استرس بیماران دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را بررسی کنیم. در واقع برای کاهش و کنترل اضطراب در دندانپزشکی لازم است تا دو دسته اقدامات انجام شود. یک سری موارد توسط دندانپزشک و دسته دیگری توسط خود بیمار باید انجام شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با روش های کاهش استرس دندانپزشکی آشنا شویم.

علت ترس از دندانپزشکی چیست؟

در ابتدا مطلب استرس بیماران دندانپزشکی لازم است که ریشه ترس از دندانپزشکی را متوجه شویم تا بتوانیم آن را از بین ببریم. یکی از معمول ترین و شایع ترین علتی که افراد از مراجعه به مطب دندانپزشکی باز می دارد ترس از دندانپزشکی می باشد و این باعث می شود تا درمان های ساده و کوچک را به تعویق انداخته و نیاز به جراحی های پیشرفته و عصب کشی باشد.

علت ترس از دندانپزشکی چیست؟

اقداماتی که بیمار برای کنترل استرس انجام دهد

برای کنترل استرس بیماران دندانپزشکی لازم است تا بیماران هم یک سری اقدامات انجام دهند. اولین قدم این است که ترس خود را با دندانپزشک خود مطرح کنید با توجه به این موضوع دندانپزشک اقدامات لازم را برای کاهش استرس شما انجام می دهد. شما می توانید قبل از شروع کار دندانپزشک خود بپرسید چه کار هایی قرار است برای شما انجام دهد. مثلا تزریق آمپول بی حسی چگونه انجام می شود. برای کنترل استرس خود لازم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

اقداماتی که بیمار برای کنترل استرس انجام دهد

  • به طور منظم نفس بکشید و بر روی تنفس خود تمرکز کنید. تنفسی آرام و عمیق داشته باشید.
  • یک هدفون همراه خود داشته باشید و موزیک مورد علاقه خود را گوش کنید.
  • کتاب یا مجله مطالعه کنید.
  • در صورت احساس درد با دست خود به دندانپزشک اشاره کنید تا داروی بی حسی شما را تشدید کند.

اقداماتی که دندانپزشک باید انجام دهد

برای کاهش استرس بیماران دندانپزشکی لازم است که یک سری اقداماتی هم دندانپزشک انجام دهد. در واقع استفاده از یک سری دارو های بی حسی به مانند ژل های بی حسی موضعی باعث بی حسی لثه می شوند و باعث کاهش دندان می گردد این نوع ژل ها قبل از تزریق آمپول بی حسی و جرمگیری انجام می شود. استفاده از دارو های آرامبخش باعث از بین رفتن استرس و بی قراری بیمار می شود. همچنین دندانپزشک می تواند با استفاده از تلوزیون های با صفحه بزرگ و وسایل دیجیتالی مثل ipads و… گوش دادن به موزیک و فیلم باعث شود تا حواس بیمار پرت گردد. استفاده از دکور و تزیینات آرامش بخش و بوی گل و فواره های مصنوعی هم باعث می شود تا از استرس بیمار دندانپزشکی کاسته شود.

اقداماتی که دندانپزشک باید انجام دهد

نکاتی برای کاهش استرس

دندانپزشکى را پیدا کنید با کمک به شما برای کاهش استرس شما تلاش کند. در مورد ترس‌هایتان با دندانپزشک صحبت کنید تا در مورد انتخاب هاى درمانى براى درد و اضطراب آگاه باشد.
با دندانپزشک تان در مورد یک پیام برای توقف هماهنگ باشید تا در صورتى که لازم بود دندانپزشک انجام عمل روى دندان را ادامه ندهد و به شما استراحت بدهد.
از نوشیدن نوشابه هاى کافئین دار پیش از رفتن به دندانپزشکى اجتناب کنید. این نوشابه ها ممکن است باعث تحریک پذیرى و عصبى شدن شما شوند.
بهتر است که قرار دندانپزشکى را در اول روز بگذارید و شب پیش از آن به اندازه کافى بخوابید .
یک عضو خانواده یا یکى از دوستان تان را به همراه خود ببرید.

یک دستگاه پخش نوار یا سى دى قابل حمل همراه با هدفون به مطب ببرید و با گوش دادن به موسیقى مورد پسندتان پیش و در حین درمان ذهن خودتان را از عمل دندان دور کنید.
از تمرینات آرامش بخشى و تکنیک هاى تخیل هدایت شده استفاده کنید.
به طور منظم براى چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید، ویزیت هاى مکرر از چند طریق به شما کمک مى کند تا رابطه خوبى با دندانپزشک برقرار مى کنید، با مواد و تجهیزات دندانپزشکى و اقدامات معمول در مطب آشنا مى شوید، امکان تشخیص زودرس مشکلات دندانى فراهم و بالقوه نیاز به اعمال دندانى گسترده تر برطرف مى شود.

دندانپزشکان توجه داشته باشند

کلینیک دندانپزشکی یکی از مکان های است که رفتار و پوشش کادر درمانی بسیار مهم می باشد و بخش مهمی از روز خود را در این مکان حضور دارند پس  طراحی داخلی و چیدمان وسایل درون این فضا، همچنین رنگ‌هایی که برای وسایل و دیوارها استفاده می‌شود و نورهایی که در نورپردازی محیط استفاده می‌شود در ایجاد روحیه‌ای شاد هم برای کادر درمان و هم بیماران بسیار مهم می باشد.

بیماران معمولاً مدتی را در اتاق ملاقات یا روی یونیت دندان‌پزشکی در مطب سپری می‌کنند، بنابراین طراحی داخلی اصولی مرتب و تمیز تاثیر زیادی بر روی بیمار داردعلاوه بر این، طراحی محیط داخلی درمانگاهها با توجه به شرایط روحی کادر درمانی ، در حفظ روحیه شاد ایشان مؤثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته می‌کاهد.

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.