درباره لوازم عمومی دندانپزشکی چه می‌دانید؟ این ابزار برای استفاده توسط دندانپزشک و کارکنان آن در طول مراقبت از دندان‌ها طراحی شده‌اند و در ارزیابی و درمان بیماری‌های دندانی کمک شایانی می‌کنند. هر کدام از این ابزارها برای هدف خاصی طراحی شده‌اند و برخی از آنها برای روش‌های مختلف درمانی بسیار منحصر به فرد هستند.بسیاری از این ابزارها به‌صورت عمومی قابل استفاده است و نمی‌توان برای هر فردی از دستگاه جداگانه استفاده کرد. به همین خاطر، به این دسته از ابزارها، لوازم عمومی دندانپزشکی می‌گویند.

 

لوازم عمومی دندانپزشکی + ۱۲ از پرمصرف ترین ها

اگر تصمیم دارید در آینده یک متخصص دندانپزشکی شوید یا علاقه‌مندید دانش خود را در مورد لوازم دندانپزشکی ارتقا دهید و به یک دستگاه دستیار دندانپزشک حرفه‌ای تبدیل شوید، بهتر است با لوازم عمومی نیز آشنایی کامل داشته باشید. لوازم عمومی دندانپزشکی شامل یک‌سری ابزارها و تجهیزات است که در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. هرکدام از ابزارها برای درمان یا زیبایی دندان استفاده می‌شوند که دسترسی به بافت دندان را امکان پذیر می‌کنند و باعث راحت‌تر شدن روند درمانی می‌شوند.

لوازم عمومی دندانپزشکی

هنگامی که معاینه دندانپزشکی آغاز می‌شود روی صندلی قرار می‌گیرید که تمام مراجعین روی همان می‌نشینند. در کنار صندلی ابزارهای مختلفی وجود دارد که دندانپزشک دائماً در حال کار کردن با آنهاست. تمام این وسائل ابزار دندانپزشکی است که باعث می‌شود دندانپزشک فعالیتش را به نحوه احسن انجام دهد و مراجعین رضایت کامل را کسب کنند.

  • اولین ابزار دندانپزشکی، صندلی

اولین لوازم عمومی دندانپزشکی که ذهن می‌آید، صندلی است. صندلی‌های دندانپزشکی از نظر طراحی و نوع ساخت در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. اما معمولاً این مدل صندلی‌ها دارای قدرت و استحکام مناسبی هستند و از دو موتور برای بالا و پایین کردن قسمت نشیمنگاه و جابجای پشتی برخوردارند. اگر هنگام قرارگیری روی این مدل صندلی‌ها دقت کرده باشید متوجه شده‌اید براحتی به اشکال مختلف تبدیل می‌شود و دندانپزشک با کمک آن می‌تواند بیمار را در ارتفاع‌های مختلف به حالت خوابیده جا به جا کند.

 

صندلی دندانپزشکی

 

  • کاویترون؛ دشمن باکتریها

قویترین ابزار عمومی دندانپزشکی همان دستگاه جرم گیری دندان است که به جنگ پلاک و لکه‌های حاصل از فعالیت باکتری‌ها می‌رود. این دستگاه قدرت بسیار بالایی دارد که با کمک آن می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های دندانی جلوگیری کرد و یا به درمان آنها نیز پرداخت. احتمال خونریزی دندان با کمک این دستگاه بسیار کم و آسیب رسانی آن به دندان‌ها بسیار پایین است.

 

کاویترون

  • دستگاه ساکشن یا مکنده بزاق

ساکشن یکی دیگر از لوازم عمومی است که در زمینه‌های مختلف درمانی و زیبایی استفاده می‌شود. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است به خالی کردن بزاق دندان می‌پردازد و با ایجاد خلأ، آب دهان را جمع آوری می‌کند. همچنین باعث می‌شود دندانپزشک راحت‌تر فعالیت‌های درمانی زیبایی خود را انجام دهد.

خوب است بدانید در برخی فعالیت‌های دندانپزشکی ممکن است با ساکشن‌های قوی‌تری مواجه شوید که علاوه بر بزاق دهان، خون جمع شده در دهان را نیز تخلیه کند. مانند برخی جراحی‌های مربوط به لثه و جراحی دندان عقل.

 

دستگاه ساکشن دندانپزشکی

  • آینه دندان

برای تمام بیماران آینه دندان قابل تشخیص‌ترین و ساده‌ترین لوازم عمومی دندانپزشکی است. اندازه آن تقریباً به‌اندازه یک مسواک است که در انتهای آن یک آینه کوچک قرار گرفته است و براحتی داخل دهان قرار می‌گیرد. اگرچه این ابزار بسیار ساده است. اما به دندانپزشک کمک می‌کند براحتی به قسمت‌های صعب العبور دندان‌ها و لثه‌ها دسترسی پیدا کند؛ مخصوصاً زمان معاینه، پر کردن و تمیز کردن دندان‌ها.

  • کاوشگر

از این وسیله برای بررسی دندان‌ها از جهات مختلف اعم از پوسیدگی، جرم و دیگر ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. اگرچه نام دستگاه کمی پیچیده به نظر می‌رسد. اما معمولاً نحوه استفاده از آن راحت است و دندانپزشکان برای یافتن مسائلی که ممکن است بیمار را آزار دهد از این ابزار استفاده می‌کنند.

  •  فورسپس پنبهای

این ابزار دندانپزشکی با ظاهری شبیه موچین برای انتقال مواد داخل دندان یا خارج از دهان استفاده می‌کنند. معمولاً بیشتر برای گرفتن پنبه به کار می‌رود. اما می‌توان از برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد. مطمئناً این ابزار را براحتی می‌توانید از میان لوازم دندانپزشکی شناسایی کنید.

 

فورسپس پنبه ای

  • پروب پریودنتال 

از این ابزار  برای تشخیص عمق پاکت پریودنتال بر مبنای میلیمتر استفاده می‌کنند. نامی که برای این ابزار انتخاب کرده‌اند یونانی است و به معنای چیزی است که به استخوان یا بافت اطراف دندان مربوط می‌شود. به بیان دیگر، می‌توان گفت این ابزار برای ارزیابی وضعیت دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سرنگ آب و هوا

دندانپزشک با استفاده از این ابزار هوا و یا آب را به داخل حفره دهان تزریق می‌کند تا کمی دهان و دندان از مواد دندانپزشکی و ترشحات پاک شود. مطمئناً پاشش این دستگاه را روی دندان‌هایتان تا به حال تجربه کرده‌اید. زیرا دندانپزشکان در طول ویزیت و انجام فعالیت‌های دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند. هوا و آب چیزی است که از داخل این دستگاه خارج می‌شود و به‌دلیل تزریق آب و یا هوا به این دستگاه سرنگ می‌گویند.

 

سرنگ آب و هوا، لوازم عمومی دندانپزشکی

 

  • سینی دندانپزشکی

سینی دندانپزشکی به چند بخش سینی بهداشت، سینی مخصوص عملیات دندانی و سینی مخصوص جراحی‌های دهان و دندان تقسیم‌بندی می‌شود. این وسیله کاربردی باعث دسترسی بهتر دندانپزشک به ابزارهای مختلف می‌شود و کمک می‌کند ابزارهای مورد نیاز در سریعترین زمان ممکن جابه‌جایی شوند.

  •  دریل، ترسناک ترین ابزار

دریل از نظر بیماران ترسناک ترین لوازم عمومی دندانپزشکی است. این وسیله رایج صدا وحشناکی دارد و به این دلیل باعث ترس و وحشت بیماران می شود. اما با این حال، یکی از موثرترین و بهترین ابزارها است که به رفع پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان ها کمک می کند. البته دستگاه دریل علاوه بر تراشیدن باعث پاشش آب روی دندان می شود که این روند از داغ شدن دندان و آسیب دیدگی آن حین انجام کار جلوگیری می کند.

معمولا هنگام استفاده از این ابزار احساس دردی تجربه نمی شود. زیرا دندانپزشک ناحیه تحت درمان تحت بی حسی موضعی، بی حس می کند.

 

دریل دندانپزشکی

 

  •  فرزها؛ برش دهنده قسمت های سخت

از فرزها برای ایجاد برش در قسمت های سخت دندان ها و صیقل دادن سطح آن ها استفاده می شود. این وسیله در ابعاد و سایزهای مختلف در بازار موجود است که جنس الماس آن برای فرزهای دریل یا همان مته استفاده می شود. سرعت چرخش این ابزار نسبت به دریل کمتر است و از دیگر جنس ها مانند سرامیک، پلیمر و استیل ساخته می شوند. ضدعفونی شدن این ابزار بعد از هر بار استفاده توسط بخار و اتوکلاو انجام می شود.

خرید آنلاین لوازم عمومی دندانپزشکی از دنتی دنتال

تمام ابزار و لوازم عمومی دندانپزشکی برای حفظ سلامت لبخند شما طراحی شده‌اند. هر کدام از این ابزارها دسترسی خاصی به دندانپزشک هدیه می‌دهند تا او راحت‌تر روند درمانی و معاینه را انجام دهد. همچنین در پیشگیری از درد و احساس راحتی بیمار بسیار تأثیر گذارند.

این روزها شرکت های مختلفی در زمینه فروش ابزار دندانپزشکی فعالیت دارند که امکان خرید آنلاین را به مخاطبین ارائه می دهند. پس اگر تصمیم به خرید تجهیزات دندانپزشکی دارید در صورت آشنایی کامل این دسته از ابزارها، با خیال راحت می توانید اینترنتی سفارش خود را از فروشگاه دنتی دنتال انجام دهید. این فروشگاه در برابر اطمینان شما، ضمنانت کالا ارائه می دهد و دارای رضایت مخاطبین بسیار است، می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.