هنگامی که دندان دچار پوسیدگی می شود نیاز به ترمیم پیدا می کند و با استفاد از ترمیم دندان می توان آن دندان را درمان کرد. پر کردن دندان همان ترمیم دندان می باشد و هنگامی که دندان شما به واسطه مشکلات گوناگون دچار شکستگی و پوسیدگی می شود دندانپزشک با استفاده از روش های این پوسیدگی را بر میدارد و با مواد مخصوص دندان را پر می کند. در این مقاله قصد داریم تا بهترین مواد پر کردن دندان را معرفی کنیم در ادامه مقاله همراه ما باشید.

از چه موادی برای پر کردن دندان استفاده می شود؟

با پیشرفت تکنولوژی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان های پوسیده استفاده می گردد. در واقع دندانپزشک می تواند دندان های شما را با موادی همچون: طلا، سرامیک (پورسلین)، آمالگام (نقره ای رنگ)، پلاستیک همرنگ دندان و یا رزین کامپوزیت می توان پر کرد. از چه موادی برای پر کردن دندان استفاده می شود؟

مراحل پر کردن دندان

  1. در مرحله اول دندانپزشک بی حسی موضعی استفاده می کند تا در حین درمان دردی احساس نشود. با دریل دندانپزشکی، دستگاههای هوا برش یا لیزر بخشهای پوسیده دندان تراشیده می شوند. انتخاب نوع ابزار بستگی به دندانپزشک و همچنین راحتی بیمار دارد.
  2. سپس دندانپزشک با میله مدرجی به نام پروب، مشخص می کند آیا همه بخشهای پوسیده برداشته شده اند یا نه. پس از برداشتن همه پوسیدگیهای دندان، دندان تمیز می شود تا از هر گونه باکتری و ذرات خارجی پاکسازی شود و آماده پر کردن باشد.
  3. اگر پوسیدگی نزدیک به ریشه دندان باشد ممکن است ابتدا با یونومر شیشه یا رزین کامپوزیت لایه ای روی ریشه های دندان کشیده شود تا از آن بیشتر محافظت شود چرا که در داخل ریشه عصب قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است.
  4. مواد پر کننده دندان در حفره دندان قرار می گیرند.
  5. در آخر دندانپزشک دندان را پولیش می کند.
  6. چند مرحله دیگر برای پر کننده های همرنگ دندان وجود دارد چرا که نحوه قرار دادن مواد روی دندان متفاوت است. رزین کامپوزیت را به صورت لایه به لایه داخل دندان قرار می دهند. هر لایه با تابش نور مخصوصی سخت می شود و سپس لایه بعدی روی آن قرار می گیرد و همینطور کار ادامه می یابد تا دندان پر شود. سپس مواد شکل دهی می شوند و مواد اضافی برداشته می شود و دندان پولیش می شود.

پرکردن دندان چگونه است؟

باید دقت کنید که به محض مشاهده پوسیدگی و عارضه در دندان خود به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید. زیرا اگر شکستگی و پوسیدگی بیشتر شود دندان از دست می رود. در ابتدا دندانپزشک پوسیدگی را بررسی می کند و سطح دندان را از پوسیدگی پاک می کند و با استفاده از بهترین مواد پر کردن دندان اقدام به ترمیم دندان می کند. لازم است که به این نکته دقت کنید که دندان های به ریشه نرسیده اند راحتتر درمان می شوند تا آن هایی که به ریشه رسیده اند. پرکردن دندان چگونه است؟

معرفی بهترین مواد پر کردن دندان

آمالگام

یکی از بهترین مواد پر کردن دندان، آمالگام است که از چندین فلز به نام های جیوه، روی، قلع و مس است. این ماده از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و قیمت مناسبی دارد. این نوع ماده دارای عمر طولانی است و تا زمان های طولانی دچار مشکل نمی شود. البته این نوع ماده دارای یک سری معایب می باشد که به آن می پردازیم: معایب
  • رنگ نقره ای که متفاوت با رنگ طبیعی دندان است
  • برای پر کردن دندان با آمالگام باید بخش بیشتری از دندان تراشیده شود یعنی کمی از دندان سالم هم تراشیده می شود تا فضای کافی برای قرارگیری مواد پر کننده باقی بماند.
  • گاهی اوقات مواد پر کننده آمالگام ممکن است باعث تغییر رنگ بقیه ساختار دندان به رنگ مایل به خاکستری شود.

طلا

یکی از ماده های گران قیمت برای پر کردن دندان، طلا می باشد. این نوع ماده از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است زیرا که طلا از ورود هر گونه باکتری، مواد غذایی و بزاق دهان به درون حفره دندان جلوگیری می کند و همچنین دچار تغییر رنگ هم نمی شود. این نوع ماده برای پر کردن تمام دندان ها استفاده می شود و طول عمر طولانی دارد. استفاده از این ماده برای پر کردن دندان دارای معایب زیر می باشد: طلا معایب
  • طلا گران ترین مواد پر کننده دندان است و هزینه آن بیش از ۱۰ برابر آمالگام تمام می شود.
  • دفعات مراجعه به دندانپزشک برای پر کردن دندان با طلا بیشتر است و معمولاً حداقل دو جلسه باید مراجعه کنید.
  • اگر در مجاورت دندان پر شده با آمالگام باشد، به دلیل شوک گالوانیک ممکن است با عث درد دندان شود.
  • رنگ طلایی که به دندان می دهد

کامپوزیت

یکی از بهترین مواد پر کردن دندان، کامپوزیت می باشد که دارای جنس شیشه پودری و رزین است. این نوع ماده استحکام پایین تری در مقایسه با آمالگام دارد و به همین دلیل از این نوع مواد دندانپزشکی بهتر است برای دندان های استفاده شود که فشار کمتری بر روی آن ها اعمال می گردد. کامپوزیت یکی از روش هایی که دندان های خود را پر می کنید و  می توانید ظاهری طبیعی مشابه دندان های دیگر خود داشته باشید. معایب
  • دوام و مقاومت پایین
  • زمان طولانی درمان از این روش
  • در صورتی که کامپوزیت را به صورت اینلی یا آنلی بخواهید استفاده کنید باید بیش از یک مرتبه مراجعه داشته باشید.
  • هزینه کامپوزیت شاید نزدیک به دو برابر هزینه آمالگام تمام شود.

سرامیک

از دیگر بهترین مواد پر کردن دندان، سرامیک است که این نوع از مواد دندانپزشکی به دندان شما چسبانده نمی شود بلکه در لابراتور دندانپزشکی ساخته می شود و به این صورت به طور کامل بخش پوسیده را پوشش می دهد. این نوع ماده به دندان شما ظاهر طبیعی می دهد به صورتی است که دندان پر کرده قابل تشخیص نخواهد بود. سرامیک معایب
  • هزینه بالا
  • برای ترمیم دندان با سرامیک به بیش از یک جلسه مراجعه نیاز دارید.

بعد از پر کردن دندان به موارد زیر توجه کنید:

هنگامی که با بهترین مواد پر کردن دندان درمان شما انجام شد باید برای نگهداری دندان های خود به نکات زیر توجه کنید: تاثیر مواد بی حسی تقریباً ۱ تا ۳ ساعت پس از درمان از بین می رود. در این زمان بسیار مهم است که از سمت بی حس شده دندان ها برای جویدن غذا استفاده نشود تا به این ترتیب از گاز گرفتن زبان، لب و گونه تا زمان از بین رفتن تاثیر مواد بی حسی جلوگیری شود. وضعیت کودک باید تا زمان از بین رفتن تاثیر ماده بی حسی تحت نظارت باشد. در نتیجه استفاده از این روش درمانی، ممکن است دندان شما دچار حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد شوند یا احساس نامطلوب در زمان وارد شدن فشار به آنها داشته باشند. این شرایط کاملاً عادی و معمول است. این علائم احتمالی معمولاً بعد از گذشت دو هفته از بین می رود. به این ترتیب با گذشت این دوره دندان ها و لثه های شما احساس بهتری پیدا خواهند کرد و دیگر نیاز به نگرانی در این رابطه وجود ندارد. بعد از پر کردن دندان به موارد زیر توجه کنید:

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “بهترین مواد پر کردن دندان” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید