آنگل روتاری پوش باتن چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و به طور کامل آنگل روتاری را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع آنگل ها یکی از ابزار های مهم و کاربردی در دنداپزشکی هستند که به عنوان نگهدارنده ی خونریزی در حین جراحی کاربرد دارد و به همین دلیل جز مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی محسوب می شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاربرد آنگل چیست؟

قبل از این که به سوال آنگل روتاری پوش باتن چیست؟ پاسخ دهیم بهتر ایت که با کاربرد آنگل آشنا شویم. برای ترمیم کردن دندان ها در دندانپزشکی نیاز به ابزارآلات پزشکی می باشد و بدون ابزار ترمیم دندان مقدور نمی باشد. در واقع امروزه با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکان تلاش می کنند که از کشیدن دندان جلوگیری کنند و به ترمیم دندان بپردازند. با توجه به این مورد دندانپزشک برای برداشتن پوسیدگی دندان و پر کردن آن در ابتدا باید پوسیدگی دندان را بردارد و سپس با مواد خاص ناحیه برداشته شده را پر کند. با انجام دادن این مراحل دندانپزشک از از خرابی و شیوع پوسیدگی در دیگر دندان ها جلوگیری می کند. برای انجام این مراحل لازم به ابزار چرخنده می باشد که این ابزار چرخنده آنگل ها می باشد.

کاربرد آنگل چیست؟

قسمت های تشکیل دهنده آنگل

آنگل ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده که شامل: هد یا سر آنگل دارای کاتریج، یک ورودی و یک خروجی آب و در برخی از مدل های آن مجرای آب قرار ندارد و همچنین دارای پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش می باشد. اجزای داخلی هم شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هدر و در نهایت به فرز می باشد مانند: دنده های کاتریج ، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که باید دائما روغن کاری شود چون در اثر اصطکاک به تدریج کوتاه شده و از هم دور می شوند که در این صورت بایستی از کار کردن با آن جلوگیری شود تا قطعه تعویض گردد.

معرفی آنگل روتاری پوش باتن

در ادامه مقاله آنگل روتاری پوش باتن چیست؟ باید بگوییم که آنگل های پوش باتن یا فشاری از ابزار چرخشی در دندانپزشکی هستند و دارای لبه های برنده ای هستند و سرعت چرخش بالای دارند که باعث تراش دادن عاج دندان می شود و به طور کلی برای تراش دادن یا بریدن عاج دندان یا مینای دندان کاربرد دارد. این مدل ابزار دندانپزشکی بر روی ایرموتور یا میکروموتور نصب می گردد تا بتواند حرکت کند توجه داشته باشید که بدون نصب یکی از این دو نوع موتور غیر قابل استفاده است. آنگل روتاری پوش باتن دارای سرعت بالایی است و به حداکثر ۳۰۰۰۰ دور در دقیقه می رسد. بدنه آن از متریالی استفاده شده است که قابلیت اتوکلاو دارد و به این معنا می باشد که می تواند حرارت تا دمای ۱۳۵ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

معرفی آنگل روتاری پوش باتن

نسبت دور ایر موتور به آنگل

  • به طور معمول در آخر آنگل که دور آن با نوار رنگی مشخص شده است، نسبت دور ایر موتور به آنگل را نشان می دهد.
  • رنگ آبی نوار، تبدیل و نسبت دور ایر موتور به آنگل ۱به ۱ می باشد.
  • رنگ نوار قرمز یا نارنجی، تبدیل و نسبت دور ایر موتور به آنگل ۱به ۵ می باشد.
  • رنگ نوار سبز، برای کاهش دور موتور و نسبت های ۲به۱ و ۴به۱ و ۱۰به۱ و ۲۰به۱ و ۴۰به۱ می باشد.
  • رنگ نوار مشکی، دور موتور را کاهش می دهد و نسبت های ۲۲به۱ و ۲۵به۱ است که برای جراحی ها و ایمپلنت بیشتر از این آنگل استفاده می شود.
  • هندپیس های جراحی همیشه به طور مستقیم به نسبت دور ایر موتور از ۱به۱ استفاده می کند.

طریقه کار آنگل و هندپیس در دندانپزشکی

از آنجایی که به سوال آنگل روتاری پوش باتن چیست؟ پاسخ دادیم لازم است که با کاربرد و نحوه کار هندپیس و آنگل که دو ابزار مهم در دندانپزشکی هستند آشنا شویم. همانطور که گفته شده  انگل و هندپیس ها برای مراحل ترمیم دندان در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع هندپیس ها ساده ترین طرح برای وسایل چرخشی هستند. به طور کلی هم هندپیس و آنگل از یک ساختمان برخوردار هستند و به تنهایی قابل استفاده نیستند. کاربرد این دو ابزار ضروری هم به این صورت است که بر روی ایرموتور یا میکروموتور بسته می شود و موجب به حرکت درآمدن فرزی که بر روی آن ها بسته شده است می شوند. به طور کلی کاربرد هندپیس و آنگل را می توان در ایجاد یک حرکت مکانیکی بین ایرموتور یا میکرو موتور با فرز دانست.

طریقه کار آنگل و هندپیس در دندانپزشکی

مشخصات آنگل روتاری پوش باتن

  • دارای نوع فرز پوش باتن از نوع جنرال ۱ : ۱
  • برخوردرای از سیستم آب از خارج
  • کارتریج بلبرینگی و سرامیکی
  • دارای سرعت چرخش حداکثر ۳۰۰۰۰ دور در دقیقه
  • دارای زاویه چرخش ۳۶۰ درجه
  • قابلیت اتوکلاو دارد و تحمل گرما تا دمای ۱۳۵ درجه را دارد
  • دارای حجم صدا کمتر از ۷۰ دسی بل
  •   با حداکثر دور ۶۲۵ دور در دقیقه

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “آنگل روتاری پوش باتن چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.