آندودانتیکس چیست؟ آندودانتیکس به معنای درمان ریشه دندان یکی از شاخه های رایج دندانپزشکی است که به قسمت پالپ دندان و بافت های درونی و اطراف ریشه دندان تمرکز دارد. اندو به زبان یونانی دورن معنا می شود و دنتیکس نیز به معنای دندان است. اندودنتیست نیز فردی است که با عصب کشی و درمان بافت های آسیب دیده اطراف ریشه سروکار دارد و تمام تلاش خود را برای نجان دادن دندان طبیعی از مرگ انجام می دهد. این دسته از دندانپزشکان حدود ۲ الی ۳ سال فرار از دانشکده دندانپزشکی آموزش می‌بینند و اقدامات مختلفی از قبیل جراحی، درمان ریشه و فرایند های خاص برای حفظ دندان یاد می گیرند تا بتوانند از سلامتی دندان طی صدمات ایجاد شده محافظت کنند.

ریشه مهم ترین قسمت دندان است که تا استخوان کشیده می شود و دندان را در جای خود نگه می دارد و تقریبا دو سوم دندان را تشکیل می دهد. بخش پالپ دندان که اطراف ریشه قرار دارد تشکیل شده از عروق خونی، اعصاب و بافت همبند است. این قسمت می تواند به دلیل پوسیدگی عمیق دندان، آسیب دیدگی دندان و … ملتهب و عفونی شود که هنگام مواجه شدن با این مشکل باید هر چه سریع تر نزد متخصص ریشه دندان مراجعه کرد.

برای آشنایی بیشتر با این تخصص و بدانید روند درمانی آندودنتیکس چیست، در ادامه همراه ما باشید.

Root-canal-therapy

آندودانتیکس چیست ؛ حیاتی ترین شاخه دندانپزشکی!

آندودانتیکس زمانی لازم است که بافت داخل دندان دچار پوسیدگی و عفونت شده باشد. این درمان به ریشه دندان مربوط می شود که به دلیل مراقبت های نامناسب از لثه و دندان رخ می دهد و حتی ممکن است به درد شدید دندان نیز ختم شود. در این مواقع مراجعه به دندان پزشک و انجام مراقبت های فوری ضروری است.

کاربرد درمان ریشه و بافت اطراف آن

این روش درمانی گاهی اوقات با نام درمان کانال ریشه نیز شناخته می شود. دندانپزشکان و متخصصین کانال ریشه هر دو در انجام آن مهارت دارند. اما اندودنتیست ها دوره تخصصی این درمان را می گذرانند و به سطح بالاتری از تخصص در درمان ریشه دسترسی دارند. همچنین آن ها در تشخیص علل پیچیده دندان درد مهارت کافی دارند و مانند سایر جراحی های دندان این مشکل را با کمک ابزار دندانپزشکی درمان می کنند. از جمله کاربردهای اندودانتیکس می توان به موارد زیر اشاره کرد. با خواندن آن ها بهتر پی می برید، آندودانتیکس چیست.

درمان مجدد ریشه: مواد استفاده شده در کانال ریشه قبلی که به درستی و کامل بهبود نیافته است، حذف و جایگزین می شود.

جراحی فوری دندان: این اقدام معمولا برای ترمیم آسیب های پیچیده دندان یا عفونت های شدید دندان انجام می شود.

جراحی کشیدن دندان: کشیدن دندان زمانی انجام می شود که بافت آن به شدت آسیب دیده است و راهی برای نجات آن نخواهد بود.

جراحی ایمپلنت دندان: قرار دادن ایمپلنت دندان با جراحی با هدف حمایت از پروتزها، بازگرداندن ظاهر زیبا دندان و عملکرد بهتر بعد از برداشتن دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی ریشه دندان: این جراحی تخصصی به منظور برداشتن انتهای یا نوک ریشه دندان انجام می شود.

The-purpose-of-endodontics

هدف از اندودانتیکس؛ درمان پالپ دندان و نجات دندان

با دانستن آندودانتیکس چیست می توانید حدس بزنید این روش درمانی چه زمانی استفاده می شود. اندودانتیکس معمولاً به دلایل گفته شده در زیر اجرا می شود و به درمان بافت ریشه آسیب دیده و قسمت پالپ دندان مربوط می شود:

• پوسیدگی دندان همان حفره درمان نشده از پلاک که به بافت ریشه دندان آسیب می رساند.
  • آبسه که به دلیل تجمع باکتری داخل دندان یا لثه رخ می‌دهد.
  • صدمات دندانی که بر اثر ضربه یا زمین خوردن اتفاق می‌افتد.
  • زمانی که ترک دندان به بافت پالپ دندان گسترش می یابد.

Application-of-root-canal-treatment

مراحل درمان آندودانتیکس

زمانی که به متخصص درمان ریشه مراجعه می کنید به احتمال زیاد کانال ریشه شما مورد هدف قرار می‌گیرد. قبل از شروع درمان دانستن این که روند درمانی چقدر می تواند مفید باشد و آندودانتیکس چیست، بسیار اهمیت دارد. ابتدا از بی حس کننده موضعی استفاده می شود؛ طوری که در طول عمل هیچ دردی احساس نشود. سپس یک سد دهانی در اطراف دهان قرار می گیرد تا اندودانتیکس به خوبی انجام شود. برای دسترسی به قسمت های زیر و کانال ریشه از ابزار اندو استفاده می شود و با کمک آن تاج دندان را کنار می زنند. در این مرحله کانال ریشه تعمیر و تغییر شکل داده و مشکلات ریشه ای مانند عفونت درمان می‌شود. همچنین ممکن است دارویی برای جلوگیری از عفونت در ناحیه مورد نظر اعمال شود.

طی روند درمانی اندودانتیکس از مواد آندو که شامل مواد پر کننده، داروهای کانال ریشه و غیره است، استفاده می شود.

Endodontic-steps

بعد از درمان ریشه چه انتظاری می توان داشته باشیم؟

احساس شما بعد از درمان ریشه بستگی به مشکل و شدت آن دارد. اکثر درمان های ریشه سرپایی هستند و بعد از انجام تمام مراحل درد حاصل از آن تسکین می یابد. اما گاهی اوقات احساس ناراحتی جزئی رخ می دهد که به خوبی می‌توان آن را تحمل کرد و اگر امکان تحمل آن سخت باشد، با مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک مشکل کاملا قابل رفع است. معمولا احساس درد تا چند روز بعد از عمل جراحی کاملا رایج است که جراحی های گسترده تر باعث ناراحتی های شدیدتر و طولانی‌تر می‌شود. همچنین ممکن است لازم باشد بعد از درمان ریشه دندانپزشک خود روند بهبودی را پیگیری کند و یک روکش دارای پوشش فلزی در بالای دهان قرار می دهد تا به طور کامل از دندان ترمیم شده محافظت کند.

چه زمانی نیاز است به متخصص آندودنتیست مراجعه کرد؟

اگر با موارد گفته شده در زیر مواجه هستید ممکن است به یک نیاز متخصص ریشه دندان نیاز داشته باشید.

• درد طولانی مدت دندان
  • درد غیر قابل توضیح در دهان یا فک
  • دندان هایی که به گرما سرما یا غذاهای شیرین حساس هستند.
  • التهاب در نزدیکی دندان یا لثه آسیب دیده
  • برخی دلایل دندان درد مانند آبسه دندان، اگر در زمان مناسب درمان نشود، می تواند سلامت شما را تهدید کند.

اگر در اثر تصادف به دهان خود آسیب وارد شده و یا علائم احتمالی عفونت را مشاهده می کنید، به دنبال درمان فوری باشید:

• مشکل در تنفس یا بلع
  • قرمز یا تورم در دهان که به گونه شما گسترش یافته است.

Endodontist

خرید ابزار آندو از دنتی دنتال؛ فروشگاهی آنلاین و به روز

اگر تصمیم دارید برای ارائه خدمات اندودنتیکس بهترین باشید و یا مراجعین مطب از بهترین روش های درمانی بهره مند شوند، باید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی نهایت تلاش خود را به کار بگیرید. همچنین دوستانی که برای درمان مشکلات ریشه دچار شک و تردید هستند باید به متخصصی مراجعه کنند که از بهترین  ابزار و تجهیزات اندو بهره مند باشد. تهیه لوازم و ابزاهای دندانپزشکی کار دشواری است؛ مخصوصا اگر هدف تهیه بهترین امکانات باشد اما پیدا کردن مجموعه ای معتبر، ریشه درمانی در بالاترین کیفیت قابل اجراست.

حال که می دانید ـندودانتیکس چیست و از اهمیت آن در حوزه دندانپزشکی با خبر هستید، بد نیست با یکی از مجموعه های معتبر در زمینه ارائه بهترین تجهیزات و لوازم دندانپزشکی آشنا شوید. مجموعه آنلاین دنتی دنتال یکی از بهترین فروشگاه های دندانپزشکی است که بهترین محصولات را در این زمینه ارائه می دهد و کیفیت آن را به طور کامل تضمین می کند. یکی از ویژگی هایی که باعث شده است این مجموعه به عنوان بهترین پیشنهاد شود، امکان برگشت کالا ۷ روز بعد از تحویل است. در این حالت، خیال مخاطبین آسوده است و دغدغه ای بابت کیفیت و خدمات پس از فروش ندارند.