگ  گیر غذایی در زیر ledge ایجاد می شود و این امر سبب بروز  تحلیل استخوان و تولید بوی بسیار بد، تحلیل لثه  و موارد دیگر می شود. ضمنا گیر غذایی ایجاد شده سبب ایجاد پوسیدگی و تخریب دندان کناری نیز در دراز مدت هم می شود.

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.