ابزار ترمیمی دندانپزشکی طیف گسترده‌ای دارد که هر کدامشان با اشکال عجیب و غریب طراحی شده‌اند و وظیفه خاصی را بر عهده دارند. اگر جزء دسته بیماران مضطرب هستید که از ابزار دندانپزشکی می‌ترسید باید بگوییم شما تنها نیستید، اضطراب از دندانپزشکی میان مراجعین بسیار رایج است. تحقیقات نشان می‌دهد خیلی‌ها به‌دلیل تجربه ترس، از مراجعه به دندانپزشک امتناع می‌کنند و این امر بر سلامت دندان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

اگرچه ابزارهای ترمیمی آنقدر دوستانه به نظر نمی‌رسند. اما اگر با آنها بیشتر آشنا شوید ترس و دلهره کمتری را تجربه می‌کنید و دانستن اینکه چه چیزی انتظار می‌رود می‌تواند به شما کمک کند برای ملاقات با دندانپزشکی آمادگی لازم را به‌دست آورید.

انواع ابزار ترمیمی دندانپزشکی؛ از آینه تا قلم

ابزارهایی که برای ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می‌شود شامل چه چیزهایی است؟ از آینه گرفته تا ابزارهای پیشرفته دندانپزشکان، همگی برای افزایش دقت و کنترل بهتر طراحی شده‌اند. اما برخی ابزارها با هدف ترمیم دندان آسیب دیده به کار می‌رود. انواع ابزار ترمیمی دندان پزشکی مجموعه‌ای از ابزارهایی است که به اصلاح فرم و مشکل ایجاد شده دندان کمک می‌کند و موجب می‌شود دندان دوباره قابل استفاده باشد.

۱.آینه؛ ساده ترین ابزار

احتمالاً آینه کمترین ترس را نسبت به دیگر ابزارهای دندانپزشکی ایجاد می‌کند. اما با این وجود، جز ابزار ترمیمی دندانپزشکی بسیار کاربردی است. ظاهر آینه بسیار کوچک است که به یک دسته فلزی یا پلاستیکی متصل می‌شود. دندانپزشکان از این ابزار برای رسیدن به دو هدف استفاده می‌کنند. مهم‌ترین هدف، امکان مشاهده قسمت‌های مختلف دهان و دندان‌ها، یافتن پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات بالقوه و دومین هدف، حرکت دادن زبان یا فشار دادن گونه بدون دخالت دست است.

آینه دندانپزشکی

۲.دستگاه مکش بزاق دهان

برخلاف دیگر ابزارهای دندانپزشکی، دستگاه مکش بزاق دهان به‌عنوان ساده‌ترین ابزار ترمیمی دندانپزشکی شناخته می‌شود که مراجعه کنندگان براحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند و حتی ممکن است باعث شادی و خنده آنها شود. هنگامی که دندانپزشک در حال بررسی دهان شماست، نیاز به دهان کاملاً خشک دارد. در این لحظه دستگاه مکش وارد کار می‌شود و آب دهان را براحتی خارج می‌کند.

دستگاه مکش دارای یک لوله بلند است که به خلأ متصل می‌شود. مطمئناً تا به حال صدای خلأ را شنیده و چسباندن لوله داخل دهان به گونه هایتان را احساس کرده اید. همچنین زمانی که حین درمان، پزشک از آب استفاده می کند به درخواست پزشک دهان خود را می‌بندید تا آب انباشته شده توسط دستگاه تخلیه شود.

۳.مته دندانپزشکی؛ ترسناکترین ابزار

کمتر کسی پیدا می‌شود که از مته دندان نترسد. مخصوصاً صدای این ابزار که برای تمام بیماران بسیار آزاردهنده است و دلیلی می‌شود که از دندانپزشکی دوری کنند. این ابزار ترمیمی برای حذف پوسیدگی دندان قبل از پر کردن حفره طراحی شده است و دارای مکانیزم پاشش جریان آب حین ایجاد برش است. عملیات پاشش آب از داغ شدن بیش از حد مته پیشگیری می‌کند که در غیر این صورت احتمال آسیب‌دیدگی دندان بسیار  خطرساز می شد.

سوراخ کردن دندان با کمک مته کمی ناراحت کننده است. زیرا ارتعاشات آن به دندان و لثه برخورد می‌کند. اما دندانپزشک با استفاده از بی حسی موضعی احساس درد را به حداقل می‌رساند؛ طوری که حین اجرا تراش دندان هیچ دردی احساس نمی‌کنید.

 

مته دندانپزشکی

۴.سرنگ دندان؛ بی‌حس‌کننده  

سرنگ دندان همان وسیله‌ای است که داروی بی حس کننده را به داخل دهان تزریق می‌کند. ممکن است از نظر ظاهری سوزن آن بزرگتر از  سوزن سرنگ معمولی باشد. اما این مدل طراحی کمک می‌کند دندانپزشک در نقطه درست تزریق را انجام دهد. تزریق ماده بی حسی ممکن است برای لحظه‌ای ناراحت کننده باشد. اما به‌سرعت اثربخشی خود را نشان می‌دهد و با خیال راحت عملیات ترمیمی دندان را به پایان می‌رسانید.

اگر نسبت به سوزن می‌ترسید بهتر است به آن نگاه نکنید. این مرحله آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که فرصت نمی شود ترسی در دلتان احساس کنید.

۵.کریر آمالگام؛ انتقال دهنده ماده پرکننده

کریر آمالگام ابزاری منحصربه‌فرد برای پر کردن دندان دارای حفره است که ماده پرکننده به نام آمالگام را به داخل حفره هدایت می‌کند. این ابزار کاربردی در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود که با فشار دادن اهرم انتهایی، ماده پر کننده داخل حفره دندان قرار می‌گیرد.

فراموش نکنید، این ابزار ترمیمی دندانپزشکی تنها توسط دندانپزشک استفاده می‌شود که راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش را برای بازسازی دندان آسیب دیده به ارمغان آورده است. ماده ترمیمی آمالگام بسیار انعطاف پذیر و نرم است که برای مدت کوتاهی نرم باقی می‌ماند. اما کم کم سفت می‌شود و قسمت خالی دندان را پر می‌کند و حجم نامنظم دندان براحتی با کمک آن قابل رفع است.

 

کریر آمالگام

 

۶.کندانسور آمالگام؛ متراکم کننده ماده پرکننده

کندانسور آمالگام یکی دیگر از ابزارهای مهم ترمیمی دندان است که به‌منظور متراکم سازی ماده پرکننده یعنی آمالگام درون حفره تراشیده شده دندان استفاده می‌شود. این ابزار از نظر ظاهری دارای نوک کاملاً تخت در دو سر آن است که از نظر قطر و اندازه با یکدیگر فرق می‌کنند. طراحتی متفاوت دو سر این ابزار به این دلیل است که دندانپزشک از آن برای دندان‌های مختلف به راحتی استفاده کند. همچنین برای متراکم و فشرده سازی مواد پرکننده داخل حفره دندان مفید باشد.

۷. کارور؛حالت دهنده آمالگام

کارور وسیله‌ای کاربردی برای شکل دهی ماده پرکننده است که در اشکال مختلف طراحی و ساخته می‌شود. این ابزار دارای دو سر با لبه تیز است که برای کندن یا شکل دادن آمالگام از آن استفاد می‌کنند. رایج‌ترین کارورها شامل کارور هورن باخ، و کارور کلوئید دیسکوئید و کارور است.

۸.برنیشر؛ صاف کننده آمالگام 

برنیشر یا براق کننده خربزه‌ای به‌عنوان ابزار ترمیمی دندانپزشکی، وظیفه صاف کردن آمالگام را بر عهده دارد که بعد از متراکم سازی، با هدف شکل دهی نوار ماتریس قبل از استفاده و حالت دادن اولیه آمالگام در دستان دندانپزشک قرار می‌گیرد.

 

برنیشر

۹. قلم کامپوزیت؛ کانتورکننده آمالگام

قلم کامپوزیت یکی دیگر از ابزارهای دستی ترمیمی دندانپزشکی است که در پایان مرحله ترمیم دندان استفاده می‌شود. این ابزار با هدف پولیش و کانتور کردن ماده پرکننده استفاده می‌شود و برای حذف شیارها و تراشیدن قسمت‌های اضافی دندان کاربرد دارد.

همچنین این ابزار باعث صاف کردن حاشیه‌های ناهموار و صیقل دادن سطح آمالگام می‌شود و به از بین بردن هر گونه خراش روی دندان که طی مراحل ترمیم ایجاد شده است، کمک می‌کند.

قلم کامپوزیت از نظر ظاهری در اشکال مختلف مانند نوک گرد و بلوطی طراحی شده است که هر کدام هدف تخصصی خاص خود را دارد.

۱۰.قالبها؛ هیجان انگیزترین ابزار ترمیمی دندانپزشکی

اگر به روکش یا محافظ دندان نیاز داشته باشید، دندانپزشک استفاده از قالب دندان را تجویز می‌کند. قالب‌ها جز ابزاری هستند که اصلاً ترسناک به نظر نمی‌رسند و از ماده‌ای نرم و پرکننده تشکیل می‌شوند تا درون دهان قرار گیرند. در آخر نیز هنگام گاز گرفتن قالب، شکل کامل دندان‌ها ایجاد می‌شود.

برخی مراجعین نسبت به طعم ماده نرم کننده احساس ناخوشایندی دارند. با این حال، این مرحله بسیار سریع اتفاق می‌افتد و تنها کافی است برای چند ثانیه تحمل کنید. البته برخی دندانپزشکان برای احساس بهتر مراجعین و کودکان از مواد قالب گیری طعم دار استفاده می‌کنند.

 

قالب دندانپزشکی

 

خرید انواع ابزار ترمبمی دندانپزشکی از دنتی دنتال

اکنون که در مورد ابزار ترمیمی دندانپزشکی بیشتر می‌دانید، دیگر مجبور نیستید با دلهره و ترس پنهانی به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین زمانی که دندانپزشکان از این ابزارهای به ظاهر خطرناک استفاده می‌کنند، هیچ آسیب و خطری، سلامت دندان‌ها را تهدید نمی‌کند. زیرا دندانپزشکان با ماده بی حس کننده کمک می‌کنند احساس بهتری تجربه کنید و نسبت به اقدامات ترمیمی ترسی نداشته باشید.

اگر هم تصمیم دارید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی اقدام فرمایی بهتر است فروشگاه دنتی دنتال را به شما نعرفی نماییم. در  این فروشگاه  انواع لوازم و تجهیزات دندانپزشکی را می‌توانید با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا و با بهترین قیمت خریداری نمایید.