از مهم ترین عوامل درمان ریشه دندان، تعیین طول کانال ریشه می باشد. این کار توسط ایپکس لوکیتور انجام می شود و در این مقاله قصد داریم تا این ابزار کاربردی در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با اپکس لوکیتور و روش استفاده از آن آشنا شوید. اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر یکی از ابزار های دندانپزشکی در درمان ریشه دندان می باشد. این وسیله جز تجهیزات دندانپزشکی ضروری و کاربردی می باشد و دقت بالا این وسیله باعث شده است تا استفاده از این ابزار را برای دندانپزشکان که کار اندو انجام می دهند به یک نیاز تبدیل می کند. این وسیله می تواند کیفیت درمان شما را تا حد زیادی ارتقا دهند و اپکس لوکیتور باعث می شود تا از استرس کار اندو کاسته شود. در واقع اپکس فایندر امروزه به یک وسیله کاربردی و مهم در اندودانتیکس تبدیل شده است.

کاربرد اپکس لوکیتور در اندودانتیکس

هدف از درمان اندودانتیکس جداسازی ریشه دندان از عوامل ایجاد کننده بیماری می باشد عواملی همچون: مواد آلی، باکتری و سموم آن ها، پروتئین های تغییر شکل یافته می باشد. به همین دلیل برای حذف منشا این آلودگی ها در ریشه دندان انجام درست و صحیح درمانی اندودانتیکس بسیار ضروری می باشد. اندودانتیکس شامل مراحلی همچون: پاک سازی و شکل دادن کامل ریشه و مهر و موم کردن آن و پر کردن دندان به صورت غیر قابل نفوذ و سه بعدی که هیچ گونه نشتی نداشته باشد. با توجه به این مراحل استفاده از اپکس لوکیتور در اندودانتیکس بسیار ضروری و مهم می باشد. کاربرد اپکس لوکیتور در اندودانتیکس

اپکس لوکیتور چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانیم نمی توان با چشم انتهای ریشه دندان را مشاهده کرد و تخمین کانال ریشه هم نیاز به اندازه گیری دقیق دارد. در واقع فاصله از یک نقطه مرجع کرونال تا نقطه ای که در آن باید آماده سازی کانال و آبچوریشن خاتمه یابد را طول کانال می گویند. اپکس لوکیتور از یک مدار الکتریکی برای تعیین محل اپیکال فورامن استفاده می کند که بدن انسان هم جزئی از آن می باشد. به این صورت است که یک طرف دستگاه توسط یک گیره به لب بیمار و طرف دیگر آن به فایل متصل می گردد. اپکس لوکیتور چگونه کار می کند؟ هنگامی که فایل در کانال ریشه در جهت اپیکال حرکت می کند و در تماس با بافت پریودنتال قرار می گیرد، مدار الکتریکی تکمیل می گردد. جالب است که بدانید اچپکس لوکیتور های مدرن دارای دقتی بیش از ۹۰ درصد هستند البته محدودیت هایی همچون: به حداقل رساندن مواد داخل مجرا و شکل مجرا را دارند. یکی دیگر از نکاتی که لازم است بدانید، استفاده از اپکس لوکیتور نتایج درست و قابل قبولی در دندان های نابالغ یا آپکس باز ندارد.

نکات اپکس لوکیتور

نکات اپکس لوکیتور استفاده تنها از یک روش برای تعیین طول ریشه کانال، ضریب اشتباه را بالا خواهد برد و بهتر است نتایج حاصل از اپکس لوکیتور در کنار رادیوگرافی و سایر روش‌های دیگر از جمله لمس تنگی اپکس، کن کاغذی و… استفاده شود. اپکس لوکیتور جایگزینی برای رادیوگرافی نیست حتی اگر دقت بالاتری نسبت به آن داشته باشد. این دو مکمل یکدیگر هستند و با توجه به خطاهای هر دو در تعیین طول، بهتراست با یکدیگر استفاده شوند. توجه داشته باشید که بیشتر اپکس فایندر ها از نسل سه به بعد خود در حضور بزاق، هیپوکلریت، مایعات و رطوبت دقت خود را حفظ می‌کنند ولی این موضوع مربوط به داخل کانال می‌باشد و تاج دندان تا جای ممکن باید خشک و عاری از حضور مایعات باشد. یکی از فاکتورهای مهم در افزایش دقت اپکس لوکیتور رعایت اصول اندو می باشد، از جمله: برداشت کامل پوسیدگی، برداشت کامل ترمیم قبلی، پیش آماده سازی قبل از تعیین طول و آماده سازی رعایت ایزولاسیون یکی از نکات اساسی و مهمی است که در استفاده از اپکس فایندر باید رعایت گردد. بدون ایزولاسیون احتمال خطا در نتیجه بالا می باشد البته باید توجه داشته باشید که استفاده از محلول شست و شو و یا لوبریکنت عدم وجود خطا را ۱۰۰% تضمین نمی کند. از دستگاه در حالت شارژ پر استفاده نمائید زیرا در حالت شارژ کم احتمال بروز خطا وجود دارد و از باتری های باکیفیت در دستگاه‌ اپکس لوکیتور خود استفاده نمائید. توجه داشته باشید که بهتر می باشد گیره لبی را در سمت مخالف محل درمان قرار دهید زیرا در سمت درمان گیره هم فضا قرار دارد که علاوه بر سد راه دست، احتمال اتصالی و ایجاد خطا در نتیجه نیز وجود دارد. دقت کنید که الکترود ها و گیره های اپکس فایندر قابل اتوکلاو هستند به همین دلیل برای هر بیمار از الکترود های استیل شده استفاده کنید. اپکس فایندر برای کودکان و خانم های باردار که به رادیوگرافی حساس می باشند، کاربرد زیادی دارد. یکی از مزیت های اپکس لوکیتورهای نسل جدید عدم تداخل آن با ضربان ساز قلب است و استفاده از آنها بلامانع است. ولی همیشه جهت رعایت احتیاط راهنمای استفاده از دستگاه را بطور کامل مطالعه کنید و از عدم تداخل آن مطمئن گردید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “روش استفاده از اپکس لوکیتور” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید