توربین دندانپزشکی از جمله ابزار کاربردی و مهم دندانپزشکی است. دندانپزشک با استفاده از این ابزار قسمت پوسیده دندان را تراش می دهد و برمی دارد. با انجام این کار از گسترش پوسیدگی جلوگیری می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل اجزای توربین دندانپزشکی را معرفی کنیم و عملکرد این ابزار کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با توربین دندانپزشکی

قبل از این که اجزای توربین دندانپزشکی را معرفی کنیم بهتر می باشد که با خود توربین دندانپزشکی آشنا شوید. این ابزار جز تجهیزات ضروری و کاربردی دندانپزشکی است که برای برداشتن پوسیدگی دندان، برش  و… این موارد کاربرد دارد.

جالب است که بدانید این ابزار به موتور نیاز ندارد و بر اساس رفت و آمد هوا به حرکت در می آید و باعث به چرخش درآمدن کارتریج می شود. این ابزار به وسیله شلنگ های به آب و هوا متصل می گردد و در صورت نیاز استفاده کردن دندانپزشک می تواند به وسیله پدال های مخصوص آن را کنترل کند. همانطور که گفته شد توربین ها به طور کامل قسمت های پوسیده دندان را برش می دهند و از این طریق قسمت پوسیده دندان برداشته می شود و سپس با مواد دندانپزشکی پر می شود به همین دلیل این ابزار نقش بسیار مهمی در پر کردن دندان دارد.

آشنایی با توربین دندانپزشکی

انواع توربین دندانپزشکی

به طور کلی توربین دندانپزشکی به دو دسته بلبرینگ و ایربرینگ دسته بندی می شود. البته می توان توربین های دندانپزشکی را بر اساس نوع پدال، سه نظام و مدل به دسته های متفاوتی تقسیم بندی کرد که اجزای توربین دندانپزشکی در مدل های گوناگون کمی با هم تفاوت دارند.

در مدل بلبرینگ، کارتریجی که استفاده شده است از کیفیت بالاتری در مقایسه با توربین دندانپزشکی در مدل ایربرینگ دارد. یکی دیگر از تفاوت های این دو مدل توربین دندانپزشکی این است که، توربین های بلبرینگ از سرعت بیشتری در مقایسه با توربین های ایربرینگ برخوردار هستند. در توربین ایربرینگ بوش های در اطراف پروانه قرار دارد و باعث می شود تا سرعت کمتری داشته باشد و باعث می گردد این مدل برای راه اندازی نیاز به فشار بیشتری داشته باشد.

توربین های دندانپزشکی از نظر سه نظام هم به مدل های دسته بندی می گردد که شامل سه دسته: فشاری، آچاری و تلفیق است. مدل سه نظام فشاری با فرز تقسیم بندی می گردد و همچنین مدل سه نظام آچاری می توانیم به مدل زیمنس اشاره کنیم. توربین های دندانپزشکی از لحاظ پدال کنترل هم به دو دسته پدال های برقی و پدال های پنوماتیک تقسیم بندی می شود. در پدال های پنوماتیک ازهوای فشرده برای به چرخش در آوردن کارتریج استفاده می شود.

معرفی اجزای توربین دندانپزشکی

معرفی اجزای توربین دندانپزشکی

در این قسمت قصد داریم تا اجزای توربین دندانپزشکی را معرفی کنیم . این ابزار دارای دو بخش هد و بدنه می باشد. درون بخش هد، کارتریج قرار دارد که جز مهم ترین قسمت اجزای توربین دندانپزشکی است. در مدل های معمولی توربین دندانپزشکی، در قسمت بدنه دو لوله با قطر غیرمساوی برای تامین آب و هوای مورد استفاده، قرار دارد. در برخی از توربین ها از فیبر نوری هم استفاده می شود.

معرفی کارتریج توربین

همانطور گه گفته شد یکی از مهم ترین اجزای توربین دندانپزشکی، کارتریج می باشد. که در دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی موجود است. در مدل ایربرینگی دارای دو بوش و یک پروانه می باشد و با توجه به ساختاری که دارد برای راه اندازی نیاز به فشار هوا بیشتری دارد. در مدل بلبرینگی آن شامل یک شفت، یک پروانه، دو بلبرینگ و دو اورینگ می باشد.

معرفی اجزای کارتریج بلبرینگ

شفت

شفت برای انتقال نیرو و نگه داشتن فرز استفاده می شود و دارای انواع: فشاری، آچاری و فشاری توسط فرز می باشد

پروانه

برای چرخش و مخلوط کردن آب و هوا در توربین دندانپزشکی کاربرد دارد.

بلبرینگ

این بخش هم برای ایجاد تعادل (با قرارگیری در دو طرف پروانه) و تسریع در چرخش پروانه استفاده می شود.

اورینگ

باعث تعدیل لرزش و صدا می شود.

آشنایی با فرز های دندانپزشکی

آشنایی با فرز های دندانپزشکی

یکی دیگر از اجزای توربین دندانپزشکی، فرز ها می باشد. این بخش دارای قسمت های Head، Shank و Neck است. قسمت Shank یکی از مهم ترین قسمت های فرز می باشد و به سه دسته FG، Right Angle و Straight Hand piece تقسیم می شود. فرز های مدل FG در دندانپزشکی بیشتر کاربرد دارند. از نظر جنس فرز های دندانپزشکی به چند دسته تقسیم می شوند مانند: فرز استیل، فرز فولادی، فرز سرامیکی، فرز الماسی، فرز پلیمری و… می باشد. قسمت head هم در فرز ها بسیار مهم است که دارای شکل های مختلفی است که هر کدام برای جراحی و کار های خاص طراحی می شود.

ویژگی های یک توربین دندانپزشکی خوب

  • کم صدا بودن
  • سازگاری با کوپلینگ های استاندارد موجود در بازار
  • قابل تنظیم بودن سرعت چرخش
  • داشتن چراغ

نحوه کار توربین دندانپزشکی

با آشنایی اجزای توربین دندانپزشکی بهتر است که اساس کار این ابزار کاربردی هم آشنا شویم. در واقع هنگامی که هوای فشرده وارد توربین می شود، شفت و پروانه بر روی بلبرینگ ها به حرکت در می آید و به دور خود می چرخند. در ادامه همین هوا از سوراخ دیگری که اندازه آن از ورودی بزرگتر است، خارج می گردد. سپس هوای خروجی از قسمت دیواره توربین به سمت بیرون هدایت می گردد و از انتها توربین خارج می شود. لازم است که بدانید در داخل توربین لوله هایی وجود دارد که لوله بزرگ برای انتقال هوا و لوله کوچک برای انتقال آب استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “اجزای توربین دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید