کلروفرم یکی از ماده های بسیار محبوب بی حس کننده است که به صورت مایع در زمینه دندانپزشکی استفاده می شود. کاربرد کلروفرم در زمینه های مختلف مانند دارویی، آزمایشگاهی و صنعتی بسیار فراوان است و هنگام استفاده در ناحیه مورد نظر باعث بی حسی می شود. ترکیبات بکار رفته در ساخت این ماده شامل کربن هیدروژن و کلر است که در سال ۱۸۴۷ توسط جیم سیمپسون متخصص زنان و زایمان اسکاتلندی در زمینه بیهوشی برای اولین بار استفاده شد. از آن لحظه به بعد روش‌های جراحی و زایمان با تحولی شگفت رو به رو می شود.

تولید کلروفرم در مقیاس های بیشتر موجب محبوبیت بیشتر آن شد و امروزه از آن تحت ایمنی بالاتر و کاهش عوارض آن استفاده می شود.

کاربرد کلروفرم در دندانپزشکی

کلروفرم چیست و چکار می کند؟

این ترکیب آلی کاملا طبیعی در محیط هایی همچون ساحل، دریاچه ها و آب های زیرزمینی قابل یافت است. اما باز هم از روش های شیمیایی مختلفی برای تهیه آن استفاده می کند. جالب است بدانید درصدهای بالای آن را می توانید در هوای استخرهای شنا بیابید. این ترکیب با فرمول شیمیایی CHCL3 شناخته می شود و در دمای معمولی اتاق به صورت مایعی بی رنگ و فرار عمل می کند. نام های دیگر آن نیز تری کلرومتان و متیل تری کلراید است که حلالیت بسیار بالایی با ترکیبات آلی دارد و در فرآیندهای صنعتی بسیار استفاده می شود.

همچنین کاربرد کلروفرم در دندانپزشکی بسیار به چشم می خورد و اکثر دندانپزشکان از این ماده برای بی حسی موضعی استفاده می کنند.

کلروفرم چیست

کاربرد کلروفرم در دندانپزشکی 

هدف از خرید کلروفرم دندانپزشکی بی حسی موضعی محل درمان است که در اکثر درمان های دندان مخصوصا درمان ریشه و عصب کشی حضور پر رنگی دارد. هر کدام از این روش ها در شرایط خاص انتخاب می شود و با کمک تزریق کلروفرم بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. معمولا اقدامات مربوط به درمان ریشه بسیار گسترده است و شامل رفع باکتری ها، تمیز کردن و شکل دادن به کانال و پر کردن آن می شود. در صورت عدم اجرای آن نیز سیستم اعصاب دندان تحت تاثیر قرار می گیرد و باید دردهای ناگواری را کنترل کرد.

هدف اصلی درمان ریشه نیز حفظ و نگهداری از دندان است که با اجرا عصب کشی دیگر نیازی نیست نسبت به دردهای احتمالی دندان هنگام غذا خوردن و جویدن نگران باشد.

 

نحوه استفاده از کلروفرم در دندانپزشکی چگونه است؟

درمان ریشه طی ۴ مرحله اصلی انجام می شود که در ابتدا دندانپزشک با دسترسی به کانال ریشه و خرید تجهیزات دندانپزشکی، طول و ساختار آن را بررسی می کند. قبل از این کار نیز ماده بی حسی به نام کلروفرم تزریق می شود. در سومین مرحله، کانال ریشه از آلودگی ها و باکتری ها تمیز و با شکل دهی به آن محیط برای پر شدن از مواد ترمیمی آماده خواهد شد.

در آخر نیز ماده پر کننده داخل کانال قرار می گیرد. معمولا درمان ریشه توسط متخصص یا دندانپزشک انجام می شود و هر چه شرایط پیچیده تر باشد، دوره درمانی طولانی تر خواهد بود و در هر جلسه دندانپزشک قبل از شروع از تزریق کلروفرم استفاده می کند.

نحوه استفاده از کلروفرم

دیگر موارد مصرف کلروفرم 

کلروفرم در زمینه های مختلف پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و صنعتی کاربرد دارد و به عنوان یکی بهترین حلال ها آلکالوئید به صورت پایه شناخته می شود. در موارد زیر با دیگر کاربرد کلروفرم آشنا می شوید:

  • از این ترکیب برای استخراج مواد گیاهی در صنایع دارویی استفاده می شود و با ویژگی حلالیت فوق العاده در زمینه استخراج آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و طعم دهنده پرکاربرد است.
  • جالب است بدانید از این ترکیب برای درمان عفونت های کرم پیچ حیواناتا خانگی و دام ها استفاده می شود.
  • در زمینه آزمایشگاهی این ترکیب برای تشخیص آمین های اولیه، برومیدها و یدیدها حضور پر رنگی دارد و موجب جدا شدن چنین ترکیباتی می شود. همچنین بافت های آلی در آزمایشگاه ها مانند نمونه های آناتومیکی
  • یکی دیگر از کاربرد کلروفرم در آزمایشگاه، نگهداری بافت های آلی مانند نمونه های تشریحی است.
  • در زمینه زیست شناسی مولکولی بسیار پرکاربرد است.
  • برای ساخت وینیل کلراید از کلروفرم استفاده می شود.
  • به عنوان واسطه در تولید رنگینه ها و آفت کش هایی مانند کلروپیکرین حضور دارد.
  • همانند رسانای انتقال حرارت و کاهنده دمای تتراکلرید کربن در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود.
  • معمولا برای به خواب رفتن بدون نسخه پزشکی از استنشاق کلروفرم استفاده می کنند، در حالی که خوابیدن با این ترکیب ممکن است کمی خطرناک باشد.

ساخت کلروفرم

کلروفرم به دو روش ساده کلردار نمودن متان و کلریناسیون متیل کلراید تولید می شود. البته روش های دیگر برای تولید و بهره مندی از کاربرد کلروفرم وجود دارد که در ادامه توضیح مختصری در مورد آن ها می گوییم:

کلریناسیون فتوشیمیایی:

این روش حدود ۹۰ درصد بازدهی دارد، اما با سرعت بسیار کمی پیش می رود و ظرفیت راکتورها کم است.

واکنش بین استون و کلر:

این واکنش با کمک راکتور بچ انجام و در نتیحه راکتور به واحد تقطیر ارسال می شود، حدود ۹۰ درصد آن نیز خالص است.

کلریناسیون متان:

این روش دارای راکتورهای بستر ثابت است و حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد بازدهی دارد.

ساخت کلروفرم

عوارض کلروفرم در دندانپزشکی 

تاکنون عوارضی هنگام استفاده از کلروفرم در زمینه دندانپزشکی مشاهده نشده است، اما کاربرد کلروفرم تنها در زمینه دندانپزشکی محدود نمی شود. تقریبا در جنگ جهانی دوم، از این ماده در زمینه بیهوشی استفاده شد. با کمک تزریق این ماده جراحی های خطرناک بسیار آسان می شود و بیمار با از دست دادن هوشیاری اقدامات جراحی بدون هیچ احساس درد قابل انجام است، اما دیری نگذشت عوارض حاصل از آن موجب شد دیگر این ماده بیهوشی استفاده نشود. یکی از عوارض ناگوار آن، آسیب دیدگی سیستم عصبی مرکزی است که با استنشاق بخار این ماده اتفاق می افتد. همچنین برای مدت کوتاهی فرد دچار سرگیجه، سردرد و خستگی می شود.

از دیگر عوارض کلروفرم می توان به آسیب دیدگی کلیه ها اشاره کرد و در صورت برقراری تماس با پوست، زخم ایجاد می کند. تقریبا بیشتر افراد هنگام در تماس بودن با این ترکیب با واکنش آلرژیک مواجه می شود و حتی مواجه شدن با تب ۴۰ درجه نیز بسیار رایج است. دیگر عوارض این ترکیب را در موارد زیر می خوانید:

  • تزریق دوزهای بالای آن موجب شل شدگی عضلات و فلج عضلات قفسه سینه می شود.
  • تزریق غلظت های بالای کلروفرم خطر مرگ دارد.
  • مستقیم روی سیستم کلیه ها و کبد تاثیرگذار است.
  • دوز بالای آن موجب مشکلات تنفسی و حتی بروز کما می شود.

عوارض کلروفرم

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال؛ تجربه ای لذت بخش

کاربرد کلروفرم به عنوان ماده بی حس کننده بی نظیر است و کمک می کند بسیاری از اقدامات دندانپزشکی و جراحی دندان بدون احساس درد و ناراحتی انجام شود. در این شرایط دندانپزشک نیز با خیال راحت مشکلات دهان و دندان را رفع می کند و بدلیل حس راحتی بیمار، مراحل درمانی را سریع تر پیش می برد.

برای خرید این ماده پرکاربرد می توانید از فروشگاه های مختلف فعال در زمینه تجهیزات و مواد دندانپزشکی کمک بگیرید، فروشگاهی که کیفیت محصولات را تضمین کند و پیشنهادهای عالی برای مخاطبین داشته باشد. میان فروشگاه های مختلف، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین و با تجربه ترین فروشگاه های موجود در کشور است که از بهترین برندها استفاده می کند و بهترین شرایط برای خرید را ارائه می دهد. در صورت عدم رضایت از کیفیت و نوع محصول نیز امکان بازگشت آن بعد از ۷ روز وجود دارد.