در این مقاله قصد داریم تا درباره سیلر دندان صحبت کنیم و آموزش استفاده و ساخت سیلر MTA را آموزش دهیم. در واقع سیلر دندان در دندانپزشکی بسیار کاربرد دارد و به عنوان حساس ترین و وقت گیرترین مراحل درمان ریشه می باشد. اگر می خواهید با این ماده چسبناک برای دندان آشنا شوید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سیلر دندان چیست؟

شاید در ابتدا سوالتان این باشد که سیلر دندان چیست؟ در پاسخ به این سوالتان باید بگوییم که سیلر دندان، ماده چسبناکی است که در هنگام پر کردن ریشه دندان کاربرد دارد . در واقع بهتر است که این گونه بگوییم که، سیلر ماده ایی است که حاوی زینک اکساید بوده و پر کننده های دائمی برای کانال ریشه های دندان می باشد. سیلر دندان علاوه بر زینک اکساید دارای باریم سولفات، اوژنول و رادیوپاسیدی می باشد.

جالب است که بدانید سیلر های دندان از طیف وسیعی رنگ ها برخوردار هستند و قادرند با رنگ طبیعی دندان همسان شوند. به این صورت که برای تمامی تکنیک های آبچوراسیون مناسب هستند. سیلر ها هیچ تغییری در حجم و ابعاد دندان ایجاد نمی کنند و برخی از آن ها می توانند به راحتی با گوتا پرکا ترکیب شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

سیلر دندان چیست؟

نقش سیلر در آبچوره

در بخش انجام آبچوره بیشترین نقش را سیلر ایفا می کند و کیفیت و نوع سیلر بسیار مهم می باشد. در واقع سیلر های با بیس رزینی یکی از برترین سیلر های کاربردی در اندودنتیکس معاصر هستند و هم به روش لترالی و هم عمودی قابل استفاده هستند.

سیلر اندو چیست؟

سیلر اندو دارای کارآیی زیادی می باشد و یکی از پر کاربردترین ماده های چسبناک در رشته دندانپزشکی می باشد. یکی از مهم ترین کاربرد های سیلر اندو می توان به چسبیدن گوتا پرکا در هنگام پر کردن کانال ریشه، افزایش حجم در کانال ها و همچنین پر کردن دندان های شیری و دائمی اشاره داشت. این نوع سیلر ها دارای ویسکوزیته مطلوب می باشد و باریم سولفات آن ها ویژگی خاص و منحصر به فردی به آن ها بخشیده است.

سیلر اندو چیست؟

انواع سیلر ها

سیلر های BC یا برسلر

این نوع سیلر ها با عنوان سیلر های بیوسرامیک استاندارد طلایی به فروش می رسد. نمونه های خمیری این مدل سیلر ها در جراحی های آپیکو و ترمیمی ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلر ماروچی

دومین نوع سیلر می باشد که جز سیلر های غیر رزینی بوده است و در بازار ایران به طور گسترده عرضه می شود. این مدل سیلر به جای سیمان پرتلند از ماده ای به نام پوزولان ساخته می شود. در واقع پوزولان نوعی پوکه آتشفشانی است که در برخی از بتن ها کاربرد دارد . جالب است که بدانید روش ساخت آن باعث شده است تا استحکام نهایی آن حتی از بتن و پرتلند نیز بیشتر باشد.

سیلر MTA

این مدل از سیلر ساخت کشور برزیل می باشد و یکی از معدود سیلر هایی است که در آن از ماده MTA استفاده شده است. ۱۳ درصد از این سیلر از ماده MTA ساخته شده است و ۵۰ درصد آن از رزین سالیسیلات تشکیل شده است و همین موضوع این نوع سیلر را بسیار جالب و منحصر به فرد کرده است.

انواع سیلر ها

چگونگی آماده  سازی سیلر MTA

پودر سمان با آب استریل مخلوط شده تا قوام ماسه‌ی خیس به خود بگیرد . توجه داشته باشید که زمان هم زدن یک دقیقه و زمان کارکرد  ۵  دقیقه می باشد ولی اگر زمان بیشتری نیاز باشد سطح مخلوط را باید توسط گاز مرطوب پوشاند . برای کسب قوام ماسه ایی،  می‌توان آن را به کمک پلاگر به این قوام برسیم به این صورت که داخل محلول مورد نظر ببریم  و به آرامی آن را متراکم کنیم . برای متراکم نمودن آن می‌توان از پلاگر،  کن کاغذی یا گلوله مرطوب پنبه  استفاده کرد . ازآنجایی که MTA  هیدروفیل است و نیاز به محیط مرطوب برای سفت شدن دارد، در نتیجه محل مربوطه به هیچ وجه نباید خشک باشد .‌

بعضی روشها نیاز به مجاورت مستقیم MTA  با گلوله‌ی پنبه مرطوب برای سفت شدن دارد . به طور متوسط  ۴  ساعت طول می‌کشد تا این سمان سفت شود و شاید این یکی ازمعایب آن باشد . از توصیه‌های سازنده‌ی  آن این است که آب زیاد درمخلوط باعث تأخیر درزمان سفت شدن آن می‌شود . حتی گلوله‌های پنبه هم نباید بیش از حد خیس باشند . بعد از استقرار  MTA درمحل از شستشوی ناحیه پرهیز نمایید و رطوبت زیاد را توسط گلوله‌ی پنبه مرطوب حذف نمایید . زمان سفت شدن سیلر MTA حدود ۱۲ دقیقه می باشد که این زمان برای دندانپزشک زمان مطلوبی می باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با آموزش استفاده از سیلر mta آشنا کنیم چراکه بر این باوریم در راستای توسعه ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی میباشید، میتوانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی نظیر را داشته باشید.