در این مقاله قصد داریم یکی از محصولات بازسازی دندان به نام کامپوزیت فلو را معرفی کنیم.  با خواندن این مقاله با کامپوزیت فلو و کاربرد های آن آشنا خواهید شد. بازسازی و ترمیم دندان امری مهم است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکان با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی پیشرفته به ترمیم و رفع پوسیدگی دندان می پردازند. کامپوزیت فلو نیز یکی از محصولات بازسازی دندان می باشد در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با این محصول آشنا شوید.

کامپوزیت فلو چیست؟

در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم، همانطور که گفته شد این محصول برای بازسازی دندان می باشد که از تزکیبات میکروهیبریدی ساخته شده و حاوی ذرات BisGMA و TEGDMA می باشد. به این صورت است که این محصول را در چاله دندان و سیلانت های فشرده استفاده می کنند. این محصول در مقایسه با دیگر نوع های کامپوزیت از مقاومت پایین تری در برابر سایش دارد.

این نوع کامپوزیت دارای ظاهری شفاف تر است و استحکام پایین و سایش پذیری آن جز معایب این نوع کامپوزیت می باشد البته که زیبایی و طبیعی بودن آن جز مزیت های این مدل کامپوزیت محسوب می شود. در واقع بیشترین کاربرد کامپوزیت فلو در ترمیم دندان می باشد. توجه داشته باشید که استفاده از این مدل کامپوزیت برای ترمیم دندان های قدامی خطرناک می باشد و احتمال دارد نور از طریق کامپوزیت به حفره دهان نفوذ کند و رنگ دندان خاکستری جلوه کند.

کامپوزیت فلو چیست؟

طریقه کار کامپوزیت فلو

در ابتدا مواد آماده سازی می شود سپس دندان پزشک برای ترمیم کلاس III و V را به صورت لایه به لایه روی دندان قرار می‌دهد و برای سفت شدن هر لایه از یک نور با طول موج ویژه استفاده می کند. سپس هنگامی که این مراحل به پایان رسید دندانپزشک کامپوزیت را به تناسب دندان شکل می دهد. در مرحله آخر برای زیباسازی و فرم بهتر ،کامپوزیت را صیقل و پولیش داده می شود.

کاربرد کامپوزیت فلو

کاربرد کامپوزیت فلو

  • استفاده در چاله ها
  • پر کردن کلاس III و V
  • تعمیرات نقص مینای دندان
  • بازسازی اولیه دندان
  • کلاژهای دندانی
  • تعمیر کامپوزیت رزین
  • کولاژ دندان های شکسته
  • ثبات رنگ و دوام

انواع کامپوزیت فلو

  1. کامپوزیت فلو دنت اسکر
  2. کامپوزیت فلو دی ام جی
  3. کامپوزیت فلو پرزیدنت
  4. کامپوزیت فلو سینو دنتکس

مزیت های این نوع کامپوزیت

این محصول برای پر کردن حفره های که با کامپوزیت های معمولی بسیار دشوار است، بسیار مناسب می باشد که این کار را دندانپزشک با استفاده از سرنگ با سرتیپ کوچک انجام می دهد. از دیگر مزیت های آن، شکل گرفتن در لایه های نازک و از تشکیل حباب و حفره جلوگیری می کند.

این محصول به عنوان لاینر برای ترمیم عمق دندان بسیار مناسب است به همین دلیل می باشد که در پایه ترمیم کاربرد بسیار خوبی دارد و به عنوان بیس بسیار عالی هستند و به تمام شیارهای دندان جریان پیدا می کنند. پس از قرار دادن دو لایه از باندینگ، یک لایه نازک از کامپوزیتهای فلو اضافه کرده و آن کیور میکنند.

مزیت های این نوع کامپوزیت

با استفاده از این محصول در ترمیم‌های کلاس V ، دیگر مشکلات  انقباض پلیمریزاسیون و سایش در مارژین‌های ترمیم وجود نخواهد داشت. همچنین در حفرات اکلوزال باریک نیز از این کامپوزیت می توان استفاده کرد. جالب است که بدانید استفاده از کامپوزیت فلو در هنگام کار با Invsalign clear retainers نیز مفید است. این روش مقداری کامپوزیت فلو در داخل تری قرار داده شده و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. در مرحله بعد کامپوزیت کیور خواهد شد. کامپوزیت روی دندان‌ها با برداشتن تری باقی می‌ماند.

هزینه این نوع کامپوزیت

ار عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت کار دندانپزشکی، استفاده از متریال و تکنیک های به روز می باشد همچنین از عوامل تاثیر گذار بر هزینه این مدل کامپوزیت، تعداد دندان های نیاز به ترمیم می باشد. باید توجه داشته باشید که تخصص و تجربه دندانپزشک هم تاثیر در قیمت انجام این کار دارد. در نتیجه نمی توانیم یک قیمت کلی برای انجام این مدل کامپوزیت بگوییم.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “کامپوزیت فلو چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید