اندولیفت دندانپزشکی یکی از انواع آنگل است که برای درمان پوسیدگی‌ نواحی مختلف دندان از آن استفاده می‌شود. آنگل‌ها انواع گوناگونی دارند و ابزاری ضروری و کاربردی در این رشته تخصصی می‌باشند. به خودی خود قابلیت استفاده شدن را ندارند و با نصب ایرموتور یا میکروموتور روی آن می‌‌توان از آنها استفاده کرد. ایرموتور به وسیله قدرت هوا و میکروموتور توسط نیروی برق روی این ابزار به حرکت در می‌آید. انگل اندولیفت توسط نیروی برق کار می‌کند و برای درمان پوسیدگی قسمت ریشه کاربرد دارد.

آنگل اندولیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

تجهیزات دندانپزشکی بسیار گسترده است و هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند. دندانپزشک بدون داشتن ابزاری باکیفیت نمی‌تواند به درمان بیماران بپردازد. ترمیم دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که دندان‌های پوسیده یا شکسته را بازسازی می‌کند و سپس با مواد ترمیمی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر کرده و مانع از دست‌رفتن دندان‌ها می‌شود. دندانپزشکان برای این کار از یک وسیله کاربردی به نام آنگل استفاده می‌کنند. آنگل‌ها ابزاری چرخنده هستند ولی به تنهایی قابل استفاده نیستند و باید بر روی آنها ایرموتور یا میکروموتور نصب شود و بعد از وصل‌شدن به یونیک، جهت تراشیدن قسمت‌های پوسیده دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنگل اندولیفت یکی از انواع آن است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌ و ساختار آن شبیه هندپیس (وسیله‌ای مانند آنگل در دندانپزشکی) می‌باشد که آن نیز به تنهایی قادر به انجام کاری نمی‌باشد. این نوع از آنگل در درمان پوسیدگی و مشکلات ریشه دندان کاربرد دارد.

آنگل ها انواع مختلفی دارند و ساختار این ابزار بسیار شبیه به هندپیس می باشد. این ابزار جز ابزار های ضروری دندانپزشکی است و برای رفع پوسیدگی دندان کاربرد دارد. توجه داشته باشید که آنگل ها به تنهایی قابل استفاده نیستند و باید بر روی آن یک ایرموتور یا میکروموتور نصب گردد.

در ادامه با ما همراه باشید تا اجزا، ویژگی‌ها و انواع اندولیفت دندانپزشکی را معرفی کنیم.

آنگل اندولیفت

اجزا آنگل اندولیفت

این ابزار از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • هد یا سر انگل

هد وظیفه نگهداری از کارتریج را به عهده دارد و متحرک و قابل تعویض است.

  • ورودی و خروجی آب

بخش دوم آنگل اندولیفت، از یک ورودی و یک خروجی آب تشکیل شده که در برخی مدل‌های آن مجاری آب ندارد.

  • پوسته‌های محافظت از آنگل

پوسته، نوعی محافظ و نگهدارنده آنگل اندولیفت می‌باشد که از آلمینیوم باکیفیت ساخته شده است و در بعضی مدل‌های این ابزار جنس آن متفاوت می‌باشد. این پوسته‌ها مانند محافظی از آنگل نگهداری می‌کنند که باید در خرید آن دقت کافی داشته باشید. اگر پوسته بی‌کیفیت باشد، به سرعت از بین می‌رود.

  • متحرک‌های انتقال‌ نیرو

متحرک‌ها، نیرو را از میکروموتور به هد و سپس به فرز منتقل می‌کنند. این قسمت برای چرخش کارتریج الزامی می‌باشد.

  • دنده‌های انتقال دهنده نیرو

اجزای آخر آنگل، دنده‌های انتقال‌دهنده نیرو هستند. دنده‌ها وظیفه انتقال از شفت چاکدار به کارتریج را به عهده دارند و جزو قسمت‌های متحرک آنگل می‌باشد.

 

اجزای انگل اندولیفت

انواع انگل دندانپزشکی

  • آنگل اندولیفت

این آنگل همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، برای درمان ریشه دندان و عصب‌کشی کاربرد دارد. برای اینکه بدانیم اندولیفت چیست، باید بگوییم که اندو در دندانپزشکی به معنای عصب‌کشی می‌باشد. اندولیفت نیز ابزاری است که برای برداشتن پوسیدگی در قسمت ریشه و عصب دندان از آن استفاده می‌شود. این ابزار دندانپزشکی با نیروی برق کار می‌کند که به آن میکروموتور می‌گویند و به همین دلیل سرعت بالایی دارد.

آنگل اندولیفت دندانپزشکی ابزاری کارآمد و ضروری است که بدون آن امکان انجام عصب‌کشی یا همان اندودنتیکس میسر نمی‌باشد.

  • آنگل ایمپلنت

آنگل ایمپلنت نوعی دیگر از این ابزار دندانپزشکی است که نسبت به دیگر مدل‌های آن سر کوچک‌تری دارد و برای جراحی‌های عمیق و پیشرفته در ایمپلنت استفاده می‌شود. همچنین برای سهولت کار دندانپزشک، امکان دسترسی به سیستم آب در این نوع از آنگل از داخل فراهم شده است که محلول را به بهترین شکل به نقطه در حال کار می‌پاشد.

  • آنگل روتاری

برای تراشیدن بخش‌های مختلفی از عاج دندان از آنگل روتاری استفاده می‌شود. این ابزار لبه‌ای برنده دارد و به خاطر همین ویژگی می‌تواند به آسانی عاج و مینای دندان را برش دهد. مانند دیگر آنگل‌ها برای چرخش نیازمند ایرموتور یا میکروموتور است. این نوع آنگل‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و می‌تواند به ۳۰ هزار دور در دقیقه برسد. قابلیت اتوکلاو شدن آنگل روتاری بیشتر از دیگر انواع آن است. بدنه آن نیز با آلیاژ مرغوبی ساخته شده است.

 

نوار رنگی انتهای آنگل چه معنایی دارد؟

نوارهای رنگی در انتهای آنگل وجود دارد که هر کدام نشان‌دهنده و تعیین‌کننده نسبت دور ایرموتور و میکروموتور به این وسیله است که در ادامه به شرح هریک می‌پردازیم.

  • نوار آبی رنگ

رنگ نوار آبی نشان‌دهنده نسبت یک به یک است و بدین معنا می‌باشد که در آنگل با نوار انت آبی هیچ دوری انجام نمی‌شود.

  • نوار نارنجی یا قرمز رنگ

این رنگ تبدیل دور را به نسبت یک به پنج به صورت ثابت انجام می‌دهد. یعنی در این حالت دور موتور پنج برابر حالت عادی خواهد بود.

  • نوار سبز رنگ

در آنگل اندولیفت دندانپزشکی نوار سبز رنگ نشانگر این است که نسبت‌ها متفاوت خواهد بود. این نسبت‌ها سبب تفاوت قیمت شده و باید قبل از خرید آگاهی کافی در این مورد داشته باشید. رنگ سبز نشان‌دهنده کاهش دور نیز می‌باشد. نسبت‌های این رنگ در آنگل عبارت است از:

نسبت ۲ به ۱

نسبت ۴ به ۱

نسبت ۱۰ به ۱

نسبت ۲۰ به ۱

نسبت ۴۰ به ۱

  • نوار مشکی رنگ

در این رنگ نیز مانند رنگ سبز، کاهش دور را خواهیم داشت و این کاهش دور به معنای ۲۲ به ۱ و ۲۵ به ۱ می‌‌باشد. دورهای پایین‌تری نیز وجود دارد که برای جراحی و ایمپلنت دندان مناسب است.

 

دسته‌بندی انواع آنگل بر اساس نیروی محرکه

  • ایرموتور

آنگل‌ها به وسیله دو نیروی اصلی برق و هوا به حرکت در می‌آیند که در صورتی که با هر یک از نیروها کار کنند، نام مشخصی خواهند داشت. اگر موتور آنگل به وسیله قدرت هوا به چرخش دربیاید، ایرموتور نامیده می‌شود که قدرت بسیار خوبی دارند و در کنار میکروموتورها استفاده می‌شوند.

  • میکروموتور

ولی اگر نیروی محرکه این ابزار به وسیله برق تامین شود، میکروموتور نامیده می‌شوند که کارایی خاصی دارند و برای تراشیدن بخش‌هایی از دندان به خصوص ریشه، عاج و مینا از آنها استفاده می‌شود.

 

انواع آنگل اندولیفت

 

دسته بندی انواع آنگل بر اساس جاگذاری فرز

به دلیل اینکه آنگل‌ها به خودی خود قابلیت تراش ندارند و برای استفاده از آنها باید از فرزهای گوناگون استفاده کرد، این ابزار در شکل‌ها و ابعاد مختلفی در بازار عرضه شده است که هر کدام برای قسمتی از دندان و با توجه به شرایط بیماری استفاده می‌شوند. فرزها به دلیل اندازه، شکل، جنس و… قیمت‌های متفاوتی دارند.

آنگل اندولیفت دندانپزشکی به راحتی و با فشار به پشت سری آنگل، قابلیت تعویض فرز را دارند. نحوه کارکرد این ابزار به این صورت است که با فشار این اهرم، دستگیره‌های نگه‌دارنده فرز از هم جدا می‌شود که می‌توانید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. به دلیل همین ویژگی، قیمت این نوع از آنگل نسبت به بقیه انواع آن کمی گران‌تر است. مدل‌های دیگر این وسیله به جای داشتن اهرم، دستگیره‌ای مجزا دارند که با آزادسازی برآمدگی روی دستگیره، بخش‌های نگه‌دارنده فرز آزاد شده و می‌توان نسبت به تعویض آن اقدام کرد. آنگل‌ها با این مدل، قیمت ارزان‌تری دارند.

 

نحوه کارکرد انواع آنگل دندانپزشکی

کارکرد آنگل‌ها در اصل با یکدیگر تفاوتی نخواهد داشت و با توجه به نحوه جاگذاری فرز و میزان سرعت ابزار تفاوت‌ها مشخص می‌شود. آنگل‌ها هر کدام برای کار خاصی طراحی و ساخته شده‌اند و فرزهای روی آن تفاوت کار را در انواع این ابزار مشخص می‌کند. نحوه کار با این تجهیزات دندانپزشکی به درمان و نیز شرایط بیمار نیز بستگی دارد. آنگل‌ها به یونیک متصل می‌شوند که دندانپزشک با حرکت دادن پدال می‌تواند میزان چرخش آنها را تنظیم کند.

آنگل اندولیفت نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و کارکرد خاص خود را در درمان پوسیدگی دندان برای ریشه و عصب دارد. نگهداری این ابزار بسیار مهم است و در صورت زمین‌خوردن و آسیب‌دیدن در عملکرد آن اختلال به وجود می‌آید و سبب کندی کار با این وسیله خواهد شد. اگر برای این ابزار مشکلی پیش آمد، دندانپزشک موظف به تعویض آن می‌باشد تا خللی در درمان بیمار پیش نیاید و آسیبی به فرد وارد نشود.

 

خرید آنلاین آنگل دندانپزشکی از دنتی دنتال

اندولیفت دندانپزشکی نوعی آنگل است که از ابزارها و تجهیزات بسیار مهم در رشته دندانپزشکی می‌باشند و در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و کاربرد آن را بیان کردیم. همچنین انواع آنگل را معرفی کردیم. برای داشتن دندان‌های سالم و منظم علاوه بر تخصص و مهارت پزشک، نیاز به ابزار باکیفیتی است که دندانپزشک بتواند با آن بیماران را به بهترین نحو درمان کند. فروشگاه دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکزی است که انواع آنگل دندانپزشکی و دیگر ابزار و تجهیزات این تخصص را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به صورت آنلاین نسبت به خرید تجهیزات دندانپزشکی از این مجموعه اقدام نمایید و لوازم مورد نظر خود را با کیفیت مناسب تحویل بگیرید.

دنتی دنتال به دلیل ارائه محصولات اورجینال و ضمانت کالا به یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش این لوازم تبدیل شده است. با خرید اینترنتی از دنتی دنتال کیفیت و آسودگی را تجربه خواهید کرد.