انواع پروتز دندان را می‌شناسید؟ این ابزار برای جایگزین ترمیم دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می‌شود که بهبود لبخند بسیار کمک می‌کند و در افزایش توانایی در جویدن تاثیرگذار است. اما اینکه کدام گزینه مناسب‌تر است موضوع بسیار مهمی است که دندانپزشک با بررسی شرایط بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

پروتز دندان مانند دیگر خدمات دندانپزشکی با سؤالات و سوتفاهم‌های زیادی روبرو می‌شود و اغلب افراد نمی‌دانند کدام پروتز دندانی بهتر است و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. پس بهتر است قبل از هر کاری با انواع پروتزهای دندانی، ویژگی‌ها و نحوه کار گذاشتن آن آشنا شوید.

انواع پروتز دندان؛ از مصنوعی تا ایمپلنت

پروتزهای دندانی ابزارهای کاربردی و زیبایی هستند که بخشی از تکنولوژی دندانپزشکی را تشکیل می‌دهند و از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند. این ابزار دندانپزشکی برای ترمیم دندان آسیب دیده یا جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود. در حقیقت به شاخه‌ای از دندانپزشکی که وظیفه ترمیم دندان معیوب را بر عهده دارد، پروتز دندان می‌نامند.

این راهکار با استفاده از یک برنامه ریزی دقیق جهت توانبخشی و حفظ عملکرد دندان و همچنین ظاهر و سلامت دهان و دندان اجرا می‌شود. در ادامه با انواع ابزار پروتز آشنا می‌شوید:

  • پروتز متحرک دندان

این مدل پروتز تشکیل شده از پروتز کامل و پروتز جزئی است:

 

انواع پروتز دندان متحرک

 

  • پروتز متحرک کامل دندان؛ همان دندان مصنوعی

زمانی که هیچ دندانی در دهان وجود ندارد، کار گذاشتن پروتز دندان کامل توصیه می‌شود. انواع پروتز دندان متحرک را به‌عنوان دندان مصنوعی می‌شناسند که براحتی جایگزین تمام دندان‌های طبیعی می‌شود. این مدل پروتز می‌توان را به‌صورت روزانه استفاده و قبل از خواب از دهان خارج کرد. به‌طور کلی، پروتزهای متحرک از پلاستیک یا فلز کروم ساخته می‌شوند که ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی دارند. مهمترین مزیت پروتز متحرک دندان، قیمت مناسب آن است. همچنین بسیار سریع کارگزاری می‌شود و در مقایسه با نصب پروتز دندان ثابت نیازی به مرحله التیام ندارد.

پروتز متحرک هیچ تداخلی در عملکرد جویدن ایجاد نمی‌کند. اما این احتمال وجود دارد که بیمار برای برقراری رابطه بهتر با دندان مصنوعی و احساس راحت‌تر کمی دچار مشکل شود. زیرا ممکن است در داخل دهان حرکت کند و بیمار مجبور شود بعد از هر وعده غذایی دندان مصنوعی را خارج و تمیز کند.

پروتز متحرک کامل دندان

  • پروتز متحرک جزئی دندان؛ پایدارتر و ارزانتر

پروتز متحرک جزئی بر خلاف انواع پروتز دندان متحرک کامل تنها یک یا چند دندان را پوشش می‌دهد و از پلاستیک یا فلز کروم ساخته می‌شود و توسط قلاب‌های فلزی روی دندان قرار می‌گیرد. این مدل پروتز روی لثه را نیز می‌پوشاند و به دندان‌های باقی‌مانده متصل می‌شود تا در جای خود ثابت باقی بماند. از آنجا که این مدل پروتز روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد و به‌وسیله آنها ثابت می‌ایستد، پایدارتر و ارزان‌تر است.

  • پروتز دندان اوردنچر

اوردنچر یکی از انواع پروتز دندان متحرک است که ست کامل دندان‌ها را پوشش می‌دهد و روی چند پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. معمولاً استفاده از این مدل پروتز حس راحتی کمتری نسبت به پروتزهای ثابت دارد.

  • پروتز دندان پارسیل

این مدل پروتز به‌عنوان دندان تکه‌ای شهرت دارد و در اشکال مختلفی طراحی می‌شود. انواع پروتز پارسیل از ترکیباتی مانند اکریل و آلیاژ فلزی ساخته می‌شود که به‌دلیل فلزی بدون گیره‌ها کمتر کسی تمایل به استفاده از آن دارد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از مدل پارسیل felexite استفاده کنند تا پایه فلزی نیز هم رنگ دندان‌ها باشد.

 

چگونگی نصب پروتز متحرک؛ بسیار ساده و سریع

نحوه نصب انواع پروتز دندان متحرک نسبتاً ساده است. زیرا دندانپزشک تنها با اطمینان از ثابت بودن قلاب‌های فلزی روی دندان‌های پایه پروتز را نصب می‌کند. سپس با تنظیم کردن و سازگاری دندان‌ها مصنوعی با فک براحتی می‌توان از مزایای آن استفاده نمود. برای پروتزهای متحرک قبل از اینکه دندانپزشک تنظیمات مناسب برای آن را انجام دهد ابتدا پروتز موقت در دهان قرار می‌گیرد که ممکن است این فرآیند کمی طولانی باشد.

  • انواع پروتز دندان ثابت؛ جایگزین همیشگی

پروتز دندان ثابت جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته است. این روش زمانی انتخاب می‌شود که به‌طور دائم به دهان بیمار متصل شود و بر خلاف پروتز متحرک برای تمیز کردن یا نگهداری قابل برداشت نیست.

از مزایای آن می‌توان براحتی بیشتر، چسبندگی و استحکام بهتر دندان اشاره کرد. انواع پروتزهای ثابت شامل ایمپلنت، بریج روکش و پروتزهای هیبریدی است.

  • روکش دندان، پوشش جدید برای دندان آسیب دیده 

تاج یا روکش دندان یک پوشش جدید برای دندان آسیب دیده است که از فلز یا چینی ساخته می‌شود. این راهکار روشی بلندمدت برای رفع شکستگی، ترک خوردگی و فرسودگی دندان است که از بروز خطرهای بیشتر برای دندان آسیب دیده بخوبی جلوگیری می‌کند. کارگزاری روکش دندان به‌عنوان رایج‌ترین انواع پروتز دندان ثابت، طی دو مرحله قابل انجام است:

-قالبی نرم از دهان و دندان‌ها تهیه می‌شود به‌گونه‌ای که حفره آسیب‌دیده را پر کند.

-دندان برای دریافت روکش آماده شود.

-روکش دائمی ساخته می‌شود و تا زمان اجرای آن یک روکش موقت روی دندان قرار می‌گیرد.

-بعد از چند هفته روکش تاج دائمی روی دندان قرار می‌گیرد.

  • ایمپلنت دندان؛ جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت یکی از گزینه‌های مناسب برای رفع جای خالی دندان از دست رفته است که پایه آن روی استخوان فک قرار می‌گیرد و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن ثابت باقی می‌ماند.

در مراحل زیر نحوه نصب ایمپلنت دندان را به‌طور کامل توضیح داده‌ایم:

  • یک دستگاه پیچ مانند در استخوان فک قرار می‌گیرد.
  • سپس وسیله نگهدارنده برای تاج به آن اضافه می‌شود که قبل از آن باید حدود چند ماه برای ترمیم استخوان منتظر بمانید.
  • روکش به نگهدارنده تاج اضافه می‌شود تا با تاج دندان‌های اطراف مطابقت پیدا کند و از نظر ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی باشد.

معمولاً دستگاه‌های ایمپلنت بسیار بادوام هستند و تأثیر مثبتی بر زندگی دارند؛ طوری که به‌عنوان بهترین روش جایگزین میان انواع پروتز دندان شناخته می‌شود. امروزه با پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی و ارائه ابزارهای منحصر به فرد اجرای ایمپلنت‌های دندانی و پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت مورد توجه زیادی قرار گرفته است و افراد بسیاری ترجیح می‌دهند از ایمپلنت‌های ثابت برای جایگزین دندان از دست رفته خود استفاده کنند.

ایمپلنت دندان

 

  • بریج دندان، پر کردن شکاف بین دندانهای طبیعی

بریج دندان یکی دیگر از انواع پروتز دندان است که برای پر کردن شکاف میان دندان‌های طبیعی استفاده می‌شود. این مدل پروتز در انتهای دندانهای طبیعی قرار می‌گیرد و از یک یا چند دندان مصنوعی ساخته می‌شود که برای امنیت و ثبات بیشتر آن ممکن است از یک پل برای متصل شدن به ایمپلنت دندان استفاده شود. بریج دندان طی مراحل گفته شده در زیر اجرا می‌شود:

  • در اولین مرحله یک قالب روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و سپس پل موقت جهت پر کردن شکاف ساخته می‌شود. در حالی که پل دائمی ظرف چند هفته آماده خواهد شد.
  • در مرحله دوم پل دائمی در جای خودش نصب می‌شود و تنظیمات جزئی انجام خواهد شد.

مدت زمان ماندگاری بریج دندان حدود ۵ الی ۱۵ سال است.

 نصب پروتز ثابت، بسیار پیچیده و زمانبر

معمولاً نصب پروتزهای ثابت نسبت به متحرک پیچیده‌تر است. دندانپزشک با قرار دادن پایه‌های محکم در ریشه دندان برای اتصال پروتز ثابت کار را آغاز می‌کند که برای احساس راحتی حین جویدن و استفاده از دندان لازم است قبل از اجرای پروتز از موفقیت آمیز بودن فرآیند انسداد اطمینان حاصل نماید.

بریج دندان

خرید تجهیزات دندانپزشکی از فروشگاه دنتی دنتال

قبل از پیشنهاد از میان انواع پروتز دندان نام برده شده، ابتدا دندانپزشک سلامتی کلی دهان از جمله تعداد دندان‌های از دست رفته، وضعیت دندان‌های باقی مانده و ضخامت استخوان فک را در نظر می‌گیرد و سپس بهترین روش را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر تنها یک یا دو دندان از دست رفته و مابقی دندان‌ها سالم باشد، پروتز بریج و پارسیل راه حل بهتر است. اما اگر تعداد کمی از دندان‌ها باقی مانده و شرایط ناخوشایندی ایجاد شده است، دندان مصنوعی یا ایمپلنت بهترین گزینه است. در صورتی که اگر استخوان فک نازک نباشد و به پیوند استخوان اضافی احتیاج نداشته باشید.

فراموش نکنید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و انواع ابزار پروتز دندان باید به سراغ فروشگاهی مطمئن و معتبر بگردید؛ فروشگاهی که تمام محصولات آن اورجینال است و تجربه بی نظیری در این زمینه دارد. یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش ابزار دندانپزشکی، فروشگاه دنتی دنتال است که با خلق شرایط ویژه اعم از ضمانت بازگشت و تضمین اصل بودن کالا توانسته خدمات جذاب و کاربرپسندی در دنیای اینترنت ارائه دهد. با ورود به صفحه محصولات و مشاهده انواع تجهیزات دندانپزشکی به حرفه‌ای بودن این مجموعه پی می‌برید و با اطمینان کامل می‌توانید خرید کنید.