کاربرد رابردام در دندانپزشکی است و به عنوان یک جدا کننده برای ایزولاسیون محیط عمل در کار های مختلف دندانپزشکی به مانند اندودونتیکس، ترمیمی، کودکان و پریو کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل کاربرد رابردم در دندانپزشکی را عنوان کنیم و تمام ویژگی های این ابزار در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

رابردام چیست؟

قبل از آشنایی با کاربرد رابردام در دندانپزشکی لازم است که با خود این ابزار آشنا شوید. رابردام یک وسیله از جنس لاتکس نازک است که برای ایزوله کردن یک یا چند دندان در زمان درمان استفاده می شود. درست بعد از این که دندانپزشک بی حسی را تزریق کرد رابردم را بر روی دندان قرار می دهد.

رابردم ازآسپیره یا بلعیده‌ شدن اتفاقی وسایل کوچک، مواد یا محلول‌های شستشو دهنده جلوگیری می‌کند. علاوه بر این بیمار در برابر صدمات حاصل از ابزار و وسایل چرخشی و دستی مراقبت می کند. رابردم محیط خشک و تمیز و دید واضحی را  برای دندان‌پزشک فراهم می‌سازد و باعث کاهش خطر انتشار بیماری‌های عفونی میشود. اگر قصد دارید درباره کنترل عفونت در دندانپزشکی بیشتر بدانید به این مطلب مراجعه کنید.

رابردم چیست؟

کاربرد رابردام در دندانپزشکی

  • دهان فرد بیمار را از تماس با اسید h ، دبریها و سایر مواد در طول درمان محافظت خواهد کرد.
  • به عنوان یک سد محافظتی در برابر عفونت ها عمل میکند.
  • بیمار را در برابر فرو بردن دبریها مانند قطعات کوچک از یک دندان و یا تکه هایی از مواد ترمیمی به داخل ریه و یا بلعیدن مواد محافظت میکند.
  • هنگامی که در طی یک درمان اندودانتیک دندان عفونی باز شود از تماس سایر قسمت های حفره دهان با مواد عفونی محافظت میکند.
  • اگر به طور تصادفی اکسپوزپالپ رخ دهد از دندان در برابر آلودگی با بزاق یا دبریها محافظت خواهد کرد.
  • باعث کنترل رطوبت میشود که این امر برای جایگذاری مواد ترمیمی لازم است.
  • با کنار زدن لب ها،لثه و زبان در طی درمان دسترسی را بهتر میکند.
  • به دلیل تفاوت رنگ رابردم و دندان باعث دید بهتر میشود.
  • کارایی تیم دندانپزشکی را بهبود میبخشد .

طریقه استفاده از رابردام در فک بالا

از کاربرد رابردام در دندانپزشکی، می توانیم به استفاده آن در فک بالا اشاره کنیم. به این صورت است که رابردام نشانه گذاری می شود و این علامت گذاری بطور اتوماتیک ، حاشیه ی رابردم برای سوراخ های مورد نظر را مشخص می کند.

استفاده از رابردام در فک پایینی

برای این درمان هم رابردام نشانه گذاری می شود و چون دندان های قدامی فک پایین کوچک هستند ، سوراخ ها در مقایسه با دندان های خلفی نزدیک تر به هم ایجاد می شوند. توجه داشته باشید که در مورد قوس های خیلی باریک یا خیلی پهن حتما باید تنظیمات لازم صورت گیرد.

نکاتی که در هنگام استفاده از رابردام باید توجه کنید

  1. توجه به تعداد دندان هایی که باید رابردام روی آنها قرار گیرد.
  2. توجه ویژه به قوس فکی،توجه به شکل آن و هر بی نظمی مثل نداشتن دندان
  3. شناخت دندان نگه دارنده و موقعیت سوراخ اصلی
  4. اندازه و فاصله سوراخهایی که ایجاد میشود.

نکاتی که در هنگام استفاده از رابردم باید توجه کنید

طریقه ایزولاسیون دندان ها توسط رابردام

برای ایزولاسیون تک دندان معمولا در درمان اندو یا برخی درمان های انتخابی ترمیمی مانند ترمیم کلاس  V بکار می رود. برخی از دندان پزشکان مایلند تنها دندانی که درمان می شود را ایزوله کنند. برخی دیگر از دندانپزشکان ترجیح می دهند که دو دندان را ایزوله کنند که دندان دوم در نقش یک دندان Anchor ، کلامپ را نگه دارد.توجه داشته باشید که، در ایزولاسیون چند دندانی که بیشترین ثبات را ایجاد میکند ، مطلوب این است که یک ربع فک ایزوله گردد. در واقع ایزولاسیون دندان های زیاد ،فشار برروی رابردام که به وسیله انحنای دندان ها در قوس ایجاد می شود را برطرف می سازد.

دلیل عدم استفاده دندانپزشکان از رابردام چیست؟

از آنجایی که کاربرد رابردام در دندانپزشکی را بررسی کردیم جالب است که این حقیقت را بگوییم که دندانپزشکان رابردام را وقت گیر و پر دردسر می دانند. در واقع آن ها معتقدند که گرفتن رادیوگرافی به همراه رابردام بسیار سخت است و تنها هزینه های درمان را افزایش می دهد و بیمار هم هنگام استفاده از آن احساس راحتی نخواهد کرد.

البته جالب است که بدانید طبق تحقیقی که انجام شده است، دندانپزشکان علت اصلی که عدم استفاده از این ابزار را نداشتن عادت به کاربرد رابردام در دندانپزشکی است و استفاده و بستن آن را عملی آکادمیک می دانند. دندانپزشکان  معتقد بودند با افزایش تجربه کاری، توانایی ایزوله کردن دندان با رول پنبه را دارند و لزومی به استفاده از رابردام نمی‌بینند.

دلیل عدم استفاده دندانپزشکان از رابردم چیست؟

اما در برخی از مواقع رابردام مزیت های زیادی دارد و تنها کافی است که دندانپزشک به مزه ناخوشایند و تلخ گزنده‌ محلول‌های شستشو دهنده کانال تصور کند، تمام مشکلات و سختی های نصب رابردام را می پذیرد و از این ابزار استفاده می کنند. به جز این که هنگام درمان ریشه از محلول‌های شستشو دهنده نظیر هیپوکلریت سدیم یا کلرهگزیدین استفاده نکنند و دغدغه آلوده شدن کانال‌های دندان با بزاق آلوده به باکتری را نداشته باشند؛ که متاسفانه در موارد بسیاری اینچنین نیز هست.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “کاربرد رابردام در دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید