از آنجایی که دندانپزشکی جز رشته های مهم و حساس پزشکی محسوب می شود دارای ابزار و تجهیزات ظریف و حساس هم می باشد. کاربرد ابزار دندانپزشکی موضوع مهمی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی آشنا کنیم.

 

کاربرد انواع ابزارهای دندانپزشکی

 

  • دستگاه ساکشن

اولین ابزار دندانپزشکی که قصد معرفی آن را داریم، دستگاه ساکشن می باشد. این ابزار برای تخلیه هر آنچه در دهان می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است که این طور به شما بگوییم که این دستگاه درست به مانند جاروبرقی عمل می کند به این معنی که ، تمام مایعات داخل دهان بیمار را در هنگام درمان خالی می کند. قدرت مکندگی این دستگاه وابسته به نوع درمان است و برای هر درمانی متفاوت می باشد. از کاربرد های این ابزار می توانیم به جراحی های مرتبط به لثه، جراحی دندان عقل اشاره کنیم که در این شرایط از دستگاه با مکندگی قوی تری استفاده می شود.

دستگاه ساکشن

 

  • آینه دندانپزشکی

در ادامه مقاله کاربرد ابزار دندانپزشکی لازم است که با ابزاری به نام آینه دندانپزشکی آشنا شوید. یکی از ساده ترین در عین حال مهم ترین ابزار دندانپزشکی محسوب می شوداین وسیله به مانند یک آینه کوچک با دسته فلزی است. این ابزار به دندانپزشک اجازه می دهد تا  داخل دهان بیمار را به طور کامل معاینه و مشاهده کند. با استفاده از این ابزار دندانپزشک بدون دخالت دست می تواند زبان بیمار را جا به جا کند. این نوع آینه ها دارای دو سر آینه مقعر و آینه معمولی است که در مورد اولی برای بزرگتر نشان دادن فضای مورد بررسی است و دومی نشان دادن تصویر واضح می باشد.

 

  • اسکیلر

یکی از تجهیزات دندانپزشکی که بسیار کاربردی می باشد، اسکیلر نام دارد. از این ابزار برای پاک کردن جرم و پلاک ها در حجم وسیع و گسترده استفاده می شود. در واقع خیلی از مواقع دندان بیماران نیاز به جرمگیری دندانی دارد که دندانپزشک با استفاده از این وسیله این کار را انجام می دهد.

 

  • فورسپس

فورسپس از ابزار مهم در دندانپزشکی است که دارای ظاهری به شکل انبردست را دارد. نگه داشتن اشیا از کاربرد ابزار دندانپزشکی است و در زمانی که جراحی های عمیق نیاز می باشد این وسیله مورد استفاده قرار می گیرد برای استریل کردن آن هم باید در درمان بالا اتوکلاو را انجام دهید.

فورسپس

 

 

  • دریل دندانپزشکی

یکی از مهم ترین و بی شک ترسناک ترین ابزار دندانپزشکی، دریل دندانپزشکی است که برای تراشیدن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت این وسیله ۲۵۰ دور در دقیقه می باشد و لازم است که بدانید پاشیدن آب هنگام استفاده از این دستگاه به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان است. قبل از این که دندانپزشک اقدام به تراشیدن دندان های شما کند از دارو های بی حسی استفاده می کند، پس هیچ نگرانی درباره این موضوع نداشته باشید.

 

  • الواتور پریوست

در ادامه مقاله کاربرد ابزار دندانپزشکی لازم است تا شما را با یکی از وسایل مخصوص جراحی به نام الواتور پریوست آشنا کنیم. جنس این وسیله ، فلز است و مشابه قلم های ترمیمی می باشد که دارای دو سر است . یک سر آن نوک تیز و یک سر آن پهن است. استفاده از این وسیله در زمانی است  که لثه توسط بیستوری برش داده می شود سپس  با استفاده از الواتور پریوست می توان لبه های لثه را از روی استخوان جدا کرد.

 

  • قالب های دندانی

گاهی برای برخی از دندان ها لازم است که از روکش های دندانی استفاده شود. برای انجام این کار دندانپزشک در ابتدا از فرم دهان و دندان شما قالب می گیرد. این قالب ها با استفاده از ماده نرمی پوشیده می شود و سپس در دهان قرار می گیرد و سپس از بیمار خواسته می شود دهان خود را برای مدتی ببندد و به این صورت قالب دندانی شما آماده می شود.

قالب های دندانی

 

  • توربین دندانپزشکی

توربین های دندانپزشکی جز ابزار های ماشینی در دندانپزشکی محسوب می شوند. توربین جز ابزاری است  که دندانپزشک با استفاده از آن قسمت پوسیده دندان را برمیدارد. این روش مانع گسترش پوسیدگی در دندان ها می شود.

این نوع تجهیزات دندانپزشکی  را می توان جز اصلی یونیت یا صندلی دندانپزشکی دانست. از ابزار های چرخنده در دندانپزشکی محسوب می شود و  دارای سرعت بالا است که در قسمت سر توربین را به حرکت در می آورد. توربین های دندانپزشکی به مانند مته های صنعتی عمل می کنند.

 

  • سرنگ دندان

کاربرد ابزار دندانپزشکی به نام سرنگ دندان برای تزریق داروی بی حسی به دندان ها می باشد. سوزن های این نوع سرنگ ها در مقایسه با سوزن های دیگر بلند تر می باشد. سرنگ دیگری هم برای پاشیدن آب است که برای تمیز کردن باقی مانده ضایعات دندانی کاربرد دارد و سپس با استفاده از سرنگ هوا محیط دندان خشک می شود.

 

  • فایل اندودنتیک

فایل دندانپزشکی جز وسایلی است که در عصب کشی دندان ها کاربرد دارد. از این وسیله برای تمیز کردن داخل کانال ریشه استفاده می شود. این ابزار دارای جنس استیل ضد زنگ یا نیکل تیتانیوم است. جالب است که بدانید این نوع ابزار ها بر اساس ضخامت نوک برنده شان  شماره گذاری می شوند و شما می توانید شماره هر فایل را بر روی دسته آن مشاهده کنید. در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی لازم است که به شماره های موجود در فایل ها توجه داشته باشید و متناسب با نیاز خود خرید را انجام دهید.

فایل اندودنتیک

 

 

  • برنشیر

یکی از ابزار های مخصوص ترمیم دندان در دندانپزشکی، برنشیر می باشد. برای صاف کردن، پالیش، شکل دهی و پرداخت آمالگام قبل از سخت شدن مورد استفاده قرار می گیرد. برنشیر نوع توپی بیشترین کاربرد را دارد.

 

  • کارور

از دیگر ابزار های مخصوص ترمیم دندان، کارور نام دارد. بعد از قرار دادن ماده ترمیمی در محل مورد نظر از این وسیله استفاده می شود و شکل و سطح آن توسط این وسیله مشابه دندان طبیعی فرم داده می شود. یکی از کارور هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد از نوع لوزی است.

 

  • آنگل

همانطور که گفته شد در این مقاله قصد بررسی کاربرد ابزار دندانپزشکی داریم و آنگل یکی از تجهیزات مهم دندانپزشکی است که برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع دندانپزشک برای برداشتن پوسیدگی دندان و پر کردن آن لازم است که پوسیدگی دندان را بردارد و سپس با مواد خاص ناحیه خالی شده از پوسیدگی را پر کند. با انجام دادن این مراحل دندانپزشک از از خرابی و شیوع پوسیدگی در دیگر دندان ها جلوگیری می کند که برای انجام این کار ها از آنگل استفاده می شود.

آنگل

خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی از فروشگاه دنتی دنتال

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و آشنایی با کاربرد ابزار دندانپزشکی می‌توانید به وب‌سایت فروشگاهی دنتی دنتال مراجعه نمایید. در این وبسایت انواع محصولات مورد نظر را می‌توانید به صورت آنلاین سفارش دهید. در واقع در دنتی دنتال انواع ابزار و مواد ترمیمی مهم در دندانپزشکی در برندهای معروف  قابل مشاهده بوده و شما در ابتدا می توانید توضیحات و مشخصات محصولات را مشاهده کنید و با توجه به شرایط کلینیک خود خرید خود را انجام دهید. خرید آنلاین راحت و بی دغدغه را با دنتی دنتال تجربه کنید.