آسیب های دهان و دندان از گذشته تا امروز یکی از مشکلات اساسی انسان ها بوده است که با درد زیادی هم همراه می باشد. در واقع اگر اقدامات مناسبی برای رفع آن انجام نشود می تواند زندگی شما را مختل کند. در گذشته تنها راه برطرف کردن مشکلات دندان کشیدن آن بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی راه های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره هندپیس و آنگل صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در این مقاله کسب خواهید کرد پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هندپیس و آنگل چیست؟

برای ترمیم کردن دندان ها در دندانپزشکی نیاز به ابزارآلات پزشکی می باشد و بدون ابزار ترمیم دندان مقدور نمی باشد. در واقع امروزه با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکان تلاش می کنند که از کشیدن دندان جلوگیری کنند و به ترمیم دندان بپردازند. با توجه به این مورد دندانپزشک برای برداشتن پوسیدگی دندان و پر کردن آن در ابتدا باید پوسیدگی دندان را بردارد و سپس با مواد خاص ناحیه برداشته شده را پر کند. با انجام دادن این مراحل دندانپزشک از از خرابی و شیوع پوسیدگی در دیگر دندان ها جلوگیری می کند. برای انجام این مراحل لازم به ابزار چرخنده می باشد.

دریل یا هندپیس یک ابزار مکانیکی دستی می باشد که برای انجام روش های معمول دندانپزشکی به مانند: از بین بردن پوسیدگی دندان، پولیش و تغییر پروتز ها مورد استفاده قرار می گیرد. هندپیس ها از اجزای مکانیکی داخلی تشکیل شده است که باعث ایجاد نیروی چرخشی می شود و قدرت لازم را برای ابزارآلات برش که معمولا دنده دندان ها هستند، فراهم می کند. نوع دستگاهی که استفاده می شود وابسته به عملکرد مورد نیاز که توسط روش دندانپزشکی تعیین می شود.

هندپیس و آنگل چیست؟

انواع ابزار چرخ دنده ایی

در واقع ابزار چرخ دنده ایی که در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته موتور ها و توربین ها تقسیم می شود. توربین ها جز دسته ابزار چرخ دنده با سرعت بالا هستند اما دندانپزشکان به ابزار دیگری که سرعت کمتری دارد نیاز دارند که این وسیله در هندپیس و آنگل موجود است و موتور نامیده می شود. لازم است که بدانید، موتور ها هم به دو دسته ابر موتور ها و میکرو موتور ها تقسیم می شود.

کاربرد هندپیس ها در دندانپزشکی

  • هندپیس با سرعت بالا
  • مکانیسم ها
  • قدرت
  • خنک کننده
  • روشنایی
  • افزایش سرعت دستی
  • گشتاور
  • مقایسه دستبند های پر سرعت و افزایش سرعت
  • هندپیس سرعت آهسته
  • نشانه های استفاده
  • کاهش سرعت هندپیس
  • نشانه های مورد استفاده
  • آماده سازی کانال اندودنتیک
  • فرز های دندانپزشکی

قسمت های تشکیل دهنده آنگل

آنگل ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده که شامل: هد یا سر آنگل دارای کاتریج، یک ورودی و یک خروجی آب و در برخی از مدل های آن مجرای آب قرار ندارد و همچنین دارای پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش می باشد. اجزای داخلی هم شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هدر و در نهایت به فرز می باشد مانند: دنده های کاتریج ، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که باید دائما روغن کاری شود چون در اثر اصطکاک به تدریج کوتاه شده و از هم دور می شوند که در این صورت بایستی از کار کردن با آن جلوگیری شود تا قطعه تعویض گردد.

کاربرد آنگل و هندپیس در دندانپزشکی

همانطور که توضیح داده شده انگل و هندپیس ها برای مراحل ترمیم دندان در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع هندپیس ها ساده ترین طرح برای وسایل چرخشی هستند. به طور کلی هم هندپیس و آنگل از یک ساختمان برخوردار هستند و به تنهایی قابل استفاده نیستند. کاربرد این دو ابزار ضروری هم به این صورت است که بر روی ایرموتور یا میکروموتور بسته می شود و موجب به حرکت درآمدن فرزی که بر روی آن ها بسته شده است می شوند. به طور کلی کاربرد هندپیس و آنگل را می توان در ایجاد یک حرکت مکانیکی بین ایرموتور یا میکرو موتور با فرز دانست.

کاربرد آنگل و هندپیس در دندانپزشکی

نسبت دور ایر موتور به آنگل

به طور معمول در آخر آنگل که دور آن با نوار رنگی مشخص شده است، نسبت دور ایر موتور به آنگل را نشان می دهد.

رنگ آبی نوار، تبدیل و نسبت دور ایر موتور به آنگل ۱به ۱ می باشد.

رنگ نوار قرمز یا نارنجی، تبدیل و نسبت دور ایر موتور به آنگل ۱به ۵ می باشد.

رنگ نوار سبز، برای کاهش دور موتور و نسبت های ۲به۱ و ۴به۱ و ۱۰به۱ و ۲۰به۱ و ۴۰به۱ می باشد.

رنگ نوار مشکی، دور موتور را کاهش می دهد و نسبت های ۲۲به۱ و ۲۵به۱ است که برای جراحی ها و ایمپلنت بیشتر از این آنگل استفاده می شود.

هندپیس های جراحی همیشه به طور مستقیم به نسبت دور ایر موتور از ۱به۱ استفاده می کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با هندپیس و آنگل آشنا کنیم چراکه بر این باوریم در راستای توسعه ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی میباشید، میتوانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی نظیر را داشته باشید.