یکی از مهم ترین ابزار و تجهیزات دندانپزشکی، فرز دندانپزشکی می باشد. در واقع احتمال دارد که برایتان پیش آمده باشد که پیش دندانپزشک رفته ایید و دندانپزشک به شما گفته است که یکی از دندان های شما نیاز به عصب کشی یا ترمیم دارد. پوسیدگی دندان یکی از بیماری های دندانی است که اگر درمان نشود باعث خرابی و پوسیدگی دندان های دیگر هم می شود. با توجه به این موضوع دندانپزشک برای رفع پوسیدگی دندان و ترمیم ریشه از ابزار های مختلفی استفاده می کند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار در این حوزه درمان، فرز دندانپزشکی می باشد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل این ابزار دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم و فرز کاربایدی هم مورد بررسی قرار می دهیم.  در ادامه مطلب همراه ما باشید.

فرز دندانپزشکی چیست؟

قطعات مته مانند کوچک که به هندپیس متصل می گردند را فرز می گویند. این فرز ها برای برش در بافت های سخت به مانند دندان ها و استخوان ها استفاده می شود. در واقع هنگامی که دندان پوسیده می شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها باید قسمت های پوسیده دندان تراشیده شود و ابزاری که برای تراشیدن این پوسیدگی استفاده می شود فرز دندانپزشکی است. فرز های دندانپزشکی از جنس های مختلفی می باشد که بر روی هندپیس، آنگل یا توربین متصل می گردد.

این مدل چرخنده های کوچک از طریق برش دادن و کندن یا ساییدن پوسیدگی دندان را برمیدارند. توجه داشته باشید که از این ابزار برای صاف کردن و برداشتن اضافه های ترمیم ها هم استفاده می شود. این ابزار در دندانپزشکی بسیار کاربردی و مهم می باشد و در جنس و اشکال و سایز های مختلفی وجود دارد که با توجه به سطح درمان انتخاب می شود.

انواع فرز های دندانپزشکی

همانطور که گفته شد، فرز های دندانپزشکی در جنس های مختلفی ساخته می شود که در ادامه قصد داریم انواع فرز های دندانپزشکی را معرفی کنیم.

فرز های استیل

اولین فرزی که قصد معرفی آن را داریم از جنس استیل می باشد. این فرز دندانپزشکی در سال ۱۸۹۱ ساخته شده است و جز ابزار های مقرون به صرفه برای آماده سازی حفره های دندانی و تخلیه دنتین می باشد. این ابزار عاج ها را در سرعت پایین به خوبی در برمیگیرد، اما در سرعت بالا در هنگام تراش مینا دندان کند می شود. این کندی سرعت باعث ایجاد لرزش و حرارت در دندان بیمار می شود و در نتیجه باعث ناراحتی بیمار و خستگی دندانپزشک است.

فرز های استیل

فرز کاربایدی

این مدل فرز در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و به دلیل کارآیی بهتر و سرعت بالاتر در مقایسه با فرز استیل محبوب گردید. این نوع فرز از تنگستن ساخته شده است که فلزی بسیار سخت است و در برابر دمای بالا کاملا مقاوم می باشد این فلز از فولاد سه برابر سخت تر می باشد. با توجه به این سختی باعث شده است تا برش های تیزی را ایجاد کند و پوسیدگی دندان را به راحتی بردارد.

یکی از مزیت های فرز کاربایدی، این است که برخلاف فرز الماسی قابلیت بار ها استفاده را دارد. به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل تمایل به شکست بهتر است که این فرز در سرعت بالا استفاده شود.

فرز کاربایدی

کاربرد فرز کاربایدی

این جنس از فرز دندانپزشکی برای جدا سازی مواد ترمیمی به مانند کامپوزیت های هیبریدی بسیار مناسب است. به طور کلی فرز کاربایدی برای آماده سازی حفره دندانی، تکمیل سطوح و ترمیم، جداسازی مواد قدیمی پر کننده، ایجاد فاصله بین دندان های به هم چسبیده و خیلی از موارد دیگر کاربرد دارد. تیغه های فرز کاربایدی و همچنین استیل به دو شکل ساده و دارای بریدگی های عرضی ساخته می شوند که نوع دوم دارای قدرت برندگی بیشتری می باشد.

فرز الماسی

یکی دیگر از جنس های فرز دندانپزشکی می باشد. این مدل فرز از چسباندن ذرات ریز زاویه دار و نوک تیز یا همان الماس ساخته شده است که به وسیله ماده زمینه نرم تر بر روی قسمت سر فرز ساخته می شود. این نوع فرز ها به طور معمول برای نصب بر روی توربین ها مناسب است. به دلیل سختی زیاد برای تراشیدن دندان هم بسیار مناسب است. این نوع فرز ها برای برداشتن اجسام شکننده به مانند مینا و سرامیک بسیار مناسب هستند.

فرز الماسی

نکات مهم برای تمیز کاری فرز کاربایدی و فرز دندانپزشکی

به مدت ده دقیقه فرز ها را در محلول ضدعفونی کننده خیس کنید، فرسایش پوشش فرزهای الماسی را کاهش می‌دهد. پس از این مدت، می‌توان با کمک برس‌های مناسب و چندین بار شستشو، فرز را از مواد پاک نمود و در جای تمیز و خالی از رطوبت نگهداری کرد.

در صورت استفاده از اولتراسونیک‌ها، ابتدا باید فرزها را در جافرزی قرار داد. سپس به مدت ۵ دقیقه با استفاده از پاک کننده‌های عمومی چندین بار شستشو داد و سپس خشک کرده و در مکانی بدون رطوبت نگهداری کنید.

در صورت استفاده از اتوکلاو، باید فرزها را در کیسه قرار داد و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۳۵ درجه اتوکلاو نمود. سپس آن‌ها را خشک و در جای تمیز نگهداری کرد. همچنین می‌توان فرزها را در استریلیزر با حرارت خشک، به‌مدت ۱ ساعت و دمای ۱۷۰ درجه قرار داد. این دستورالعمل، مانع از زنگ‌زدگی آن‌ها خواهد شد.

بهتر است از استعمال محلول ضدعفونی سرد حاوی مواد اکسیدکننده اجتناب شود، زیرا ممکن است باعث تضعیف فرزهای کارباید شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “فرز کارباید چیست و چه کاربردی دارد؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.