همه افراد برایشان مشکلات دندان و دهان به مانند پوسیدگی دندان پیش آمده است که نیاز به ترمیم دندان دارند. برای ترمیم دندان در دندانپزشکی نیاز به تجهیزات و ابزارآلات مخصوص به خود می باشد که بدون این وسایل ترمیم دندان امکان ندارد. آنگل ایمپلنت یکی از این ابزار می باشد که در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این ابزار را معرفی کنیم.

در واقع دندانپزشکان برای درمان پوسیدگی دندان و پر کردن آن باید در ابتدا قسمت پوسیدگی دندان را بردارندو سپس با مواد های خاص ناحیه برداشته شده را پر کنند. با انجام این مراحل دندانپزشک از خرابی  شیوع پوسیدگی جلوگیری می کند.

آنگل ایمپلنت و هندپیس

آنگل ایمپلنت و هندپیس

در واقع آنگل ایمپلنت را نمی توانید برای ترمیم دندان استفاده کنید و در کنار آن با از هندپیس هم استفاده شود. البته لازم است که بدانید تمام این تجهیزات بر روی ایرموتور یا میکروموتور قرار می گیرد و سپس یک ارتباط مکانیکی بین فرز و ایرموتور برقرار می شود می تواند فرز را به حرکت در آورد.

قسمت های تشکیل دهنده آنگل ایمپلنت

این ابزار از قسمت های مختلفی همچون: هد یا سر آنگل دارای کاتریج، یک ورودی آب و یک خروجی آب که در برخی از مدل های آن مجرای آب قرار ندارد همچنین دارای پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش می باشد.

اجزای داخلی این ابزار شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هد و در نهایت به فرز می باشد مانند دنده های کاتریج، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که توجه داشته باشید این قسمت باید دائما روغن کاری شود زیرا در اثر اصطحکاک به مرور کوتاه می شود و از هم دور می شود که در این صورت نیابد از آن کار کنید تا قطعه را تعویض کنید.

معرفی هندپس

همانطور که گفته شد نمی توانید آنگل ایمپلنت را تنها استفاده کنید و در کنار آن باید از هندپیس استفاده شود. در واقع هندپیس مستقیم جز ساده ترین و پایدارترین طرح برای وسایل چرخشی می باشد. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد باید محور چرخش فرز به موازات محور طولی دندان قرار گیرد بنابراین هندپیس مستقیم دسترسی مناسب را محدود می کند.برای حل این مسئله نیاز است که سر هندپیس به اندازه ۹۰ درجه چرخانده شود.نیروی جابه جا کننده ای که ۹۰ درجه با محور چرخش زاویه دارد باید به راحتی کنترل شود.با ایجاد زاویه دومی در تنه هندپیس به طوری که نوک فرز در امتداد محور طولی هندپیس قرار گیرد اولا احتمال ایجاد بازوی اهرمی و چرخش هندپیس از بین می رود ثانیا باعث دسترسی مناسب و ثبات کافی هندپیس می شود.

هندپیس هم دارای ساختمان مشابه ای از آنگل ایمپلنت می باشدو به تنهایی این دو ابزار قابل استفاده نیستند. همانطور که گفته شد این ابزار بر روی یکی ایرموتور یا میکروموتور قرار می گیرد که از این طریق بتواند فرزی که بر روی آن ها بسته شده است را به حرکت در بیاورد.

نسبت دو ایرموتور به آنگل ایمپلنت

نسبت دو ایرموتور به آنگل ایمپلنت

  • معمولا در انتهای آنگل که به دور آن یک نوار رنگی نقش بسته است ، نسبت دور ایرموتور به آنگل را مشخص می کند.
  • اگرنوار آبی باشد ، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل ۱ به ۱ است.
  • اگر نوار قرمز یا نارنجی باشد، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل ۱ به ۵ است.
  • اگر نوار سبز باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها ۲به۱ ، ۴به۱ ، ۱۰به۱ ، ۲۰به ۱ و ۴۰به۱ خواهد بود.
  • اگر نوارمشکی باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها ۲۲به۱ ، ۲۵به۱ خواهد بود که از این آنگل ها بیشتر جهت جراحی و ایمپلنت کاربرد دارد.
  • هندپیس های جراحی که به صورت مستقیم است همیشه نسبت دور ایرموتور به آن ۱ به ۱ است.

طریقه کار آنگل ایمپلنت

این ابزار برای انواع جراحی و درمان ایمپلنت کاملا مناسب می باشد و عملکرد و کارایی بسیار عالی دارد. این ابزار دارای سیستم آب از داخل می باشد که جز اولین آنگل می باشد که چنین سیستمی دارد و باعث می شود تا کار کردن با آن بسیار راحت تر باشد. همچنین این نوع سیستم باعث می شود تا محلول را در همان نقطه ای که فرز کار می کند بپاشد. این ابزار در هنگام کارگزاری ایمپلنت نقش بسیار مهمی دارد و از نظر بهداشتی بسیار ایده آل است. سر آنگل ایر این نوع در مقایسه با دیگر آنگل های موجود در بازار کوچکتر می باشد و باعث می شود تا به کلیه زوایای غیر قابل دسترسی دهان، دندانپزشک به وسیله این ابزار دسترسی داشته باشد.

طریقه کار آنگل ایمپلنت

آنگل ایمپلنت سرعت دریافتی را ۲۰ برابر کاهش می دهد. جالب است که بدانید این نوع آنگل ها به ۵ دسته تقسیم می شوند که شامل : ساده، نوری، میکروسری (Micro-Series)، Kirschner Meyer نوری و Kirschner Meyer  میکروسری موجود است.

ویژگی های آنگل ایمپلنت

  • دارای ۱ مسیر آب داخلی
  • دارای مسیر نور دوتایی – نور غیر خیره کننده و بدون سایه
  • حداقل سرعت ۵ دور در دقیقه
  • حداکثر سرعت ۲۰۰۰دور در دقیقه
  • قابل استفاده با انواع موتورهای مدل E و مطابق استاندارد ISO 3964
  • دارای قطر فرز ۲.۳۵ میلی متر ، تیپ ۱ مطابق استاندارد ISO1797
  • برای شستشو قابلیت اتوکلاو تا دمای ۱۳۵ درجه سانتی گراد

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آنگل ایمپلنت چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید