زینک اکساید یکی از پرکاربردترین مواد دندانپزشکی است که برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ در این زمینه استفاده شد. این ماده از ترکیب اکسید روی و اوژنول بدست می آید و حالت خمیری شکل دارد که برای پانسمان موقت دندان قابل استفاده است. البته کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی تنها به این مورد محدود نمی شود و به دلیل خاصیت تحریک کنندگی بسیار کم و اثربخشی عالی در دیگر درمان های دهان و دندان استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با دیگر کاربردها و ویژگی های آن در این مطلب همراه ما باشید.

کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی

ویژگی های اثربخش زینک اکساید

این ماده از نظر ساختاری استحکام بسیار کمی دارد و در بین سمان‌ها اثر تحریک پذیری آن ناچیز است. ph آن نیز به صورت تقریبی ۷ مشخص شده و روی پالپ‌ها اثر تسکین دهنده ای دارد. از جمله محصولات پرکاربرد آن می‌توان به حالات مختلف مانند دو خمیری، پودری و مایع اشاره کرد.

 

ویژگی های زینک اکساید

 

انواع این ترکیب اثربخش و کاربرد هر کدام در دندانپزشکی

کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی به عنوان سمان در دسته بندی‌های مختلف مانند Base، سمان موقت، ترمیم موقت (پانسمان)، سمان دائم، ماده ثبت بایت سیلر اندودنتیک و سمان تسکین دهنده در dry socket قرار میگیرد. همچنین به عنوان سیلر در درمان آندودنتیکس قابل استفاده است. در جدول زیر محصولات این ترکیب را در مدل های مختلف مشاهده می کنید:

سمان موقت Type I
سمان دائم Type II
پرکننده موقت و بیس حرارتی Type III
Cavity Liners Type IV

انواع زینک اکساید

 

  • زینک اکساید اوژنول قالبگیری (دورالیت)

این مدل زینک اکساید به صورت دو خمیری در اختیار دندانپزشکان قرار می گیرد. خمیر اولیه بر پایه زینک اکساید، زینک استات و روغن زیتون است که همراه با مقداری آب ترکیب می شود. خمیر reactive نیز از اوژنول و فیلر مانند کائولن و تالک ساخته شده است. این ماده قالبگیری همان ماده موکو استاتیک است که بر پایه آب ساخته می‌شود و هیچ خطر برای بافت دهان ندارد. البته توانایی ثبت آندرکات را ندارد و با این شرایط برای ریج بی دندان کاملا مناسب است.

 

زینک اکساید قالبگیری

نحوه استفاده از این ماده قالب گیری:

کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی برای قالب گیری به گونه ای است که از هر دو خمیر به اندازه مساوی استفاده می شود و روی اسلب شیشه‌ای یا پد کاغذ قرار می گیرد. این ماده طی سه الی پنج دقیقه استحکام خود را بدست می آورد و کاملا محکم می شود. از دیگر مزایای این ترکیب می توان به سازگاری ایده آل با بافت دهان، دقت مناسب، چسبندگی به کامپاند قالبگیری و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد، اما معایب نیز دارد. هنگام استفاده، بیمار طعم نامناسبی در دهان  احساس می کند و احتمال احساس سوختگی در دهان بیمار وجود دارد.

  • پانسمان پریودنتال؛ کنترل کننده خونریزی

پانسمان پریودنتال از دیگر کاربرد زینک اکساید است که در قالب پانداژ برای کنترل خونریزی حین جراحی استفاده می شود. نحوه استفاده از این ماده دندانپزشکی به گونه ای است محل درمان باید خشک شود تا میزان چسبندگی دلخواه بدست آید.

این مدل پانسمان در اشکال مختلف دو خمیری، تک خمیری و لایت کیور قابل استفاده است. همچنین پانسمان پریودنتال در دو نوع زینک اکساید اوژنول و فاقد اوژنول وجود دارد. برای استفاده از پانسمان باید مطابق با دستورالعمل های سازنده عمل کرد که محتویات داخل هر بسته بندی در اندازه مساوی روی کاغذ ریخته و با یکدیگر ترکیب می شود.

ویژگی های پانسمان پریودنتال به شرح زیر است:

  • بسیار چسبنده
  • مناسب برای تسریع روند درمانی
  • ایجاد فلپ پریودنتال در مکان ایده آل
  • محافظت از محل زخم
  • ایجاد حس راحتی بیمار

پانسمان پریودنتال

  • بیس استحکام پایین، اما مانع عالی در برابر اسید!

 سمان زینک اکساید اوژنول با هدف پیشگیری از نفوذ اسید و رفع ناراحتی پالپ داخل حفره های عمیق دندان استفاده می شود. این ماده مستحکم در لایه بسیار نازکی قابل استفاده است و به ایجاد بیس محافظت حرارتی کمک خواهد کرد. از دیگر ویژگی های این بیس استحکام و ضریب ارتجاعی پایین است که برای نواحی کم استرس یا بدون استرس گزینه ایده آلی می باشد.

اوژنول در آرام کردن بافت پالپ عالی است و در زمینه درمانی و دندانپزشکی استفاده فراوانی دارد. همچنین بسیار تسکین دهنده و برای پر کردن پالپ چمبر بعد از پالپوتومی کاملا مناسب است.

کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی در قالب سمان به اشکال مختلف دو خمیری، پودر و مایع است که مقدار یکسانی از هر کدام روی پد کاغذ قرار می گیرد و با یکدیگر ترکیب می شود، تا جایی که رنگ یکنواختی بدست آید. در صورت استفاد از عوامل باندینگ و کامپوریزیت امکان حضور سمان وجود ندارد. زیرا اوژنول از پلیمریزاسیون پیشگیری می کند.

  • سمان های زینک اکساید اوژنول

یکی دیگر از انواع زینک اکساید، سمان های دندانپزشکی است که به صورت پودر مایع تولید می شود. حالت مایع توسط قطره چکان داخل پودر از قبل پیمانه شده قرار می گیرد، سپس روی پد کاغذی ترکیب می شود.

امکان مخلوط تمام پودر داخل مایع وجود دارد که به مدت ۳۰ ثانیه شکل نهایی بدست می آید. هنگام قرارگیری داخل دهان به دلیل وجود رطوبت و حرارت خیلی سریع استحکام خود را بدست می آورد. سمان های موقتی نیز به صورت دو خمیری ارائه می شود که خمیرهای بیس و تسریع دهنده در اندازه مساوری روی کاغذ یا اسلب قرار می گیرد. معمولا رنگ خمیرها متفاوت است و ترکیب کردن آن ها تا زمان یک رنگ شدن مواد ادامه پیدا می کند.

  • خمیر پانسمان موقت؛ سرسخت و مقاوم

این ماده ترمیمی به عنوان پرکننده موقت استفاده می شود که ابتدا در حالت خمیری بدست می آید، اما بعد از استفاده و در تماس بودن با بزاق دهان خیلی راحت سخت می شود. کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی به صورت پانسمان موقتی بسیار چشمگیر است و معمولا از این محصول برای ترمیم موقت حفره های دندان در ابتدا جلسات آماده سازی استفاده می کنند. ترکیبات به کار رفته داخل این پانسمان شامل زنیک اکساید، زینک سولفات، رزین و کلسیم سولفات است که در صورت استفاده طی ۲۰ ثانیه سخت می شود و حدود ۳ ساعت به خوبی فشارهای معمولی داخل دهان مانند جویدن را تحمل می کند. از انواع سمان موقت می توان به خمیری، سلف کیور و لایت کیور اشاره کرد که مدل لایت کیور توانایی برداشت و رفع به صورت یک تکه را دارد و توانایی و مقاومت آن در برابر سایش بی نظیر است.

پانسمان پریودنتال

قیمت زینک اکساید چقدر است؟

قیمت این ترکیب با توجه به هدف استفاده در دندانپزشکی مشخص می شود. همانطور که متوجه شدید، زینک اکساید در قالب های مختلفی در زمینه دندانپزشکی ارائه می شود که هر کدام نتیجه متفاوتی دارد. بنابراین برای خرید زینک اکساید، ابتدا نوع و برند مورد نیاز آن را مشخص کنید و در آخر با انتخاب فروشگاهی معتبر از ویژگی ها و هزینه نهایی باخبر شوید.

قیمت زینک اکساید

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال؛ انتخابی مطمئن …

دندانپزشکان عزیز برای ارائه بهترین خدمات درمانی نیازمند خرید مواد باکیفیت هستند. همانطور که از کاربرد زینک اکساید در دندانپزشکی آشنا شدید، می توانید حدس بزنید این محصول، یکی از مهم ترین اقلام مهم در لیست لوازم دندانپزشکی است که باید از فروشگاهی معتبر و مطمئن تهیه شود؛ فروشگاهی که کیفیت و اصل بودن محصولات را تضمین کند و بهترین شرایط را برای خرید مخاطبین در نظر گیرد.

یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه های موجود در کشور، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال است در زمینه ارائه ابزار و لوازم دندانپزشکی فعالیت می کند و بهترین برندها را برای خرید پیشنهاد می دهد. این فروشگاه با ایجاد شرایط ویژه خریدف رضایت صد در صدی از مشتریان کسب کرده و تضمین کننده کیفیت تمام محصولات است.

اگر نگاهی به صفحه محصولات این مجموعه بیندازید، بی تردید از کیفیت و تنوع آن شگفت زده می شوید!