پروتز دندان عنصری مصنوعی است که جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می‌شود و عملکرد و زیبایی دندان را بازیابی می‌کند. اگر دندان‌هایی دارید که بشدت پوسیده یا آسیب دیده است و یا روش‌های ترمیم شده گذشته شروع به شکسته شدن کرده است و یا به‌دلیل تصادف و از دست رفتن دندان سالم با ظاهری نامناسب و جای خالی دندان‌ها مواجه شدید کاشت دندان تنها راهکار است. هنگامی که ایمپلنت‌های دندانپزشکی ریشه دندان مصنوعی ساخته شده از پیچ‌های تیتانیوم را تشکیل می‌دهد و با استخوان فک جوش می‌خورد ساختار فوق العاده قوی را می‌سازد که به خوبی می‌تواند از پروتز پشتیبانی کند.

امروزه شاهد انواع پروتز هستیم که معمولاً توسط ایمپلنت دندان جای دندان از دست رفته را جبران می‌کند و باعث می‌شود فرد با مشکلاتی مانند ناتوانایی در جویدن غذاها و روی هم قرار نگرفتن آنها مواجه نشود.

پروتز دندان چیست؟

زمانی که یک یا چند دندان را از دست می‌دهید تعویض آن بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت عدم ترمیم بروز تغییرات جدید در سلامت دندان و دهان وجود دارد که مهمترین آن مشکل در جویدن صحیح است. همچنین به مرور زمان استخوان دندان از بین می‌رود و حرکت دندان‌های دیگر آغاز می‌شود. اما به لطف پیشرفته‌ترین سیستم و ابزار دندانپزشکی، طراحی و ساخت پروتز دندان بسیار حرفه‌ای‌تر از قبل انجام می‌شود و امکان جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته با روش‌های دقیق‌تر وجود دارد تا شما لبخند و عملکرد دندان‌های خود را به‌سرعت بازیابی می‌کنید.

پروتزهای دندانی برای بازتوانی عملکرد افراد مبتلا به بی‌دندانی و یا افرادی که به‌طور جزئی یا کامل دندان‌های خود را از دست داده‌اند استفاده می‌شود که دارای انواع مختلف است.

 

پروتز دندان چیست؟

انواع پروتز دندان کدامند؟

پروتز به سه دسته بندی ثابت، متحرک و ایمپلنت تقسیم شده است که در موارد زیر اشاره کوچکی به هر یک از آنها می‌کنیم.

  • ثابت یا همان روکش دندان

پروتز دندان ثابت را با نام روکش دندان می‌شناسید که بعد از قرارگیری هیچ‌کس متوجه تفاوت آن با دیگر دندان‌ها نمی‌شود. این نوع پروتز از نظر ظاهری بسیار مناسب است و نسبت به پروتز متحرک طرفداران بیشتری دارد. البته پروتز ثابت در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به روکش تک واحدی و برویج اشاره کرد. روکش برویج معمولاً برای کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و دو دندان در مجاورت دندان‌های از دست رفته وجود دارد، استفاده می‌شود.

 

پروتز دندان ثابت

  • متحرک یا همان دندان مصنوعی

زمانی که امکان استفاده از پروتز ثابت وجود ندارد، پروتز دندان متحرک پیشنهاد می‌شود. این مدل پروتز به نام دندان مصنوعی شهرت دارد و براحتی جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر می‌کند. معمولاً این مدل پروتز برای سالمندان به کار می‌رود، طوری که آنها براحتی می‌توانند دندان مصنوعی را از دهان خارج یا قرار دهند. پروتز متحرک نیز به سه دسته تکه‌ای، ست دندان و اوردنچر تقسیم شده است.

بدون شک با مدل پروتز کامل آشنا شده‌اید که به‌طور کامل تمام دندان‌ها را پوشش می‌دهد. در حالی که امروزه استفاده از این مدل بسیار کاهش یافته است و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از ایمپلنت دندان استفاده کنند. روش پروتز اوردنچر نیز به‌گونه‌ای است که از چند پایه ایمپلنت برای قرارگیری پروتز استفاده می‌کند و این مدل نسبت به مدل‌های قبلی کاربرد بیشتری دارد. برای آشنایی با انواع پروتز دندان و اطلاعاتی کامل در این زمینه مقالات قبلی ما را مطالعه نمایید.

مراقبت از پروتز دندان

بعد از قرارگیری پروتز، پزشک دستورالعمل‌های لازم برای نگهداری آن را ارائه می‌دهد. برای افزایش ماندگاری پروتزهای دندانی انجام مراقبت‌های روزانه و مراجعه دوره‌ای برای معاینه دندان‌ها ضروری است. در حقیقت لازم است هر چند وقت یک بار برای معاینه و استفاده از ابزار دندانپزشکی به مطب پزشک مراجعه کنید تا شرایط دندان‌ها و پروتز بررسی شود:

 

مراقبت از پروتز دندان

 

  • بعد از هر وعده غذایی باید مراقبت‌های لازم برای پروتز داخل دهان را انجام دهید و پروتز و حفره دندان را با مسواک زدن، دهان شویه و نخ دندان بشویید.
  • بعد از هر وعده غذایی مراقبت‌های پروتز را جدی بگیرید. استفاده از مسواک و نخ دندان برای حفظ و سلامتی دهان ضروری است.
  • پروتز باید با استفاده از برس و خمیر دندان مخصوص ضدعفونی شود.
  • استفاده روزانه از قرص‌های پاک کننده برای ضدعفونی کردن پروتزهای متحرک بسیار اهمیت دارد و از عملکرد قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و باعث از بین رفتن لکه‌های روی آن می‌شود.
  • توصیه می‌شود در شب‌ها پروتز را خارج کنید تا از فشار روی وسیله و دندان‌های مجاور وارد می‌کند در امان باشید.
  • ماساژ لثه به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

 

مزایای دستگاه پروتز؛ از بهبود ظاهر تا تقویت اعتماد به نفس

در موارد زیر با چند مزیت این دستگاه آشنا می‌شوید:

  • بهبود ظاهر دندان‌ها
  • تقویت اعتماد به نفس
  • بهبود توانایی در جویدن
  • حفظ سلامتی و قدرت فک
  • محافظت از لثه در برابر انواع بیماری‌ها و مشکلات جدی

پروتز دندان چگونه ساخته میشود؟

پروتز دندان طی چند جلسه مراجعه به دندانپزشک و به کار بردن تجهیزات دندانپزشکی تهیه می‌شود:

  • ابتدا دندانپزشک با کمک ابزار مانند ماده قالب‌گیری،اندازه و دندان مورد نظر را شبیه سازی می‌کند.
  • سپس تکنسین دندانپزشکی با کمک قالب و مواد مخصوص پروتز را می‌سازد.
  • با کمک مدل گچی فریم فلزی ساخته می‌شود و روی آن چند لایه سرامیک بر پایه فلز در حرارت بالا قرار می‌گیرد.
  • با توجه به ویژگی‌های انتخابی بیمار، پروتز ظاهر و زیبایی خود را به‌دست می‌آورد و رنگ انتخابی اعمال می‌شود.

 

مزایای دستگاه پروتز دندان

قیمت پروتز دندان چقدر است؟ سنجش توانایی مالی!

قیمت پروتز دندان به عوامل مختلفی مانند نوع پروتز، دستمزد پزشک و تعداد پروتزهای دندانی مشخص می‌شود. معمولاً هر چقدر پزشک در این زمینه تخصص مهارت بیشتری داشته باشد و بهترین عمل عملکرد را ارائه دهد؛ طوری که بعد از اجرا پروتز با مشکل خاصی مواجه نشوید هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

 

خرید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی از فروشگاه دنتی دنتال 

انتخاب پروتز دندان یک تصمیم مهم و تاثیرگذار زندگی است که می‌تواند لبخند و احساس شما را نسبت به ظاهر خود بهبود بخشد و سلامتی دهان و دندان را حفظ کند. همچنین از مشکلات مربوط به تغذیه، گوارش، بیماری لثه و از بین رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند. اما قبل از هر کاری برای یافتن راه حل مناسب با نیازهای دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید و تصمیم بگیرید بهترین راه حل برای سلامتی و بودجه شما کدام است؟

اگر هم به دنبال یک مجموعه معتبر برای خرید تجهیزات دندانپزشکی هستید فروشگاه دنتی دنتال انتخابی ایده آلی است. زیرا این مجموعه یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش کالاهای اصل است که تجربه و مهارت فراوانی دارد و مخاطبین بسیاری را جذب خود کرده است که با مراجعه به قسمت محصولات، حتماً به این موضوع پی می‌برید. تمامی محصولات فروشگاه دنتی دنتال اصل است که برای اطمینان خاطر اصالت کالا در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

 

سؤالات رایج

۱.آیا غذا خوردن با پروتز دندان سخت است؟

ممکن است ابتدا استفاده از دندان‌های مصنوعی دشوار باشد. اما به مرور زمان احساس بهتری نسبت به آنها خواهید داشت و استفاده از آنها راحت‌تر می‌شود.

۲. آیا می‌توان با پروتزهای دندانی خوب صحبت کرد؟

بعد از قرارگیری پروتزها ممکن است در تلفظ برخی کلمات دچار مشکل شوید که با تمرین، تکرار و صحبت کردن با دیگران نحوه تلفظ کلمات صحیح می‌شود.

۳.پروتز  تا چه مدت قابل استفاده است؟

از پروتزهای کامل اغلب برای ۱۰ الی ۱۵ سال استفاده می‌کنند که ممکن است با توجه به نحوه نگهداری و معاینات پزشک تغییر پیدا کند.

۴.آیا پروتز  غیر طبیعی است؟

ظاهر پروتز به عوامل مختلف مانند عملکرد، تخصص دندانپزشک و متریال استفاده شده بستگی دارد. در صورت استفاده از پروتز دندان ارزان بدون شک انتظار ظاهر مناسب و طبیعی نداشته باشید.