باندینگ دندان یکی از عمل های دندانپزشکی می باشد که در آن با مواد رزین رنگ دندان به دندان استعمال می شود و سپس با تاباندن نور خاصی سخت می گردد و در نهایت به دندان می چسبد و باعث می شود تا لبخند زیباتری داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم تا درباره کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی صحبت کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

استفاده از باندینگ دندان برای چه مواقعی است؟

در ابتدا بهتر است که کمی با باندینگ دندان آشنا شویم در تمام این موارد زیر نیاز به باندینگ دندان می باشد که در حین فرآیند باندینگ از ژل اسید اچ استفاده می شود.

  • ترمیم دندان پوسیده
  • ترمیم دندان ترک خورده
  • برای بهبود ظاهر دندانی که تغییر رنگ داده است
  • بستن فاصله بین دندان ها
  • افزایش طول دندان
  • تغییر شکل دندان
  • به عنوان جایگزین پرشدگی های امالگام
  • محافظت از بخشی از ریشه دندان که به علت پسروی لثه بیرون زده است

استفاده از باندینگ دندان برای چه مواقعی است؟

مراحل انجام باندینگ دندان

آماده سازی

مرحله اول می باشد و اغلب بی حسی لازم نیست مگر این که باندینگ برای پر کردن دندان پوسیده باشد. سپس دندانپزشک از کاتالوگ رنگ استفاده می کند تا رنگ رزین که دقیقا با رنگ شما مطابقت دارد را انتخاب کند.

فرآیند باندینگ

سطح دندان ساییده و زبر می شود و مایع ویژه ای به آن مالیده می شود. این اقدامات کمک می کند مواد باندینگ به خوبی به دندان بچسبند. سپس رزین رنگ دندان و بطونه مانند، به دندان مالیده شده، قالب می گیرد و به شکل مورد نظر در می آید . سپس نور فرابنفش یا لیزر به این ناحیه تابانده می شود تا مواد سخت شوند. پس از سخت شدن مواد، دندانپزشک آن را بهتر شکل می دهد و صاف می کند و برای هماهنگ شدن درخشندگی آن با بقیه سطح دندان آن را پولیش می کند.

تکمیل کار

باندینگ هر دندان سی تا شصت دقیقه زمان می برد. توجه داشته باشید که ترمیم بدون یک باندینگ مطلوب، باقی نخواهد ماند.به طور کلی باندینگ باید تحمل نیروهای جونده را داشته و از میکرولیج مارجین ها جلوگیری کند.

اسید اچ چیست؟

اسید اچ چیست؟

اسید اچ یا به اصطلاح علمی Acid etchant به شکل ژل موجود است. ژل اسید اچ در دندانپزشکی یک نوع ژل  می باشد که دارای اسید فسفریک اسید و به طور معمول با غلظت های  ۱۵%، ۳۴% یا ۳۷% موجود می باشد که غلظت ۳۷ درصد رایج ترین غلظت موجود در بازار می باشد.

در واقع اسید اچ باعث ایجاد فضا های میکروسکوپی در مینای دندان یا همان افزایش زبری سطح می شود که باندینگ یا چسب در آن جریان داشته است و باعث می گردد تا به روند اتصال کمک کند. هنگام خشک کردن هم سطحی که اچ قرار دارد به رنگ سفید گچی یا مات می گردد بر روی دندان. این نوع اسید باعث پاک شدن آلودگی سطح هم می شود و به مرطوب بودن مینای دندان هم کمک می کند.

تاریخچه ژل اسید اچ

این روش در سال ۱۹۵۵ اولین بار توسط بونکور وارد دنیای دندانپزشکی شد. به نوعی از این ژل برای ایجاد یک سطح نامنظم بر روی مینای بول شده به کار برده می شود. در واقع وجود اسید اچ در دندانپزشکی باعث افزایش سطح حفره، گیره کامپوزیت رزین ها و در نهایت باعث بهبود هماهنگی لبه ای ترمیم می شود. همین طور اسید اچ باعث افزایش مقاومت نسبت به پوسیدگی های در حال پیشرفت در مینا و سمان هم می شود.

سه روش برای انجام اسید اچ

روش اول به‌این‌ترتیب است که مرکز منشورهای مینایی برداشته می‌شود و پیرامون آن دست‌نخورده باقی می‌ماند.

الگوی دوم در این روش اطراف منشور برداشته می‌شود و مرکز منشورها تقریباً دست‌نخورده باقی می‌ماند.

روش سوم یک الگوی اچینگ برحسب‌تصادفی است که ممکن است در برخی قسمت‌ها نواحی الگوی روش اول و دوم با یکدیگر مشاهده شود و برخی نواحی ممکن است یک الگوی بدون رابطه با شکل منشورها ایجاد شود.

کاربرد ژل اسید اچ در دندانپزشکی

یکی از کاربرد های این نوع ژل در دندانپزشکی، فراهم سازی مینای دندان جهت پر کردن کامپوزیت، باند، براکت های ارتودنسی و دیگر موارد استفاده می شود. همچنین از آن برای چسبندگی سطحی و چسباندن کامپوزیت به سطح دندان هم استفاده می شود. از این نوع ژل در دندانپزشکی برای زیبایی و چسباندن نگین دندانی هم استفاده می گردد.

کاربرد ژل اسید اچ در دندانپزشکی

روش های نگهداری ژل اسید اچ

این نوع ژل باید دور از معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد و دمای مناسب برای نگهداری آن ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که در حین کار بعد از مصرف باید بلافاصله درب ظرف کاملا بسته شود.

مزیت های ژل اسید اچ

  • قابلیت شستشوی سریع و آسان با اسپری آب را دارد.
  • هرگونه مواد ارتقای استحکام باندینگ بین مواد ترمیمی و دندان بر جای نمی‌ماند.
  • کارکرد بسیار عالی در برداشت لایه اسمیر که حاوی پلیمرهای بازیست را دارد.
  • فاقد هرگونه عوارض جانبی به علت دارا بودن قوام ایده آل است.
  • امکان دسترسی کاملاً دقیق در نواحی که دسترسی به آن دشوار است، را دارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “کاربرد اسید اچ در دندانپزشکی چیست ” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید