یکی از پرکاربردترین ابزار و تجهیزات دندانپزشکی، لایت کیور است. یکی از ابزار های ضروری برای پر کردن دندان می باشد. این ابزار تاثیر مستقیمی در کیفیت درمان شما دارد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این وسیله کاربردی را معرفی کنیم و همچنین بهترین مارک لایت کیور را در این مقاله معرفی خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی لایت کیور

قبل از آشنایی با بهترین مارک لایت کیور بهتر است که تعریفی از این ابزار داشته باشیم. Light cure که به نور سرد هم در دندانپزشکی معروف است برای سفت کردن کامپوزیت های استفاده شده برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به کاربردی بودن این ابزار باید در خرید آن توجه داشت و با بهترین مارک لایت کیور آشنا شویم.

در گذشته دندانپزشکان از لایت کیور های هالوژنی استفاده می کردند که وظیفه کیور کردن مواد دندانپزشکی را برعهده داشتند. این ابزار دارای مشکلاتی همچون:پر سر و صدا، داغ بودن که نیاز به فن خنک کننده داشتند، اندازه بزرگ و وزن زیادی داشتند و همچنین سیم های زیادی داشتند که بسیار دست و پا گیر بود و دندانپزشک را محدود می کردند. برای برطرف کردن موارد و مشکلات لایت کیور هالوژنی، مدل LED وارد بازار شد و امروزه لایت کیور های هالوژنی کاملا منسوخ شده اند.

معرفی لایت کیور

کاربرد لایت کیور

برای آشنایی با بهترین مارک لایت کیور، لازم است که با کاربرد این ابزار ضروری آشنا شوید. در واقع برای پر کردن دندان از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از این روش ها، کامپوزیت می باشد. مواد کامپوزیت به شکل خمیر هستند و نرم هستند و برای خشک شدن نیاز به زمان دارند به همین دلیل دنداپزشکان برای تسریع خشک شدن این مواد از دستگاه لایت کیور استفاده می کنند. این نکته را بیماران بدانند که اشعه ای که از این ابزار ساطع می شود هیچ خطری ندارد اما نگاه کردن به نور توسط دندانپزشک و کادر درمان باعث مشکلاتی در دید می شود و به همین دلیل دندانپزشکان و کادر درمان هنگام استفاده از این ابزار باید از عینک مخصوص استفاده کنند.

اجزای بهترین مارک لایت کیور

  • برد الکترونیکی کنترل جریان نور
  • کلید خاموش و روشن دستگاه
  • ترانس تبدیل ولتاژ
  • لامپ هالوژن
  • کابل هدایت نور
  • هندپیس
  • رفکلتور
  • سوئیچ سیگنال

اجزای بهترین مارک لایت کیور

شرکت های تولید کننده بهترین مارک لایت کیور

شرکت های زیادی اقدام به تولید لایت کیور انجام می دهند. اگر بخواهیم بهترین مارک لایت کیور را مورد بررسی قرار دهیم شرکت های خارجی زیادی همچون: کمپانی های وودکپر،dmetecوMonitex اشاره کرد. شرکت وودپکر چینی و مونیتکس شرکتی تایوانی می باشند که محصولات متعددی را به سایر کشور ها صادر می کنند. کمپانی Monitex در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و هم اکنون یکی از بهترین برند های تولید کننده لایت کیور میباشد. شرکت dmetec که دارای دو نوع لایت کیور Skylight و Ecolight می باشد واقع در کره جنوبی می باشد. این شرکت دارای بیش از ۲۰ سال سابقه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی دارد. برای متوجه شدن بهترین مارک لایت کیور باید با برخی از مشخصات این ابزار کاربردی آشنا شوید. در ادامه این موارد را معرفی می کنیم.

توان خروجی

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در هنگام خرید بهترین مارک لایت کیور باید به آن توجه کنید، توان خروجی آن است. اکثر لایت کیور ها دارای توان خروجی بیشتر از ۱۰۰۰mw/cm2 که این توان خروجی می تواند  پروسه Curing را به خوبی انجام دهد. مسلما اگر توان خروجی بیشتر باشد زمان لازم برای انجام curing کمتر می شود. همچنین باید توجه نمود که curing light هایی که توان بیشتری دارند عمق بیشتری را هم cure می کنند. بنابراین باید به توان خروجی لایت کیور توجه نمود تا زمان بیش از حد مورد آسیب رساندن به بیمار نشود.

طول موج خروجی

مواد کامپوزیت از Photoinitiator های متفاوتی استفاده می کنند. لذا طول موجهای متفاوتی مورد نیاز هست که بتوان به درستی و تا عمق مناسبی پروسه curing را انجام داد. به همین دلیل طول موج در لایت کیور مهم می باشد. لازم است که بدانید، لایت کیور هایی که دارای لامپ هالوژنی هستند دارای طیف وسیعی از طول موج ها هستند و با توجه به این موضوع برای مواد بیشتری می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. درمقابل آنها لایت کیورهایی که از LED برای کیور کردن استفاده میکنند طول موج های محدودتری را ساطع میکنند. معمولا طول موج های LED Light Cure بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر می باشد.

طول موج خروجی

Dental Filling drying

مد های برنامه ریزی شده

طریقه استفاده این دستگاه و کیور کردن کامپوزیت ها کاملا وابسته به دندانپزشک می باشد. برخی با خروجی و توان کم شروع می کنند و آن را به تدریج افزایش می دهند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند تا با توان کم لایت کیور این پروسه را انجام دهند

زاویه سری لایت کیور

از مهم ترین پارامتر های که باید در هنگام خرید بهترین مارک لایت کیور به آن توجه داشته باشید، نور light cure  است. این نور باید به صورت عمودی بر روی دندان های بیمار تابیده شود. تابش عمودی نور LED Light Cure برای دندانهای آسیاب که در انتهای دهان قرار میگیرند اهمیت این موضوع را نشان میدهد. به همین منظور استفاده از سرهای مختلف لایت کیور با زاویه های مختلف کمک بسزایی در افزایش کیفیت کار میکند. این موضوع همچنین کار با دستگاه و کیور کردن دندان را راحت تر می کند.

طریقه طراحی و ارگونومی لایت کیور

نحوه قرار گرفتن لایت کیور در دست و راحتی کار با آن یکی از عوامل موثر می باشد. دسترسی راحت و کار با دکمه های موجود برروی لایت کیور شما را در انجام کار کمک می کند.

طریقه طراحی و ارگونومی لایت کیور

طول عمر باتری

از دیگر فاکتور های مهم خرید بهترین مارک لایت کیور، ظرفیت باتری می باشد. طول عمر باتری باید بگونه ای باشد که در طول یک روز شما نیاز به شارژ مجدد آن نداشته باشید. درصورت استفاده زیاد از لایت کیور توجه داشته باشید که قابلیت استفاده باسیم میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “بهترین مارک لایت کیور” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید