هنگامی که فرزهای کاربایدی پره‌دار برای اولین بار در سال ۱۹۴۷معرفی شدند، به علت کارایی سریع‌تر در مقایسه با انواع استیل، به خوبی مورد استقبال دندانپزشکان قرار گرفتند. این فرزها از تنگستن ساخته شده‌اند. تنگستن فلزی بسیار سخت (سه برابر سخت تر از فولاد) بوده و مقاومت آن در مقابل دمای بالا زیاد است. به دلیل همین سختی که دارد، فرز کارباید می‌تواند برش‌های بسیار تیزی را داخل دندان ایجاد کرده و نسج دندان را به‌راحتی بر دارد و با وجود این کار کند وشکسته نمی‌شود. انواع مختلفی از فرز وجود دارند که فرز سی پره ساختار تیغه‌ای از جنس تنگستن کارباید دارد که اکثر خطوط سطحی را از بین برده و شما را در جهت Finishing و Polishing قدرتمند کمک می‌کند.

 

فرز سی پره چیست؟

فرز سی پره چیست؟

فرز سی پره وسیله‌ای ساینده است که در دندانپزشکی از آن استفاده می‌شود. این دستگاه با سرعت بالا چرخیده و از هوای فشرده به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند. ویژگی‌های مهم این محصول، چرخش با سرعت بالا، اندازه کوچک، وزن سبک و ساییدگی بدون درد است که گشتاور کم داشته و میزان صدای تقریبا زیادی هم دارد. این هندپیس دندانپزشکی بسیار ارزشمند بوده و به عنوان ساینده دندانپزشکی، یک وسیله ضروری برای درمان‌ها و معالجات دندانپزشکی است که دندانپزشکان برای خرید این فرز باید بسیار دقت کنند. توربین دندانپزشکی ساختاری مانند توربین هواپیماهای جنگنده دارد. عملکرد هر دو به این صورت است که با ورود هوای پرفشار از قسمت ورودی و عبور آن از پره‌ها باعث چرخش آن‌ها می‌شود. سرعت چرخش پره در توربینهای دندانپزشکی تا ۴۵۰۰۰۰ دور در دقیقه هم می‌رسد! سرعت بالای توربین دندانپزشکی بسیار اعجاب‌برانگیز به‌نظر می‌رسد زیرا که در هیچ حرفه‌ای در دنیا توربینی با این سرعت نمی‌چرخد!

 

بخش‌های تشکیل دهنده فرز سی پره

فرز سی پره از سه بخش اصلی تشکیل شده‌ که عبارت است از: سرتوربین (Head)، بدنه و گردن (Body&Neck) و بخش اتصال‌دهنده (Coupler). فرز‌ها باتوجه به کارخانه سازنده آن‌ها و تنوع مدلی که دارند دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را به دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم کرد.

  • هد یا سر 

این فرز دارای قسمت هد یا سرفرز بوده که به آن کاتریج گفته می‌‌شود. فرزهایی که دارای کاتریج بلبرینگی هستند از کیفیت بهتری نسبت به ایربرینگیها برخوردار هستند. کاتریج بلبرینگی یک پروانه، یک محور و یک سه نظام دارد که فرز و دو بلبرینگ، در دو طرف آن پروانه تعبیه شده که باعث سریع شدن چرخش پروانه می‌شود. کاتریج ایربرینگی به خاطر دو بوشی که در دو طرف پروانه دارد اصطکاک کمتری داشته و به نسبت کاتریج بلبرینگی به فشار هوای زیادتری نیازمند است. در صورت خرابی هر یک از این اجزا، کل توربین از کار افتاده و بلا استفاده می‌شود.

  • بدنه و گردن فرز 

قسمت درونی ته این فرز دو، سه یا چهار لوله ریز و درشت داشته که توسط یک واشر قرمز یا مشکی در بر گرفته شده‌ است. هر کدام از این لوله‌ها کاربرد خاصی داشته که لوله بزرگ‌تر برای هوا و لوله نازک‌تر برای مجرای آب است.

  • بخش اتصال دهنده 

قسمتی از فرز وجود دارد که سر فرز را به انتهای آن متصل می‌کند که به آن بخش اتصال دهنده می‌گویند.

 

طرز نگه‌داری از فرز سی پره

طرز نگهداری از فرز سی پره

برای نگه‌داری صحیح از فرز سی پره باید به چند نکته دقت کنید:

  • فشار هوای فرز را بر ۲.۳ بار تنظیم کنید.
  •  فرز خود را روغن‌کاری کنید زیرا فیبر بلبرینگ‌های به کار رفته در آن، در اثر گرمای ناشی از فرایند اتوکلاو خشک می‌شود و در نتیجه در زمان گردش و کار با آن، اصطکاک بیشتری ایجاد می‌‌کند.
  •  نصب صحیح و جایگذاری فرز تا انتها زیرا جایگذاری نادرست فرز بر روی توربین، باعث چرخش فرز خارج از مرکز، شکسته‌شدن بلبرینگ آن، اعمال فشار به شفت توربین و در نتیجه شل شدن شفت در مدت زمان کوتاه خواهد شد.
  • استریل کردن فرز با استفاده از اتوکلاو
  •  مراقبت از هد فرز از آسیب دیدگی و ضربه زیرا با این اتفاق اختلال در عملکرد کاتریج صورت می‌گیرد. 

مقایسه فرز سی پره کارباید و فرز الماسی

این فرزها برخلاف فرز الماسی، قابلیت بارها استفاده کردن را دارند. اما به دلیل تمایل به شکست، بهتر است با سرعت بالا مورد استفاده قرار گیرند. فرزهای کارباید پره‌دار، برای جداسازی مواد ترمیمی از جمله کامپوزیت‌های هیبریدی بسیار مناسب بوده و در پایان کار، نتیجه ای تمیز و بدون اشکال برای شما به ارمغان می آورند. فرز سی پره کارباید به‌طور کلی برای آماده‌سازی حفره های دندانی، تکمیل سطوح ترمیم، جداسازی مواد قدیمی پرکننده، ایجاد فاصله بین دندان های به هم چسبیده به‌کار می‌روند.

 

قیمت فرز سی پره

قیمت فرز سی پره

این فرز دارای قابلیت‌های زیاد و کارآمد بوده که یکی از وسایل ضروری برای خرید توسط دندانپزشکان است. شرایط اقتصادی جامعه به‌گونه‌ای است که شاهد نواسان‌های قیمت به‌صورت روزانه هستیم. اما اگر بخواهیم با تخمین با شما صحبت کنیم، این فرز از ۱۷۰ هزار تومان شروع می‌شود که شما می‌توانید آن را خریداری کنید. برای مشاهده قیمت و  خرید فرز دندانپزشکی با قیمت مناسب و سایر تجهیزات دندانپزشکی با ضمانت اصالت کالا از برترین برندها به لینک فوق از فروشگاه دنتی دنتال مراجعه نمایید. 

 

خرید فرز سی پره از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

برشکاری و از بین بردن پوسیدگی‌های دندان یکی از حساس ترین اقدامات دندانپزشکی است که به وسایل و متریال های مخصوصی احتیاج دارد و تهیه آن قبل از شروع درمان ضروری است و بدون آن تراشکاری دندان و از بین بردن پوسیدگی‌های دندان امکان‌پذیر نخواهد بود. دندانپزشکان حرفه‌ای در زمینه از بین بردن پوسیدگی دندان تمام تلاش خود را برای تهیه ابزار و مواد اولیه به کار می‌گیرند که بهترین خدمات را ارائه دهند و حفظ سلامتی بیماران را مهم‌ترین موضوع در حوزه کاری خود می دانند. برای رسیدن به چنین هدفی انتخاب فروشگاه معتبر و مطمئن بسیار حائز اهمیت است؛ فروشگاهی که کیفیت مواد و ابزارهای دندانپزشکی را تضمین کرده و بهترین شرایط را برای خرید مخاطبین ارائه دهد. میان فروشگاه‌های مختلف که در سراسر کشور وجود دارد، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال  یکی از با تجربه‌ترین و حرفه‌ای ترین فروشگاه ها در زمینه دندانپزشکی است که از بهترین برندهای مطرح مانند فرز تیزکاوان استفاده کرده و رضایت کامل مخاطبین را به‌دست آورده است. برای خرید فرز سی پره با قیمت مناسب به این فروشگاه آنلاین مراجعه نمایید.