فرق آنگل و توربین دندانپزشکی چیست؟

فرق آنگل و توربین دندانپزشکی چیست؟

آسیب های دهان و دندان یکی از دغدغه های همیشگی ما بوده است که با درد زیادی هم همراه می باشد. در واقع اگر اقدامات مناسبی برای رفع آن انجام نشود می تواند زندگی شما را مختل کند. در گذشته تنها راه برطرف کردن مشکلات دندان کشیدن آن بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی راه های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

توربین دندانپزشکی چیست؟

در واقع اگر برای پر کردن دندان و یا ترمیم دندان های خود به دندانپزشکی رفته باشید به طور حتم با رایج ترین وسیله دندانپزشکی آشنا شده ایید. توربین دندانپزشکی از ابزاری است که دندانپزشک برای برداشتن ناحیه پوسیده دندان از آن استفاده می کند. با این کار از گسترش پوسیدگی در دندان جلوگیری می کند.

توربین ها را می توان جز اصلی یونیت یا صندلی دندانپزشکی دانست. این ابزار از ابزار چرخنده تجهیزات دندانپزشکی می باشد و با سرعت بالا فرز قرار گرفته در قسمت سر توربین را به چرخش در می آورد. عملکرد توربین های دندانپزشکی بسیار شبیه به مته های صنعتی می باشد.

تفاوت آنگل و توربین

اجزا توربین دندانپزشکی

سرتوربین دندانپزشکی دارای شفت، بلبرینگ و پروانه می باشد که به مجموع این اجزا اصطلاحا کارتریج می گویند. در واقع توربین ها با فشار هوا کار می کنند به این صورت که فشار هوای ورودی به توربین به پروانه درونی آن برخورد می کند و سبب ایجاد چرخش در توربین می شود. فرز دندانپزشکی هنگام برخورد با دندان اصطحکاک زیادی را ایجاد می کند که باعث تولید گرما می شود و به همین دلیل برای خنک شدن فرز آب و هوا توسط پروانه مخلوط می شود تا در خروجی کارتریج سبب کاهش دما و خنک سازی توربین شود.

قسمت های تشکیل دهنده آنگل

آنگل ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده که شامل: هد یا سر آنگل دارای کاتریج، یک ورودی و یک خروجی آب و در برخی از مدل های آن مجرای آب قرار ندارد و همچنین دارای پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش می باشد. اجزای داخلی هم شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هدر و در نهایت به فرز می باشد مانند: دنده های کاتریج ، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که باید دائما روغن کاری شود چون در اثر اصطکاک به تدریج کوتاه شده و از هم دور می شوند که در این صورت بایستی از کار کردن با آن جلوگیری شود تا قطعه تعویض گردد.

تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی

جالب است که بدانید آنگل ها در دندانپزشکی بسیار شبیه به توربین ها هستند و در واقع کاربرد مشابهی دارند. تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی بیشتر در سرعت و قدرت ایجاد کننده آن ها می باشد. به این صورت که توربین ها دارای سرعت زیاد و قدرت گشتاور کمتری هستند اما آنگل ها از سرعت نسبتا کمتری برخوردار هستند ولی قدرت بیشتری دارند. از دیگر تفاوت آنگل و توربین این است که از آنگل ها برای برداشتن پوسیدگی های حساس تر دندان استفاده می شود به این دلیل که سرعت پایین تر و دقت عملکرد بیشتری دارند.

بهترین مارک توربین دندانپزشکی

تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی از نظر ساختاری

از نظر ساختار، توربین ها مستقیم به یونیت متصل می شوند در حالی که آنگل باید به ایرموتور متصل گردد. به این صورت است که آنگل یک ارتباط بین ایرموتور و فرز ایجاد می کند. از دیگر ویژگی های آنگل این می باشد که می تواند به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد برای موارد لازم توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت فرز های توربین و آنگل

در واقع تمام فرز ها دارای دو بخش تنه و سر هستند. بخش تنه داخل توربین و آنگل قرار می گیرد. تفاوت تنه فرز توربین و آنگل در این است که تنه فرز های توربین یک استوانه صاف و براق می باشد در حالی که در انتهای تنه فرز آنگل یک شیار وجود دارد که مشخصه آن محسوب می شود. دومین تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی در فرز ها، ضخامتشان می باشد به این صورت که ضخامت فرز آنگل بیشتر از فرز توربین می باشد.

فرز توربین دندانپزشکی چیست

طبقه بندی فرز ها

اگر از نظر برندگی بخواهیم فرز ها را طبقه بندی کنیم باید بگوییم که، قدرت برندگی فرز های الماسی را نوار های رنگی بر روی تنه آن ها مشخص می کند. به این صورت که زبرترین فرز دارای نوار مشکی رنگ و نرم ترین آن ها نوار به رنگ سفید دارد. نوارهای فرزها از زبرترین به سمت نرم ترین عبارتند از مشکی، آبی، سبز، قرمز، زرد، سفید می باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “فرق آنگل و توربین دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.

دیدگاه‌های نوشته

    سپیده ۴ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ

    ممنون از مقاله ی خوبتون. ارسال به شهرستان هم دارید؟

      admin ۴ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ

      با سلام و احترام، بله تمامی محصولات دندانپزشکی قابلیت ارسال به شهرستان را دارا میباشد.

×

WhatsApp Chat

چطور می توانم کمکتان کنم ؟

×